McLaren novou štruktúrou napodobní Red Bull: Potrebujeme konkurencieschopné nápady
Tím McLaren príde na začiatku roka 2024 s novou štruktúrou technického oddelenia, ktorého kľúčovými súčasťami budú posily z konkurenčných tímov David Sanchez a Rob Marshall. Nie je to prvýkrát za ostatné roky, čo stajňa z Wokingu mení svoje štruktúry, ale jej súčasný šéf Andrea Stella dúfa, že v tíme konečne namiešali ten správny elixír.
Posledné zmeny na technickom oddelení McLarenu sa datujú do rokov 2019 a 2020. Ich tvorcom bol vtedajší šéf Andreas Seidl. Jeho odchod do Sauberu pred štartom sezóny 2026 vyniesol do kresla šéfa bývalého inžiniera Andreu Stellu, ktorý aj keď mal ako dlhoročný zamestnanec McLarenu symbolizovať kontinuitu, predsa len sa po neúspešnom štarte do sezóny 2023 pustil do výraznej prestavby.
Začal vyhodením technického riaditeľa Jamesa Keya a rozdelenia technického oddelenia na tri menšie oddelenia. Za aerodynamiku bude zodpovedať Peter Prodromou, za koncept a výkonnosť David Sanchez a za techniku a dizajn mal pôvodne zodpovedať Neil Houldey, ale napokon sa tohto oddelenia ujme hviezdna posila z Red Bullu Rob Marshall.
Práve tímom vlaňajších šampiónov sa vraj Stella nechal inšpirovať pri tvorbe nového technického oddelenia. „Myslím si, že je to dobré usporiadanie, pretože to nie je o tom, kto robí konečné rozhodnutie, ale skôr o vytváraní konkurencieschopných nápadov,“ povedal Stella.
„McLarenu nechýbali rozhodovacie právomoci, ale skôr nápady na vytvorenie rýchleho auta. Myslím si, že s novou organizáciou sme to vyriešili. Koniec koncov, toto usporiadanie nie je konceptuálne odlišné od iných tímov, je veľmi podobné napríklad Red Bullu,“ dodal šéf McLarenu.
Tento tím už bol v minulosti kritizovaný za presadzovanie zložitých technických štruktúr. Hlavne pod vedením Martina Whitmarsha a neskôr Érica Boulliera bol McLaren známy zložitým rozhodovacím procesom vo vnútri tímu a spája sa s mimoriadne neúspešným obdobím. Napríklad monopost MP4-30 vytvorila trojica Tim Goss – Matt Morris – Peter Prodromou v rámci štruktúry podobnej tej súčasnej a McLaren vtedy skončil s 27 bodmi na deviatom mieste Pohára konštruktérov.
Podľa Stellu je však nová štruktúra navrhnutá tak, aby umožnila priamu spoluprácu medzi jednotlivými oddeleniami. „Aké najdôležitejšie funkcie potrebujete pokryť, aby ste v modernej Formule 1 pracovali efektívne? Podľa mňa sú to aerodynamika, výkonnosť a koncept,“ hovorí Stella.
„Keď sa pozrieme napríklad na rok 2026 a nové pravidlá, tak niekto ich musí začať skúmať a pýtať sa: ‚Ako by malo auto vyzerať ako celok?‘ To budú ľudia, ktorí majú na starosti výkonnosť a koncept. Potom musíte túto ideu premeniť na skutočnosť, čo je technika a dizajn.“
„Takýto prístup sme si osvojili v McLarene a je dosť koncepčný: aerodynamika, výkonnosť a koncept, technika a dizajn. Potom sme chceli toho najlepšieho lídra z každej tejto oblasti,“ dodal Stella.
- Značky
- Andrea Stella
- McLaren