Pirelli o prebiehajúcom tendri: Papierovačky boli omnoho zložitejšie než v minulosti
Budeme mať vo Formule 1 od roku 2025 nového dodávateľa pneumatík? Takémuto náročnému súperovi Pirelli zrejme nečelilo od svojho vstupu do Formuly 1 v roku 2011 a ich zotrvaniu určite nepomôže ani nedávna prestrelka s pilotmi ohľadne nových pneumatík. Aj šéf projektu F1 talianskej automobilky Mario Isola pripúšťa, že teraz je situácia o niečo zložitejšia.
Kritika pneumatík Pirelli bola v ostatnom období pomerne vzácna. Keď za tým bola nejaká tajná dohoda o zákaze kritizovania produktu talianskej spoločnosti, tak pri testoch novej generácie pneumatík pre budúcu sezónu ju jazdci porušili.
V roku 2024 by totiž malo dôjsť k úplnému zákazu zahrievacích dečiek a nové pneumatiky Pirelli mali byť špeciálne prispôsobené tomuto účelu. Nové gumy však nezahnali obavy jazdcov o bezpečnosť a nakoniec sa k nim pridali aj šéfovia tímov. Momentálne to teda vyzerá, že zahrievacie dečky nekončia.
Ešte väčšie starosti však robí Pirelli nečakaný konkurent v blížiacom sa tendri, ktorý podľa zákulisných informácií vraj získal podporu Lewisa Hamiltona a Fernanda Alonsa – posledných dvoch pamätníkov Bridgestonu v súčasnej F1.
FIA uzavrela druhé kolo tendra, ktorý určí dodávateľa pneumatík pre roky 2025 až 2027. Podľa medializovaných informácií pripustili prihlášky Pirelli aj Bridgestonu.
„Môžem vám povedať, že papierovačky boli v tomto prípade omnoho zložitejšie než v minulosti,“ priznal Mario Isola. „V porovnaní s posledným tendrom obsahovali dokumenty množstvo častí a pod odsekov.“
„Je tam veľká časť spojená s udržateľnosťou, veľká časť spojená s našou schopnosťou dodať výrobok s určitými vlastnosťami a služby s určitými požiadavkami, počet inžinierov a ďalšie. Mali sme pomerne dosť práce s vyplnením všetkých papierov,“ dodal Isola.
Ten si, samozrejme, nezabudol „prihriať polievočku“ a pripomenul, že FIA by pri výbere víťaza tendra mala prihliadať aj na skutočnosť, čo Pirelli urobilo v posledných rokov pre splnenie všetkých požiadaviek a koľko nepovinnej nadpráce vykonalo.
„Počas týchto 13 rokov sme sa vždy snažili urobiť všetko pre to, aby sme splnili požiadavky, ktoré na nás boli kladené v rôznych obdobiach. V roku 2011 sme mali pneumatiky s vysokou degradáciou, potom sa zmenili pohonné jednotky, neskôr sa gumy rozšírili a zväčšili, aby sme nakoniec prešli na 18-palcové pneumatiky. Vysokú degradáciu vystriedala nižšia. Vždy sme prispôsobovali náš produkt rôznym požiadavkám,“ hovorí Isola.
„Okrem toho sme boli veľmi aktívni pri propagácii a marketingu, splnili sme všetky požiadavky promotéra aj FIA. Som presvedčený, že sme skôr partnerom, nie sponzorom, a nechceli by sme na tom nič zmeniť.“
„Vybudovali sme superúčinný systém zdieľania dát s tímami. Porovnával som správu z roku 2011 s tou súčasnou a je to neuveriteľný rozdiel. Sami by ste sa na tom zasmiali, pretože kým vtedy sme zasielali jednu stranu, teraz je to celá kniha,“ dodal Isola.
Treba povedať, že aj keď sa prihláška Bridgestonu sa na verejnosti berie ako hotová vec, táto informácia stále nie je potvrdená oficiálne. „Nevieme, kto je naším súperom. Špekulácie sú špekulácie, ale formálne nevieme, kto to je,“ povedal Isola.