logo F1online.sk

Kraľovanie Red Bullu pokračuje aj v Miami, Verstappen ukázal Pérezovi jeho miesto

Max Verstappen
© Twitter/Red Bull Racing
Milan Kubala
Milan Kubala7. 5. 2023

Sezóna 2023 začína pripomínať ročník 1988, keď absolútne dominoval McLaren. Dnes však valcuje konkurenciu Red Bull, ktorý ovládol aj nedeľné preteky v Miami. Víťazná trofej s poradovým číslom 38 poputuje do vitríny Maxa Verstappena. Úradujúci majster sveta vycvičil aj svojho tímového kolegu a ako počas prenosu poznamenal komentátor Števo Eisele, ukázal mu jeho miesto. Sergio Pérez sa musí uspokojiť s druhou pozíciou. Na pódium sa dostal aj Fernando Alonso.

Fernando Alonso pred štartom avizoval, že sa pokúsi potrápiť Sergia Péreza, ktorý stál na pole position. Plánoval ho predbehnúť hneď na štarte a udržať si prvú priečku, ale k tomu sa napokon ani nedostal. Prvá trojica pozostávajúca z Péreza, Alonsa a Sainza si po zhasnutí červených svetiel nevymenila pozície.

S pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou by ani úspešný útok v prvom kole nedokázal zužitkovať. Red Bully boli opäť pekelne rýchle, o čom nás presvedčil Max Verstappen. Ako dlho bude Maxovi Verstappenovi trvať, kým sa dostane dopredu? Táto otázka vŕtala v hlave azda každému fanúšikovi, ale aj novinárom a pilotom.

Fernando Alonso najskôr predpovedal, že ho predbehne v 25. kole, no Španiel sa kruto mýlil. Red Bull s jednotkou na kapote si dokázal bleskurýchle poradiť so svojimi súpermi a už v pätnástom kole bol na druhej priečke pred Aston Martinom. V tejto chvíli započal stíhaciu jazdu za Sergiom Pérezom.

K Mexičanovi sa dokázal priblížiť, ale predbehnúť ho už nestihol. Keďže Pérez štartoval na stredne tvrdej sade, rozhodol sa prezuť na trvácnejšie tvrdé pneumatiky, a možno popri tom zatiahol ručnú brzdu. Aj keď mal o 20 kôl mladšie gumy ako Verstappen, aj tak nedokázal byť rýchlejší než holandská raketa.

Keď Verstappen v 45. kole konečne zamieril do boxov a obul stredne tvrdú zmes, na trať sa vrátil tesne za Sergiom Pérezom. O bitku Red Bullov sme teda neprišli, no bola veľmi krátka. Výhoda čerstvejších a zároveň mäkších gúm sa prejavila a Verstappen neohrozene vykročil za 26 bodmi; zajazdil totiž aj najrýchlejšie kolo pretekov.

Víťazstvom z deviatej priečky Sergiovi Pérezovi skutočne ukázal, kde je jeho miesto, a že svoj majstrovský sen by už čoskoro mohol dosnívať, ak poriadne nezaberie. Mexičan nedokázal premeniť na víťazstvo ani štart z pole position.

S výnimkou VC Austrálie, ktorá sa dojazdila za bezpečnostným vozidlom, stále platí fascinujúca štatistika: Červení býci v tejto sezóne vyhrávajú s náskokom nad 20 sekúnd. Najbližším súperom z radov konkurencie sa stal Fernando Alonso, a to s 26-sekundovým mankom.

Alonso veľkú časť pretekov odjazdil osamotený a azda aj trochu unudený. Z kokpitu mal čas sledovať okolie a pred koncom veľkej ceny dokonca pochválil Lancea Strolla za manéver v prvej zákrute, ktorý si pozrel na jednej z veľkoplošných obrazoviek. Keby mu mechanici do kokpitu pribalili knižku, azda by si začal čítať.

