Pirelli má konkurenciu. Do Formuly 1 sa chce vrátiť Bridgestone
Formula 1 sa už pred sezónou 2007 rozhodla ukončiť vojnu dodávateľov pneumatík a v rovnakom duchu chce pokračovať aj do budúcna. Medzinárodná automobilová federácia práve vypísala výberové konanie na sezóny 2025 až 2027, počas ktorých bude tímom F1 aj naďalej dodávať pneumatiky len jedna firma. Nemusí to však byť Pirelli. O exkluzívnu zákazku sa s ním chce pobiť japonský Bridgestone.
Moderná Formula 1 sa výrazne líši od kráľovnej motoršportu z čias, keď tímy mali neobmedzené rozpočty a dokonca aj dodávatelia pneumatík bojovali jeden proti druhému. Dnes sa majitelia efjednotky snažia držať náklady na uzde, a pneumatiky nie sú výnimkou.
Preto bude aj po skončení aktuálneho kontraktu s Pirelli dodávať “čierne zlato” jedna jediná firma. Do roku 2010 ňou bol Bridgestone, od sezóny 2011 talianske Pirelli, ktoré má záujem o predĺženie spolupráce.
Tentoraz to však milánska spoločnosť nebude mať také jednoduché. “Podľa zdrojov z padoku má Bridgestone veľký záujem o návrat do F1 od roku 2025,” píše Auto Motor und Sport. Aj Bridgestone si totiž všíma rastúcu popularitu najprestížnejšej motoristickej kategórie. Bola by škoda nevyužiť takú platformu na propagáciu svojich produktov.
Liberty Media musí byť z takéhoto priebehu nadšená, keďže sa vďaka rastúcemu záujmu zo strany dodávateľov dostáva do výhodnejšej vyjednávacej pozície a môže sa pokúsiť stlačiť cenu smerom nadol.
Kedy sa o všetkom rozhodne? Jednotlivé strany si môžu podávať prihlášky od 20. marca až do polovice mája. FIA následne všetky prihlášky prehodnotí a skontroluje, či dodávatelia spĺňajú všetky požiadavky, ktoré sú rozpísané na približne 50 stranách. Netýkajú sa totiž len Formuly 1, ale aj juniorských kategórií F2 a F3.
Tento proces by sa mal skončiť v polovici júna. Úspešných uchádzačov následne čakajú rokovania s majiteľmi z Liberty Media ohľadom obchodných podmienok spolupráce. Kto predostrie najlepšiu ponuku, vyhrá. V Pirelli očakávajú, že meno definitívneho víťaza spoznáme okolo letnej prestávky.
Kto z koho
Pirelli je vo výhodnejšej pozícii ako jeho japonský súper. Keďže Formule 1 dodáva pneumatiky od roku 2011, má množstvo skúseností s modernou efjednotkou. FIA zas vie, čo od svojho dodávateľa môže čakať, a že sa jej bez reptania pokúsi splniť aj také želania, ktoré z marketingového hľadiska Pirelli nedávajú zmysel: Len si spomeňme na nekonečné sťažnosti na rýchlo sa degradujúce pneumatiky, ktorých sa kedysi dožadoval Bernie Ecclestone.
“My do Formuly 1 investujeme množstvo peňazí a zdrojov,” hovorí športový riaditeľ Pirelli Mario Isola. “Vo Formule 1 sme radi. Šport je v dobrej kondícii a v dobrej pozícii. S FIA, Formulou 1 a jazdcami by sme ho chceli spraviť ešte lepším.”
Bridgestonu komplikuje situáciu aj fakt, že by musel vyvinúť dve rôzne špecifikácie zmesí v rýchlom slede; jednu špecifikáciu na rok 2025, ďalšiu na sezónu 2026. Formulu 1 totiž čaká veľká technologická revolúcia, na ktorú bude musieť reagovať aj dodávateľ pneumatík. Podľa AMuSu je navyše možné, že pneumatiky budú opäť o čosi užšie.
Formula 1 si kladie aj niekoľko ďalších nárokov, medzi ktorými nájdeme implementovanie systému elektronickej identifikácie pneumatík, podmienky na udržateľnosť a dopady na životné prostredie. “Úspešný uchádzač musí preukázať svoju prax a inovátorstvo z hľadiska celého životného cyklu pneumatiky.”