logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Miami 2023

Sergio Pérez po štarte VC Miami 2023
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy22. 5. 2023

O momentálnom dianí v F1 nie je ľahké hovoriť pútavým spôsobom. Preteky nie sú zlé a predovšetkým v strede poľa prebieha boj o každý majstrovský bod, ktorý znásobuje bitka o druhú až štvrtú priečku v konštruktérskom poradí medzi Aston Martinom, Mercedesom a Ferrari. Lenže na konci dňa sa rátajú víťazné trofeje a tituly a tie má pri súčasnej dominancii rezervované výhradne Red Bull a Max Verstappen, pre ktorého je najvážnejším súperom o majstrovskú korunu jedine tímový kolega Sergio Pérez. A panuje všeobecná zhoda, že aj ten v priebehu sezóny odpadne.

Všetkých päť veľkých cien sezóny 2023 ovládli červení býci (3x Max, 2x Sergio), z toho štyrikrát išlo o double. O absolútnu dokonalosť pripravil rakúsku stajňu len Pérez v Austrálii, ktorý po štarte z posledného miesta limitoval škody na piatej priečke v cieli. Ale súčasná suverenita „malinovkárov“ pokračuje už od minuloročnej VC Miami, keď počas 12 mesiacov nazbierali 20 víťazných trofejí z 23 možných. Ako porazení odchádzali len z Veľkej Británie, Rakúska a Brazílie.

Táto hegemónia však zatiaľ nie je v histórii F1 ojedinelá. Mercedes dokázal v druhej polovici minulej dekády viackrát predviesť 20 triumfov za kalendárny rok. Red Bull by ešte mohol tento rok dosiahnuť nový rekord 21 výhier za dvanásť mesiacov, ale to by Verstappen s Pérezom museli ovládnuť aj najbližších šesť podujatí.

Stajňa z Milton Keynes aktuálne ťahá sériu šiestich víťazstiev bez prerušenia (od Abú Zabí 2022), čo jej v historickom poradí stačí len na delené 16. miesto. Vo vlastnej tímovej histórii dokázal Red Bull vyhrať dva razy po deväť pretekov v rade (Belgicko – Brazília 2013 a Francúzsko – Mexiko 2022). Mercedes počas svojej dominancie v hybridnej ére (od 2014) dosiahol tri série po 10 triumfov (Japonsko 2015 – Rusko 2016, Monako – Singapur 2016 a Brazília 2018 – Francúzsko 2019). A absolútnym rekordérom je McLaren z roku 1988 a jeho 11 víťazstiev v rade (Brazília – Belgicko).

Famózny úvod ročníka pre Red Bull podčiarkuje aj Maxovo bodové konto po prvých piatich podujatiach – 119 bodov, čo je nový rekord, keď o jeden bod prekonal doterajšie maximum Sebastiana Vettela (Red Bull) zo sezóny 2011 (treba, ale objektívne priznať, že Maxovi k prekonaniu Seba výrazne pomohli dva body za najrýchlejšie kolá v pretekoch + šesť bodov za tretie miesto v azerbajdžanskom šprinte a takúto možnosť Seb v roku 2011 nemal). Pre porovnanie, Lewis Hamilton mal bodovo najlepší vstup do sezóny v roku 2019, keď zaknihoval 112 bodov.

Podobná situácia nastala aj s bodmi medzi konštruktérmi, kde rakúska stajňa stanovila ziskom 224 bodov taktiež nový rekord po úvodných piatich veľkých cenách, keď o 7 bodov prekonala maximum Mercedesu z roku 2019 (217 bodov). Rovnako jej k tomu výrazne pomohol šprint v Baku (14 bodov za 1. a 3. miesto), ktoré sa jazdia až od ročníka 2021. Nebyť jeho, tak je Mercedes naďalej o sedem bodov lepší. Zároveň má Red Bull najväčší bodový náskok na čele šampionátu (122 bodov) v histórii po prvých piatich pretekoch a má viac bodov ako druhý Aston Martin a tretí Mercedes dohromady.

Súčasná dominancia červených býkov určite nie je z hľadiska napätia optimálna, ale ako to v športe chodí, a obzvlášť v F1, každá séria sa raz skončí. Pokiaľ pravidlá zostanú viac-menej stabilné, prax z rokov minulých nám dáva nádej, že štartové pole začne Red Bull dobiehať.