Zemiakovú medailu si z Miami odnáša George Russell. Britský jazdec zrejme dosiahol maximum, čo so svojím Mercedesom mohol. V nedeľu dokonca ani nevyužil pomoc zo strany piateho Carlosa Sainza, ktorý si hodil poleno pod nohy počas zastávky v boxoch.

Carlos Sainz sa ponáhľal, no v nájazde z boxov tvrdo prebrzdil predné pneumatiky. Jeho monopost zahalil kúdoľ dymu, čo neveštilo nič dobré. Komisári mu za prekročenie maximálky v boxoch udelili päťsekundový trest. Penalizácia nakoniec nemala na jeho výsledok žiaden hmatateľný dopad, pretože George Russell ho porazil v priamom súboji, a Lewis Hamilton sa nestihol dostatočne priblížiť.

Šiesty Hamilton mal oveľa náročnejšiu nedeľu. Brit sa už v prvom kole dostal do “zveráka” a ťukol do Nica Hülkenberga. Vo vysielačke konštatoval, že jeho monopost sa začal správať zvláštne; na rovinkách nedokázal ísť rovno. Dokonca sa obával toho, že ani nedôjde do cieľa.

A dlho to nevyzeralo dobre. Hamilton bol zaseknutý v DRS vlaku, ktorého rušnovodičom bol jeho bývalý tímový kolega Valtteri Bottas. Fín v tej chvíli držal desiate miesto a za sebou mal Hülkenberga, Albona, Hamiltona, Cunodu aj Čoua. Nečudo, že sa Lewisovi Hamiltonovi nedarilo prepracovať dopredu; Williams je známy tím, že má vynikajúcu maximálku.

Po tom, čo sa vagóny Bottasovho vlaku začali rozchádzať, na to zatlačil aj Hamilton. Predviedol niekoľko predbiehacích manévrov a nakoniec si poradil aj s Charlesom Leclercom. Ferrari dnes nemalo uspokojivé tempo a Leclerc skončil až siedmy. Nevedno, či po nehode zo soboty Monačanovi chýbalo sebavedomie, alebo auto nebolo po kolízii s bariérou celkom v poriadku, alebo boli červení skrátka pomalí.

Alpiny zaznamenali po katastrofe v Azerbajdžane celkom pekný deň. Pierre Gasly a Esteban Ocon stavili na rôzne stratégie, ale nakoniec dorazili do cieľa tesne vedľa seba na ôsmom a deviatom mieste.

Posledný bod za desiatu priečku si vybojoval Kevin Magnussen. Od Haasu nik nečakal, že udrží štvrté miesto zo štartu, a možno sa ani nedostane na body. Magnussen sa totiž väčšinou hlavne bránil, no bránil sa veľmi šikovne a bol za to odmenený.

Na Floride sa celkom nedarilo Lanceovi Strollovi. Jeho tímový kolega opäť stál na pódiu, no Kanaďan sa nedostal ani na body. Robil síce, čo mohol, ale škody boli napáchané už v sobotu. Ktovie, či bude považovať dvanástu priečku za uspokojivý výsledok.

Ak sme na začiatku článku spomínali McLaren a jeho sezónu 1988, fanúšikom papájových sa azda aj zacnelo za týmito krásnymi časmi. V Miami totiž zaujali pozíciu štatistov. McLareny najskôr stavili na pračudesnú stratégiu so štartom na mäkkej zmesi, na ktorú počas pretekov nikto ani nepomyslel. Norrisove plány navyše nabúral Nyck de Vries, ktorý po štarte nedobrzdil v prvej zákrute a zozadu trafil pilota McLarenu. Autá z Wokingu sa rýchlostne nedokázali vyrovnať konkurencii aj preto, že museli intenzívne šetriť pneumatiky.

Šampionát Formuly 1 čaká voľný víkend, po ktorom nasleduje preteková trojička pozostávajúca z VC Emilia Romagna, VC Monaka a VC Španielska.

Image