logo F1online.sk

Norris o dominancii Red Bullu: Keby mali dvoch Pérezov, nezažívali by sme to

Sergio Pérez a Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl22. 4. 2024

Éra súčasných pravidiel, zavedených v roku 2022, začína pripomínať dominanciu Mercedesu, ktorý kraľoval od návratu turbomotorov v roku 2014. Počas hegemónie strieborných šípov boli časové rozdiely medzi tímami podstatne väčšie než dnes. Vtedy aj dnes však platí, že väčšinou na čele vidíme jednu značku a jedného jazdca. Čaká nás kvôli tomu úpadok záujmu zo strany fanúšikov?

Vieme, že F1 ponúka oveľa viac než otázku, kto vyhrá preteky. Na druhej strane, asi každému chýba napríklad sezóna 2021, keď sme pred víkendom nevedeli, kto bude favoritom a kto vyhrá. Alebo aj prvá éra dominancie Red Bullu (2010 – 2013), keď síce Sebastian Vettel vyhral štyri tituly po sebe, no McLaren i Ferrari v každej zo sezón reálne bojovali o víťazstvá a aj titul.

Toto nám dnes až na výnimky zmizlo, pretože ak Max Verstappen nemá technické problémy ako v Austrálii, alebo sa nevyskytne pre Red Bull abnormálny víkend ako v Singapure, je jasným favoritom. Potvrdil to aj v Číne, kde v šprinte po štarte zo štvrtého miesta doslova deklasoval konkurenciu a v pretekoch v tom len pokračoval.

„Pre fanúšikov to môže byť pri sledovaní frustrujúce, ale takto to bolo v podstate vždy. Teraz však sledujeme väčšiu dominanciu než kedykoľvek predtým, takže to nikdy nebude najlepšie na sledovanie. Jediné vzrušujúce preteky sú tie, v ktorých Max nie je,“ povedal Lando Norris, ktorý má s Maxom Verstappenom veľmi dobrý vzťah. Ako však vieme, Lando sa pred médiami vyjadruje úprimne a otvorený bol aj v tejto téme.

Určite treba uznať skvelú prácu Red Bullu, ktorý jednoducho nemôže za to, že si pri zmene pravidiel počínal a počína oveľa lepšie než konkurencia. Na druhej strane, fanúšikom môžu začať chýbať nezabudnuteľné bitky o víťazstvá.

Na aký posledný poriadny súboj o prvé miesto si spomínate? Možno vám napadne Singapur z minulého roka… A áno, vtedy na čele nebol ani jeden z Red Bullov.

Môže takáto dominancia spôsobiť odradenie fanúšikov? „Samozrejme, že to tak môže byť. V žiadnom prípade nemôžete povedať, že to tak nebude. Ak neustále víťazí jeden pilot v podstate bez boja, je normálne, že sa to postupne stáva nudné,“ pokračoval Lando Norris.

Podobne ako v obdobiach Lewisa Hamiltona v Mercedese, Sebastiana Vettela v Red Bulle či Michaela Schumachera vo Ferrari, aj teraz sledujeme unikátne spojenie jazdca s autom. „Máme tu jedného z najlepších jazdcov v F1 vôbec, a sedí v jednom z najdominantnejších áut. To je smrtiaca kombinácia. Ak by tu Max nebol a boli by tu dvaja Pérezovia, tak by sme toto nezažívali.“

Koncom uplynulého ročníka sa zdalo, že práve McLaren by sa mohol najvýraznejšie priblížiť, ak nie aj vyrovnať Red Bullu. Čas však ukázal, že kým ´papájoví´ masívne vyvíjali, tak majstrovský tím už svoje zdroje plne venoval sezóne 2024.

„Nie som prekvapený, že je Red Bull tak vpredu. Keď viete, aké náročné je urobiť všetko správne, dáva to zmysel. Sú to šikovní ľudia. Všetci sme verili, že by sa tímy mohli vyrovnať, a mohli by sme sa tam dostať aj my. Nefunguje to však tak, že ich jednoducho na čele preskočíte,“ pokračoval britský pilot.

Medzi najväčšie sklamania tejto sezóny zatiaľ môžeme zaradiť Mercedes. Strieborné šípy nenapĺňajú svoje ambície a sú na tom zatiaľ horšie než v minulom ročníku.

„Pri pohľade na niekdajšiu dominanciu Mercedesu by ste od nich očakávali viac. Ja tiež, zvlášť, keď v posledných rokoch toľkokrát povedali, že už na to prišli. My sme na tom boli podobne, no narazili sme na ďalšiu prekážku na ceste, takže je to fakt nevyspytateľné. Mercedes však bol minulý rok lepší než teraz, a to som fakt nečakal. Len to ukazuje, aký je tento šport komplikovaný,“ uzavrel Norris.