logo F1online.sk

Nový bodovací systém by mohol prejsť, medzi tímami má podporu

Max Verstappen na štarte VC Bahrajnu 2024
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala23. 4. 2024

Vyzerá to tak, že Formula 1 by skutočne mohla mať nový bodovací systém, ktorý sa snažia presadiť niektoré menšie celky v štartovom poli. Bez podpory by to však presadiť nedokázali. Preto privítajú vyjadrenia predstaviteľov z čela štartového poľa.

Je desať kôl do konca a vy ste na štrnástej priečke? Tak pre vás nemá veľký zmysel snažiť sa posunúť ešte vyššie, pretože viete, že ďalších päť priečok už nezískate. Keby ste však za každú pozíciu k dobru získali niečo navyše, motivácia posunúť sa o jednu priečku by bola väčšia; nemôžete sa totiž uspokojiť s tým, že tie extra body získa váš súper.

Formula 1 však neuvažuje o bodovaní všetkých pozícií, ale len o prvej dvanástke (25-18-15-12-10-8-6-5-4-3-2-1 + bod za najrýchlejšie kolo pre jazdca z TOP12). Dnes platí, že ak sa piatim top tímom nič nestane, tak zvyšok ani nemá o čo bojovať. Vďaka chybe Lancea Strolla ostatným stajniam zostali aspoň odrobinky v podobe jedného bodu, ktorý získal Nico Hülkenberg.

“Ja nie som proti,” uviedol šéf Ferrari Frédéric Vasseur. “Pochádzam z Alfy Romeo a dokonale rozumiem frustrácii z toho, keď odjazdíte mega víkend, no pred vami nikto neodstúpi a vy skončíte na jedenástej priečke s nulovou odmenou. Dnes môžete skončiť na jedenástom aj na dvadsiatom mieste a je to to isté. Chápem teda frustráciu, ktorá sa s tým spája.”

Ani Christian Horner neavizuje, že bude hlasovať proti. “Akoby boli v súčasnej F1 dve skupiny. Tímy od šiesteho do desiateho miesta bojujú rovnako tvrdo ako tie v prvej päťke. Myslím si, že toto je jedna z vecí, pri ktorých sa treba pozrieť na čísla a analýzy a povedať: Čo by to v skutočnosti zmenilo? Takže som nestranný.”

Aby návrh prešiel a v roku 2025 sa šampionáty hodnotili podľa nového formátu, je nutné nájsť štandardnú väčšinu. S návrhom teda musí súhlasiť F1, FIA a päť tímov z desiatich. FIA určite zdvihne ruku, keďže tímy platia štartovné podľa toho, koľko bodov získali v predchádzajúcom ročníku. Čím viac bodov, tým viac peňazí pre FIA.

Šéf Racing Bulls Laurent Mekies nevidí na novom systéme žiadne negatíva. “Samozrejme, že to podporím. V poli už nie sú žiadni ‘štatisti’. V F1 je šesť výrobcov a Red Bull Racing, to je akoby sedem top tímov. Dokonca aj spodných päť stajní sú veľké organizácie. Vonkajšiemu svetu, našim partnerom a fanúšikom sa navyše ťažko vysvetľuje, že bojujeme o jedenáste miesto, ktoré nám v skutočnosti dá nula bodov.”

“Konkurencieschopnosť prvých piatich tímov a spoľahlivosť áut znamená, že väčšinu pretekov bojujeme teoreticky o nula bodov. Nemyslím si, že to je správne,” zamyslel sa nad tým, prečo v minulosti stačilo bodovať prvých osem či desať pozícií a dnes už nie.

“Tiež si myslím, že je to väčšia meritokracia. Ak sa budú zbierať body až do dvanásteho miesta, vyhnete sa tomu, že ak sa stane niečo absolútne ohromujúce a niekto v daždi získa piatu alebo štvrtú priečku, tak to pre ostatných neznamená, že môžu ďalších desať pretekov zostať doma. Myslíme si, že to spĺňa všetky požiadavky v podstate bez žiadneho negatíva, takže dúfajme, že to prejde,” doplnil za seba Mekies.

Ajao Komacu z Haasu sa priklonil k Mekiesovmu názoru. “Aké to má negatívum? Teraz sú tri tímy bez bodu. Nemyslím si, že to je dobré pre šport. Ak by niekto dostal body aj za jedenáste a dvanáste miesto, menej ľudí by malo nulu. Pre fanúšikov by to bolo jasnejšie rovnako ako pre motiváciu každého člena tímu. Je oveľa lepšie za dvanáste miesto získať jeden a za jedenáste miesto dva body. Je to odmena.”