logo F1online.sk

Simulácie áut pre rok 2026: Jazdci sa točili na rovinkách. Inak by boli pomalší ako F2

Carlos Sainz, Ferrari zozadu, monoposty v boxoch
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala9. 4. 2024

Tvorcovia pravidiel na rok 2026 narazili na vážnu prekážku. Simulácie monopostov s aktívnou aerodynamikou ukázali, že ich ešte bude nutné prerobiť. V opačnom prípade hrozia nebezpečné situácie a piloti sa budú roztáčať dokonca aj na rovinkách.

O problémoch s koncepciou pohonných jednotiek sa hovorilo už vlani. Navýšenie výkonu elektrickej časti bez rekuperácie energie na prednej náprave podľa niektorých strán spôsobí, že jazdci v batériách skrátka nebudú mať dosť “šťavy”. Aby sa zo spaľovacieho motora nestal generátor na dobíjanie batérií, Formula 1 sa rozhodla pomôcť si aktívnou aerodynamikou.

Keďže odpor monopostu je jednoznačne najväčší práve na rovinkách pri plnej rýchlosti, aktívna aerodynamika by mohla vyriešiť problém s batériami. V zákrutách by mali piloti k dispozícii maximum prítlaku, a keď sa dostanú na rovinku, pohyblivou aerodynamikou by sa znížil odpor monopostu. To by vylepšilo maximálku aj zmiernilo požiadavky na výkon pohonnej jednotky.

Na simulátoroch prebehlo prvé kolo testovania. Ako informujú zahraničné zdroje, hneď sa začalo pracovať s prvým a aj najjednoduchším riešením v podobe pohyblivého zadného krídla, ktoré by mohlo ľahko spolupracovať so súčasným DRS. Objavil sa však problém.

“Podľa našich zdrojov bolo auto takmer neovládateľné, keď sa zadné krídlo dostalo do konfigurácie na minimálny odpor a pohonná jednotka bola využívaná na plný výkon,” informuje o výsledkoch jázd na simulátoroch motorsport.com. “Vo viacerých prípadoch sa piloti pri akcelerácii na rovinkách začali točiť, alebo nedokázali prejsť ani tými najmenšími zákrutami bez toho, aby im zadná časť neustrelila.”

Po aktivovaní nízkoodporovej konfigurácie zadného krídla sa mal totiž stred aerodynamického balansu auta posunúť trikrát toľko ako pri súčasnom DRS. “Jeden z insiderov dokonca navrhol, že jediným spôsobom, ako sa vyhnúť hodinám monopostov, by bolo jazdiť tak konzervatívne, že časy na kolo by klesli až pod úroveň súčasných monopostov Formuly 2.”

Zástupcovia FIA mali preto navštíviť továrne jednotlivých tímov a na vlastné oči sa presvedčiť, ako simulácie dopadli. Napokon sa mali zhodnúť na tom, že monoposty bude treba prerobiť; aktívna aerodynamika len na zadnom krídle skrátka nemôže fungovať. Namiesto toho by malo byť pohyblivé nielen zadné, ale aj predné krídlo, ak je cieľom zachovať plánovanú výkonnosť monopostov.

Zámerom Medzinárodnej automobilovej federácie je pripraviť nové pravidlá do konca júna, takže tímy aj samotnú FIA čakajú rušné tri mesiace. Christian Horner v rozhovore pre motorsport.com privítal ochotu FIA počúvať a reagovať na spätnú väzbu tímov.

“Myslím, že pekne napredujeme. FIA si vzala k srdcu časť spätnej väzby a pustila sa do úprav. Teraz čakáme na pravidlá šasi, ktoré budú kľúčovou časťou balíka pre rok 2026, a tiež toho, akým spôsobom bude šasi spolupracovať s pohonnými jednotkami,” hovorí Christian Horner. “Rôzne pracovné skupiny na tom usilovne robia. Je dôležité, aby sme v blízkej budúcnosti dospeli k nejakým záverom.”

Šéf červených býkov napokon dostal otázku, či výsledky zo simulátorov vyvolávajú v tímoch obavy. “V konečnom dôsledku pre všetkých platia rovnaké pravidlá. Ide o to, ako ich aplikujete a vyložíte si ich. Nemyslím si, že by sme sa nejako báli pravidiel, nech už budú vyzerať akokoľvek. Všetci budú štartovať na rovnakej čiare. Avšak, keď budú finalizované, potom bezpochyby začneme objavovať problémy, ktoré sa v nich objavia. To sa však nijak nelíši od akejkoľvek inej zmeny pravidiel.”