logo F1online.skF1online.sk

FIA verzus jazdci: Okrem skracovania DRS nechcú pretekári ani neskoré pevné reštarty

Max Verstappen, po štarte VC Austrálie 2023
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Masár
Tomáš Masár12. 5. 2023

Medzinárodná automobilová federácia (FIA) sa z absolútne nepochopiteľných príčin rozhodla v Baku, ako aj v Miami, skrátiť DRS zóny. Vzhľadom na to, že majú jazdci v aktuálnej sezóne nemalé problémy s predbiehaním, to veľký zmysel nedáva. Pretekárom sa však nepozdáva aj ďalší z najnovších trendov – neskoré pevné reštarty.

Takýto neskorý reštart z pevných pozícií sme videli napríklad v Austrálii – a bola z toho hotová kolkáreň. Nečudo, že jazdci by preto v záverečnej fáze pretekov, za predpokladu, že majú byť reštartované, uprednostnili zoradenie sa za bezpečnostným vozidlom.

O tejto problematike sa diskutovalo na piatkovom brífingu jazdcov pred Veľkou cenou Miami. K čomu pretekári dospeli?

Mnohým pilotom sa pri reštarte z pevných pozícií nepáči jedno –  hrčky z pneumatík na trati. Zatiaľ čo na strane štartového roštu, kadiaľ vedie rýchla stopa, je povrch trate pomerne čistý, na tej druhej je obvykle značne zanesený. Je to jednak nespravodlivé a podľa mnohých jazdcov aj nebezpečné.

FIA však vraj pretekárov už ubezpečila, že v budúcnosti pri pevných reštartoch cieľovú rovinku najprv vyčistí a pozametá.

Napriek tomu by boli jazdci radšej, ak by k neskorým pevným reštartom pretekov nedochádzalo vôbec.

„Myslím si, že sme sa všetci zhodli,“ povedal na margo piatkového brífingu jazdcov George Russell. „Som toho názoru, že reštart [z pevných pozícií, pozn. red.] je na konci pretekov zložitý, pretože je na trati mimo ideálnej stopy veľa hrčiek,“ vysvetlil riaditeľ Asociácie pretekárskych jazdcov (GPDA) pre Motorsport.com.

„Je to neférové voči chlapcom, ktorí pri reštarte štartujú z vnútornej špinavej strany, čo zároveň môže viesť k ďalšiemu chaosu na trati. Uvidíme, kam sa v tomto posunieme. Domnievam sa však, že ani jeden z jazdcov by nechcel štartovať z pevných pozícií po tom, čo sa odjazdilo už 50% alebo 75% z pretekov.“

Ďalšia zaujímavá zmena, ktorá už bola medzičasom odsúhlasená, súvisí s vyvesením červených vlajok pre zlé poveternostné podmienky.

Toto nariadenie sa však vzťahuje len pre tri americké preteky. V USA totiž zákon vyžaduje zastavenie veľkých verejných podujatí pod holým nebom, ak sú v oblasti búrky a existuje šanca, že ľudí zasiahne blesk.

V prípade, že bude počas niektorých z pretekov v USA vyvesená pre zlé poveternostné podmienky červená vlajka, pre bezpečnosť posádok bude tímom dovolené odtiahnuť svoje autá do garáže, a nebudú tak na nich musieť pracovať v boxovej uličke, ako tomu bolo doposiaľ.

Súvisiace články

Diskusia