logo F1online.sk

Stella: So starými autami to bolo oveľa jednoduchšie, teraz sa hráme s detailmi a milimetrami

Lando Norris
© LAT Images/McLaren Media Centre
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 5. 2023

Nové pravidlá zavedené v roku 2022 sprevádzali veľké očakávania, ale aj kritika zo strany inžinierov. Vraj sú príliš reštriktívne a príliš zložité, ale ako sa ukazuje, pripravili dizajnérom tie najväčšie výzvy za sedemdesiat rokov Formuly 1. Aj šéf tímu McLaren Andrea Stella priznáva, že každučký detail musí byť v symbióze s ostatnými drobnými detailmi, inak váš monopost skrátka nebude fungovať. To je vraj tá najväčšia zmena v porovnaní s minulými generáciami.

McLaren je priam metaforou slov technického riaditeľa Mercedesu Jamesa Allisona, ktorý pred štartom sezóny 2022 vyhlásil, že „jeden či dva tímy pristúpia k novým pravidlám nesprávne“.

Nikto tieto slová nedokumentuje lepšie než McLaren. Tento tím vlani veľmi bojoval za každú, hoc aj drobnú, zmenu pravidiel. Vo Wokingu dúfali, že im to pomôže rýchlejšie sa dotiahnuť na čelo štartového poľa, ale ako rok 2022, tak 2023, priniesli absolútny výbuch. Sledovať počínanie monopostu MCL60 – mimochodom pomenovaného na počesť 60. výročia založenia značky – bolo v Miami až bolestivé. Inžinierom sa to stále nedarí poskladať dokopy a Lando Norris s Oscarom Piastrim prepadali.

V Azerbajdžane to pritom vyzeralo, že zmeny reprezentované novou podlahou, prinášajú ovocie. Podľa slov šéfa stajne to však s týmito monopostami nie je vôbec jednoduché a aj drobný detail znamená rozdiel medzi úspechom a neúspechom. Slovami pritom ťažko vysvetliť, čo všetko so sebou prináša práca na tejto generácií monopostov.

„Pri tejto generácií monopostov sa na výkonnosti podieľa mnoho faktorov, ktoré pri vonkajšom pohľade nevidíte,“ povedal Stella, ktorého cituje Motorsport.com.

„Je to veľký rozdiel v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami, pri ktorých ste pracovali s hladkou geometriou. Teraz nemáte žiadny predpísaný recept. Keď sa pozriete pod auto, vidíte kanály, ktoré hrajú veľkú rolu, a vonkajšie deflektory podlahy, ktoré s nimi musia byť v symbióze.“

„Musíte dobre zvládnuť tvorbu základného konceptu, čo sa nám na začiatku sezóny nepodarilo, ale celé to začína byť hra milimetrov. Práve milimetre rozhodujú o tom, aké stabilné sú vzdušné víry pri obtekaní monopostu,“ vysvetľuje Stella.

„Ak chcete, aby vzduch obtekal okolo auta správne, potrebujete v prvom rade špičkový koncept, na ktorý zameriate celý vývoj. Potom sa už len hráte s milimetrami a mnohými a mnohými premennými v rôznych oblastiach,“ dodal Stella.

Na každom milimetri záleží a každý detail môže rozhodnúť, ale ak ste nezvolili ten správny koncept, tak môžete začať v podstate od začiatku. Aj preto vidíme, že tímy nasadzujú stále menšie a menšie vylepšenia, ale zato početnejšie. Dôvodom sú práve tieto detaily. Žiadne veľké krídla či deflektory už v zozname noviniek nevidíme, naopak, rozhoduje drobné zakrivenie či zakončenie podlahy, ktoré môže významne ovplyvniť prúd vzduchu okolo monopostu.

Zmeny sa pritom nevykonávajú oddelene od ostatných, ale inžinieri musia dosiahnuť, aby bol každý detail v symbióze s ostatnými detailmi.

„Keď zmeníte vstupy pod podlahu, tak tomu musíte prispôsobiť aj niečo ďalšie,“ hovorí Stella. „Všetko je prepojené v trojrozmernom svete. Len ťažko budete hľadať detail, ktorý funguje oddelene od ostatných.“

„S predchádzajúcou generáciou monopostu to bolo omnoho jednoduchšie, pretože ste pri vývoji podlahy disponovali určitou modulárnou konštrukciou. Mohli ste jednoducho vziať prednú časť podlahy a prepracovať ju v továrni. Teraz však môžete urobiť niečo také len ťažko a po aerodynamickej stránke vám to nebude fungovať. Z tohto pohľadu je to väčšia výzva,“ vysvetlil šéf McLarenu.