Zúfalá honba za výkonom? Norris niečo naznačil, ale Stella to odmieta


Dvojitá diskvalifikácia McLarenu prináša nečakané oživenie šampionátu v jeho samotnom závere. Existuje totiž podozrenie, že McLaren šiel so svojimi nastaveniami na hranu, pretože má obavy o svoju konkurencieschopnosť. Andrea Stella túto teóriu odmieta a porušenie pravidiel vysvetľuje okolnosťami.
Od letnej prestávky je Red Bull hlavným protivníkom McLarenu, z pohľadu bodov aj oveľa úspešnejším. Ako sa sezóna blíži ku koncu, poradie v šampionáte je čoraz viac zamotané a McLaren sa snaží spraviť posledné kroky, ktoré ho delia od majstrovskej trofeje.
Čelí však problému, ktorým je slabšie pretekové tempo. “V poslednej dobe sa nám podarilo zlepšiť v kvalifikáciách, ale naše pretekové tempo na to trochu doplatilo,” uviedol Lando Norris počas popretekovej tlačovej konferencie v Las Vegas, keď sa vyšetrovanie ešte ani oficiálne nezačalo. “V sobotu sme boli nesmierne silní, ale dnes to nebolo dosť dobré. Uvidíme, čo sa vlastne v posledných týždňoch zmenilo a čo vieme pred Katarom vylepšiť.”
Môžeme len špekulovať, čo spôsobilo zhoršenie pretekovej rýchlosti McLarenu, keďže technické oddelenie dávno ukončilo tohtosezónny vývoj a na monoposte sme už dlho nevideli žiaden nový balíček. Kritici môžu poukazovať na údajné odhalenie trikov s doskou podlahy.
K tomu treba pred zvyškom sezóny zohľadniť aj iný fakt. Rozhodnutie FIA a Pirelli obmedziť maximálnu dĺžku stintu v Katare na 25 kôl vezme McLarenu jeho najväčšiu výhodu, ktorou je práca s pneumatikami v pretekových stintoch. Je možné, že preto sa McLaren s vypätím všetkých síl snaží dotlačiť loptu do brány?
McLaren skrátka poskakovanie nečakal. Naozaj?
Andrea Stella odmieta, že by jeho tím zmenil prístup. “Udalosti vo Vegas boli dôsledkom anomálie v správaní auta,” vyhlásil šéf McLarenu, “a nie výsledkom prehnanej alebo neprimeranej honby za výkonom. Náš štýl práce a naše myslenie s jasným dôrazom na výkony nás dostalo do našej dnešnej pozície; vyhrali sme dva konštruktérske tituly a s dvomi pretekmi do konca máme na čele šampionátu oboch jazdcov.”
Diskvalifikácia má byť dôsledkom nečakaného poskakovania, ktoré vraj tím nevedel predpovedať. “Konkrétnou príčinou tejto situácie bolo nečakané a neúmerné poskakovanie, ktoré viedlo k veľkej vertikálnej oscilácii monopostu. Miera poskakovania bola ešte zvýraznená podmienkami, v ktorých monoposty počas pretekov jazdili, no nebola očakávaná na základe zistení z tréningov a na základe predikcií, v akom pracovnom okne sa auto bude nachádzať.”
“Na základe dát nazbieraných v tréningoch si nemyslíme, že by sme prehnane riskovali z hľadiska nastavenia svetlej výšky. Na kvalifikáciu a na preteky sme z pohľadu svetlej výšky pridali aj bezpečnostnú rezervu. Túto rezervu však nečakane vynulovala veľká vertikálna oscilácia, ktorá spôsobila, že auto sa dotýkalo trate,” pokračoval vo vysvetľovaní Stella.
Norris pravidelne dostával príkazy, aby v rýchlych ľavotočivých zákrutách uberal plyn, čím mal šetriť pravú stranu dosky podlahy. Oscar Piastri sa na rozdiel od neho viezol za Kimim Antonellim a jeho podlaha napokon prekročila predpísané limity výraznejšie než Norrisova.
