logo F1online.sk

BBC: Bridgestone sa oficiálne prihlásil do tendra, chce nahradiť Pirelli

Mechanik s pneumatikami Pirelli
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala17. 6. 2023

Ešte pred pár dňami to boli len silnejúce špekulácie, dnes už realita. Podľa britských médií sa japonský pneumatikový gigant Bridgestone rozhodol oficiálne zabojovať o zákazku na dodávku gúm od roku 2025. V padoku si vraj hneď našiel svojich podporovateľov.

Informáciu priniesol portál BBC Sport, ktorému “vysoko postavené zdroje” prezradili, že Bridgestone oficiálne odovzdal svoju prihlášku do tendra na dodávky pneumatík. Píše dokonca, že odovzdané dokumenty sú “ohromujúce” a japonská spoločnosť je vnímaná ako seriózna alternatíva k Pirelli.

O dianí v zákulisí vedia aj samotní jazdci. Niektorým sa začína páčiť myšlienka nového dodávateľa, keďže gumy z dielne Pirelli už dlhodobo považujú za neuspokojivé. Piloti sa pravidelne ozývajú, že chcú jazdiť so zmesami, ktoré nebudú také náchylné na prehrievanie, keď “šliapnu na plyn” a snažia sa o predbiehací manéver.

Bridgestone im sľubuje presne to: gumy, na ktoré môžu zatlačiť. “Jeden z popredných jazdcov prezradil pre BBC Sport, že dvaja viacnásobní majstri sveta nahlas prejavili svoje uznanie k tomu, ako sa pneumatiky Bridgestonu správali v časoch, keď bola spoločnosť vo Formule 1 naposledy. Týka sa to najmä toho, že počas veľkých cien mohli jazdiť naplno bez obáv, že sa pneumatiky prehrejú.” V štartovom poli máme len dvoch jazdcov, ktorí zažili éru Bridgestonu: Fernanda Alonsa a Lewisa Hamiltona.

Samozrejme, od roku 2010 sa monoposty zmenili; dnes sú o približne 200 kíl ťažšie a majú oveľa viac prítlaku, čo má dopad aj na sily pôsobiace na pneumatiky. Stúpenci Bridgestonu kontrujú tým, že spoločnosť s takým renomé v motoršporte nebude mať problémy “namiešať” zmesi, ktoré túto úlohu zvládnu.

Na druhej strane by sme však mohli argumentovať, že rovnaký problém nemá ani Pirelli a taliansky dodávateľ sa len snaží vyrobiť produkt v takej podobe, o akú ho žiadala samotná Formula 1. Aj to je dôvod, prečo je časť vedenia skeptická voči ukončeniu spolupráce s Pirelli. Taliani boli lojálnym partnerom, ktorý vyrobil presne to, o čo ho efjednotka žiadala; pokojne aj gumy, ktoré sa rýchlo ničili, ak to tak vedenie chcelo. Pirelli prikývlo i napriek tomu, že muselo strpieť obrovskú kritiku zo strany jazdcov.

Bridgestone však bude čeliť ďalšej výzve. Keďže kontrakt Pirelli vyprší už po sezóne 2024, bude mať len približne 18 mesiacov na to, aby pripravil gumy na rok 2025. A následne si toto cvičenie zopakuje; v sezóne 2026 sa gumy pravdepodobne zmenia zas, keďže by sa mali zmeniť monoposty a nezávisle aj šírka pneumatík.

FIA prijala prihlášky Pirelli aj Bridgestonu a v nasledujúcich týždňoch pripraví technické posudky. Tie však nebudú stačiť. Potenciálny víťaz ešte bude musieť prejsť kolom rokovaní s Formulou 1 ohľadom obchodných podmienok spolupráce.

Hovorca Bridgestonu správy nevyvrátil, ani nepotvrdil. “Bridgestone má v motoršporte 60-ročnú históriu a sme partnerom mnohých podujatí v motoršporte. Aj naďalej budeme zdokonaľovať naše technológie vo vrcholových pretekoch po celom svete, ktoré vyžadujú maximálny výkon pneumatík. F1 považujeme za jednu z možností.”

Šéf Pirelli pre motoršport Mario Isola priznal záujem zotrvať vo Formule 1. “Práve sme dostali potvrdenie zo strany FIA o tom, že akceptujú našu prihlášku a môžeme začať rokovať s Formulou 1. Nie je žiadnym prekvapením, že chceme pokračovať. Aj naďalej chceme dodávať pneumatiky, ktoré korešpondujú s očakávaniami akcionárov.”

Taliansky dodávateľ si uvedomuje, že nemôže vyhovieť každému. “Niekedy je ťažké sa zhodnúť zo všetkými, pretože každý má svoj postoj. Jazdci chcú také gumy, Formula 1 zas onaké. V minulosti to bolo také isté. Viedli sme množstvo diskusií s akcionármi, aby sme našli najlepší kompromis pre tento šport. Veríme, že naše záujmy sú rovnaké ako záujmy FIA a F1.”

“Máme zato, že najmä osemnásťpalcové gumy, ktoré sme dodali, predstavujú dobrý produkt. Jazdci sú spokojní. OK, niekedy sa objavia sťažnosti, ale to je normálne, ak ste jediným dodávateľom pneumatík,” poznamenal Isola.

Na margo sťažností zo strany jazdcov, že súčasné gumy sa pri jazde za iným monopostom stále prehrievajú, zareagoval s počudovaním. “Toto je vec, ktorú budeme musieť pochopiť. Spomínam si, že vlani po predstavení osemnasťpalcových gúm bežne hovorili, že je to oveľa lepšie, že nestrácajú prítlak, že sa gumy pri jazde za iným autom neprehrievajú. Je trochu zvláštne, že sa teraz sťažujú na prehrievanie, aj keď sú zmesi viac-menej rovnaké.”