logo F1online.sk

Vo Ferrari zavládla po víťazstve v Le Mans obrovská hrdosť, Elkann ho venoval všetkým tifosi

Ferrari 499P v Le Mans
© Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 6. 2023

Tak žiadaný výsledok. Ferrari nezažíva najúžasnejší rok 2023 a pretekársky tím legendárnej značky nemal mnoho dôvodov na radosť. Všetko však zmenil posledný víkend vo francúzskom meste Le Mans, kde Ferrari oslávilo 100. narodeniny legendárnych pretekov na najvyššom stupni. Po 24-hodinovom maratóne a 342 kolách na Circuit de la Sarthe sa teší posádka James Calado – Alessandro Pier Guidi – Antonio Giovinazzi.

Toto auto a ani táto posádka neboli hlavnými favoritmi víkendu. Tejto sezóne Majstrovstiev sveta vytrvalostných pretekov dominovala Toyota. Japonská automobilka vyhrala prvé tri preteky sezóny a jej posádka Hartley – Buemi – Hirakawa neskončila v tomto ročníku horšie ako na druhom mieste.

Do hry však vstúpilo tzv. Balance of Performance a Toyota dostala vďaka predchádzajúcim úspechom závažie navyše. Celkovo niesol prototyp GR010 Hybrid japonskej automobilky o trinásť kilogramov viac ako Ferrari.

Okrem toho sa zdá, že inžinieri v Maranelle s týmto scenárom trochu počítali a ich prototypu 499P sedel francúzsky okruh lepšie než tie predchádzajúce. Potvrdila to aj kvalifikácia, v ktorej poriadne vystrčilo rožky Ferrari s číslom 50 a Antonio Fuoco dostal parádnym kolom svoju posádku s Miguelom Molinom a Nicklasom Nielsenom na pole position. Najrýchlejší muž v prototype s číslom 51, Alessandro Pier Guidi, zaostal o vyše sedem desatín a tretia Toyota takmer o 1,5 sekundy.

Napriek všetkému však japonská automobilka a víťaz posledných piatich podujatí na legendárnom Circuit de la Sarthe vstupovala do pretekov v role mierneho favorita. V pretekovom tempe mala mať Toyota o niečo navrch, ale tieto preteky vyhráva ten, kto má najmenej problémov a urobí najmenej chýb. Tým bola napokon posádka s číslom 51 okolo Calada, Pier Guidiho a Giovinazziho.

„Pre mňa a Alessandra je to ešte o niečo zvláštnejší pocit,“ povedal Antonio Giovinazzi, ktorý sa po pretekoch neubránil slzám, po najväčšom víťazstve vo svojej kariére. „V júli minulého roku sme boli prví, ktorí pilotovali toto auto, takže dosiahnuť tento výsledok po menej ako roku je nepochybne fantastické.“

„V žiadnom prípade to nebola samozrejmosť, ale celý tím a moji tímoví kolegovia odviedli skvelú prácu a dnes sme tu. Ďakujem Ferrari, vďaka ktorému sa to všetko podarilo. Po 50 rokoch sme sa vrátili na víťaznú cestu a mali by sme byť na to veľmi hrdí,“ dodal taliansky pretekár.

Jeho krajan Alessandro Pier Guidi patrí k najostrieľanejším mužom v tíme a v Le Mans už spolu s Jamesom Caladom zvíťazil v rokoch 2019 a 2021, ale bolo to „len“ v triede GTE Pro, takže toto je jeho prvé celkové víťazstvo.

„Bude chcieť čas, kým nám celkom dôjde, čo sme dokázali. Teraz sme zrejme už nezmazateľnou súčasťou histórie najväčšej značky na svete. Ako Talian som od detstva sníval o tom, že budem jazdiť za Ferrari. Teraz sa to stalo skutočnosťou. Vyhrali sme Le Mans s červeným autom! Nie je ľahké opísať ten pocit. Je to zmes emócií. Pracovali sme 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Pokúsili sme sa zo seba vydať maximum, všetci pracovali nonstop, vrátane inžinierov a mechanikov, a táto tvrdá práca sa konečne vyplatila,“ povedal Pier Guidi.

„Vyhrať tieto preteky je úžasný pocit,“ vyhlásil tretí z pilotov prototypu s číslom 51 James Calado. „Veľká vďaka všetkým, ktorí sa podieľali na tomto projekte a tomto úspechu. Ukazuje to, na čom Ferrari stojí. Samozrejme, dvakrát som tu vyhral v GT, ale toto je trochu iné. Určite je to iný pocit. V každej zákrute môžete vidieť červenú farbu a vnímate všetkých fanúšikov Ferrari. Veľká vďaka všetkým priaznivcom. Som veľmi šťastný.“

A šťastný je, samozrejme, aj prezident Ferrari John Elkann, ktorý sa za svojho „bačovania“ v Maranelle nemá zatiaľ čím pochváliť. Toto víťazstvo je tak obrovskou úľavou aj pre neho.

„Bol to nezabudnuteľný deň, ktorý by som chcel venovať všetkým vo Ferrari. Po 50 rokoch sme sa vrátili do najvyššej kategórie vo vytrvalostných pretekoch, ktoré majú pevné miesto v našich srdciach a srdciach všetkých fanúšikov motoršportu. Sme nesmierne hrdí, že sme opäť raz vyniesli celé Taliansko na najvyšší stupienok v Le Mans a vo veľkom štýle oslávili sté výročie najvýznamnejších pretekov svojho druhu na svete. Toto víťazstvo je úžasným príkladom pre nás všetkých. Ponúkli sme našim tifosi skvelé emócie, ktoré spájajú minulosť, prítomnosť a budúcnosť, a sú skvelou pripomienkou dôležitosti nájsť odvahu a pokoru v snahe neustále sa zlepšovať. Plný nadšenia a radosti by som sa chcel poďakovať všetkým našim kolegom, ktorí nám dopriali toto mimoriadne víťazstvo: úspech, ktorý oslavujeme so všetkými našimi tifosi a celou našou krajinou,“ povedal Elkann.