VC Miami priniesla mnoho ďalších zaujímavých faktov a štatistík, ktoré sme zhrnuli za pomoci redakcie Auto Motor und Sport:

  • Max Verstappen oslavoval v Miami celkovo 38. víťazstvo a všetky dosiahol vo farbách Red Bullu, čím v tímovom rebríčku dorovnal rekordéra Sebastiana Vettela. Viac prvenstiev za jednu stajňu dosiahli len Lewis Hamilton (82 za Mercedes) a Michael Schumacher (72 vo Ferrari).
  • Verstappen natiahol šnúru bodovaných dojazdov do cieľa na 24 (od VC Emilia-Romagna 2022), vďaka čomu dorovnal na 4. mieste Michaela Schumachera (Maďarsko 2001 – Malajzia 2003). Dlhšie bodové žatvy bez prerušenia mali len Räikkönen (27, Bahrajn 2012 – Maďarsko 2013) a 2x Hamilton (33, Japonsko 2016 – Francúzsko 2018 a 48, Silverstone 2018 – Bahrajn 2020).
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • Z 1084 pretekov v histórii F1 iba po piaty raz dokázal pilot vyhrať z 9. miesta. Naposledy dokázal rovnaký kúsok Niki Lauda (McLaren) vo francúzskom Dijone 1984.
  • Verstappen už vyhral preteky z ôsmich rôznych štartových pozícií (grafika nižšie) rovnako ako Lewis Hamilton, Michael Schumacher a Kimi Räikkönen. Rekord drží Fernando Alonso a jeho triumfy z deviatich rôznych štartových pozícií. Zaujímavosťou je, že Sebastian Vettel dokázal vyhrať svojich 53 veľkých cien iba z pozícií jeden (31x), dva (16x) a tri (6x).
  • Holandský majster sveta má na svojom konte už 1999 kôl na čele pretekov a v tomto smere mu patrí siedma priečka historického poradia za Hamiltonom (5447 kôl), Michaelom Schumacherom (5111), Vettelom (3501), Sennom (2931), Prostom (2683) a Mansellom (2091).
  • Po siedmykrát v histórii F1 vyhral jeden tím prvých päť veľkých cien. Naposledy rovnaký kúsok dosiahol Mercedes v roku 2019.
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • 12. mája ubehlo rovných 10 rokov od posledného víťazstva Fernanda Alonsa v F1 (VC Španielska 2013 vo Ferrari). Ak by sa El Nanovi podarilo do konca kariéry v kráľovnej motoršportu vyhrať ďalšie preteky, prekonal by rekord Ricarda Patreseho v najdlhšom rozpätí medzi dvoma triumfami (od Južnej Afriky 1983 po San Marino 1990).
  • Španielsky matador síce stále čaká na svoje 33. víťazstvo, ale v Miami finišoval po 33. raz na treťom mieste, čím dorovnal na treťom mieste histórie Sebastiana Vettela. Viac tretích miest nazbierali len Hamilton (35) a Räikkönen (45).
Twitter/Aston Martin
  • Celkovo si Alonso pripísal na svoje konto 102. pódium a už len jedno ho delí od Räikkönena na piatej priečke historického poradia. Súčasne majster sveta z rokov 2005 a 2006 stál na stupňoch víťazov na 29. rôznej trati a na štvrtom mieste histórie dorovnal Alaina Prosta. Pred nimi sú len Verstappen (30), Räikkönen (30) a Hamilton (35).
  • Svoju tretiu pole position a jubilejné 30. pódium zaznamenal v Miami Sergio Pérez. V prvom ukazovateli mu robia spoločnosť na zdieľanom 56. mieste také esá minulosti ako José Froilán González, Tony Brooks, Dan Gurney, Jean-Pierre Jarier, Elio de Angelis, Teo Fabi či majster sveta z roku 1979 Jody Scheckter. A zo súčasných jazdcov Carlos Sainz a Daniel Ricciardo. V druhej disciplíne vyrovnal na 35. priečke histórie Juana-Pabla Montoyu.
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • V minulej sezóne mal Aston Martin po piatich veľkých cenách iba šesť bodov na konte. Teraz je na druhom mieste konštruktérskej klasifikácie a na Floride prekonal hranicu 100 bodov (102), čo dokázal premiérovo.
  • Šesť rôznych tímov obsadilo prvých šesť miest v cieli VC Miami. Naposledy sme takú situáciu zažili v Katare 2021.
  • Po tom, čo Júki Cunoda po prvý raz v sezóne prehral kvalifikačný duel s tímovým kolegom de Vriesom, tak zostáva neporazený už len Fernando Alonso.
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • Tohtoročnú mizériu McLarenu podčiarkol ďalší fakt – po prvý raz od VC Brazílie 2018 vypadli obaja piloti už v Q1.
  • Miami sa stalo iba 13. podujatím v histórii F1, v ktorom všetci jazdci, ktorí štartovali, videli aj šachovnicovú vlajku (ich súčasťou sú aj neslávne pamätné veľké ceny USA 2005, kde štartovalo iba šesť pilotov, a Belgicka 2021, kde sme videli iba pár kôl za safety carom). Naposledy preťali cieľ všetci pretekári v Turecku 2021.
  • Miami navyše neprinieslo žiadny výjazd bezpečnostného vozidla a dokonca ani raz neboli vyvesené žlté vlajky (po prvý raz od VC Monaka 2021).