Štatistiky a fakty po VC Miami 2023
O momentálnom dianí v F1 nie je ľahké hovoriť pútavým spôsobom. Preteky nie sú zlé a predovšetkým v strede poľa prebieha boj o každý majstrovský bod, ktorý znásobuje bitka o druhú až štvrtú priečku v konštruktérskom poradí medzi Aston Martinom, Mercedesom a Ferrari. Lenže na konci dňa sa rátajú víťazné trofeje a tituly a tie má pri súčasnej dominancii rezervované výhradne Red Bull a Max Verstappen, pre ktorého je najvážnejším súperom o majstrovskú korunu jedine tímový kolega Sergio Pérez. A panuje všeobecná zhoda, že aj ten v priebehu sezóny odpadne.
Všetkých päť veľkých cien sezóny 2023 ovládli červení býci (3x Max, 2x Sergio), z toho štyrikrát išlo o double. O absolútnu dokonalosť pripravil rakúsku stajňu len Pérez v Austrálii, ktorý po štarte z posledného miesta limitoval škody na piatej priečke v cieli. Ale súčasná suverenita „malinovkárov“ pokračuje už od minuloročnej VC Miami, keď počas 12 mesiacov nazbierali 20 víťazných trofejí z 23 možných. Ako porazení odchádzali len z Veľkej Británie, Rakúska a Brazílie.
Táto hegemónia však zatiaľ nie je v histórii F1 ojedinelá. Mercedes dokázal v druhej polovici minulej dekády viackrát predviesť 20 triumfov za kalendárny rok. Red Bull by ešte mohol tento rok dosiahnuť nový rekord 21 výhier za dvanásť mesiacov, ale to by Verstappen s Pérezom museli ovládnuť aj najbližších šesť podujatí.
Stajňa z Milton Keynes aktuálne ťahá sériu šiestich víťazstiev bez prerušenia (od Abú Zabí 2022), čo jej v historickom poradí stačí len na delené 16. miesto. Vo vlastnej tímovej histórii dokázal Red Bull vyhrať dva razy po deväť pretekov v rade (Belgicko – Brazília 2013 a Francúzsko – Mexiko 2022). Mercedes počas svojej dominancie v hybridnej ére (od 2014) dosiahol tri série po 10 triumfov (Japonsko 2015 – Rusko 2016, Monako – Singapur 2016 a Brazília 2018 – Francúzsko 2019). A absolútnym rekordérom je McLaren z roku 1988 a jeho 11 víťazstiev v rade (Brazília – Belgicko).
Famózny úvod ročníka pre Red Bull podčiarkuje aj Maxovo bodové konto po prvých piatich podujatiach – 119 bodov, čo je nový rekord, keď o jeden bod prekonal doterajšie maximum Sebastiana Vettela (Red Bull) zo sezóny 2011 (treba, ale objektívne priznať, že Maxovi k prekonaniu Seba výrazne pomohli dva body za najrýchlejšie kolá v pretekoch + šesť bodov za tretie miesto v azerbajdžanskom šprinte a takúto možnosť Seb v roku 2011 nemal). Pre porovnanie, Lewis Hamilton mal bodovo najlepší vstup do sezóny v roku 2019, keď zaknihoval 112 bodov.
Podobná situácia nastala aj s bodmi medzi konštruktérmi, kde rakúska stajňa stanovila ziskom 224 bodov taktiež nový rekord po úvodných piatich veľkých cenách, keď o 7 bodov prekonala maximum Mercedesu z roku 2019 (217 bodov). Rovnako jej k tomu výrazne pomohol šprint v Baku (14 bodov za 1. a 3. miesto), ktoré sa jazdia až od ročníka 2021. Nebyť jeho, tak je Mercedes naďalej o sedem bodov lepší. Zároveň má Red Bull najväčší bodový náskok na čele šampionátu (122 bodov) v histórii po prvých piatich pretekoch a má viac bodov ako druhý Aston Martin a tretí Mercedes dohromady.
Súčasná dominancia červených býkov určite nie je z hľadiska napätia optimálna, ale ako to v športe chodí, a obzvlášť v F1, každá séria sa raz skončí. Pokiaľ pravidlá zostanú viac-menej stabilné, prax z rokov minulých nám dáva nádej, že štartové pole začne Red Bull dobiehať.
VC Miami priniesla mnoho ďalších zaujímavých faktov a štatistík, ktoré sme zhrnuli za pomoci redakcie Auto Motor und Sport:
- Značky
- VC Miami 2023