“Už od prvých kôl bolo na dátach jasné, že miera tohto nečakaného poskakovania nám bude robiť starosti,” pustil sa Stella do vysvetľovania, prečo bola Piastriho podlaha zošúchaná viac. “Na Landovom aute sme dokázali situáciu lepšie monitorovať s pomocou telemetrie, no v Oscarovom prípade to bolo náročnejšie, keďže nám zlyhal jeden zo senzorov, ktorý používame na posúdenie poskakovania.”
“Veľmi zavčasu sme si uvedomili, že takéto poskakovanie spôsobí výrazné opotrebovanie dosky podlahy a to je dôvod, prečo to obaja jazdci začali na istých úsekoch kompenzovať. Žiaľ, pre pracovné okno monopostu a charakteristiky okruhu sme videli aj to, že tieto kroky neboli dostatočne efektívne, aby sme zmiernili poskakovanie,” prezradil taliansky inžinier.
Ostatní sa problémom vyhli, hoci mali k dispozícii rovnaké dáta
Podľa Andreu Stellu tak McLaren doplatil na nečakané poskakovanie. Naozaj tím nemohol predpovedať, ako sa auto bude v pretekoch správať?
Faktom je, že FIA po šachovnicovej vlajke skontrolovala opotrebovanie dosky podlahy celej prvej desiatky a len autá McLarenu nesplnili pravidlá — Red Bull, Mercedes, Ferrari, Williams, Racing Bulls aj Sauber tak mali výpočty správne.
Druhým faktom je, že poskakovanie sa objavilo už v tréningoch. McLaren túto tému očividne riešil, hoci pomerne nenápadne. Z palubných záberov bolo zjavné, že auto skáče, a inžinier sa Norrisa bez bližšieho špecifikovania pýtal “na ktorej strane?”. Z kokpitu sa ozvalo, že “pravá strana”, s ktorou mali napokon papájoví problémy pri technickej previerke.
Ťažkosti sa vrátili aj v kvalifikácii. “Naše auto stále dosť poskakovalo, takže bolo ťažké nájsť potrebnú sebadôveru, aby som mohol ísť naplno,” uviedol Lando Norris na tlačovke po zisku pole position. “V priebehu kvalifikácie som najviac strácal v poslednej zalomenej zákrute.” Toto bola jedna zo zákrut, v ktorej mal Norris uberať plyn.
andrea: “both cars experienced unexpected, high levels of porpoising not seen in the practice sessions”
— ray (@ln4norris) November 23, 2025
except that lando mentioned it in FPs, talked about it again after quali, visibly struggled with it during the sessions and it was still there during his reconnaissance lap.… pic.twitter.com/sFodrDDoRE
Zopakujú sa problémy v Katare?
Riskovanie so svetlou výškou sa môže vyplatiť, ak sa tím dokáže vyhnúť diskvalifikácii. Keďže väčšinu prítlaku v súčasnosti generuje podlaha, každý milimeter prináša výrazné časové zisky. McLaren v Austine zvolil príliš konzervatívny prístup — svetlú výšku mal o päť milimetrov nad optimálnou hranicou, čo ho stálo 0,25 sekundy na kolo, prezradil AMuS.
Piastriho podlaha pritom prekročila povolený limit opotrebovania o závratných 26 percent, v Norrisovom prípade to bolo “len” o 12 percent. Ide síce o desatiny milimetra, ale v tejto oblasti sú aj desatiny milimetra rozhodujúce.
Andrea Stella verí, že jeho tímu sa v Katare podarí nájsť ideálne nastavenia. “Počas minulého víkendu podmienky spôsobili poskakovanie a v porovnaní s očakávaniami aj neúmerné narážanie auta na trať. Tieto podmienky sú veľmi špecifické vzhľadom na pracovné okno monopostu vo Vegas a na charakteristiky okruhu. Máme však overený spôsob nastavovanie auta a sme presvedčení, že na nasledujúcich pretekoch nás privedie k optimálnemu plánu, a to už od víkendu na okruhu Lusail.”
“V každom prípade sa učíme na každej lekcii. Lekcia z Las Vegas nám poskytla cenné informácie ohľadom pracovného okna monopostu a poskakovania,” uzavrel.







