logo F1online.sk

Dobré správy z Maranella: Ferrari odhalilo problém s natankovaným autom

Charles Leclerc a Carlos Sainz, Ferrari, ilustra?né
© Twitter/Scuderia Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala2. 5. 2023

Sezóna 2023 ešte nie je stratená. Aj keď stále len čakáme na balíčky vylepšení, po katastrofálnom úvode do ročníka v podaní Ferrari sa predsa len začínajú množiť pozitívne správy z maranellskej továrne. Podľa talianskych zdrojov sa jej podarilo odhaliť jednu z príčin neuspokojivej pretekovej rýchlosti. Týka sa to množstva natankovaného paliva i svetlej výšky.

Ferrari už od úvodu ročníka bojuje so svojím autom. Monopost s menom SF-23 dokáže byť v kvalifikácii konkurencieschopný, v Azerbajdžane dokonca ovládol obe kvalifikácie, no v pretekoch sa jeho rýchlosť zakaždým vyparí.

Vo Formule 1 nie je nič nezvyčajné, ak monopost exceluje v jednej disciplíne a v tej druhej trochu zaostáva — jednou z príčin je napríklad práca s pneumatikami. Ak je auto ku gumám agresívnejšie, rýchlejšie ich dokáže zohriať, čo v kvalifikácii mnohokrát predstavuje výhodu. V pretekoch je to však naopak; nižšiu degradáciu pneumatík zaznamená to auto, ktoré ich udržuje chladnejšie, a teda spravidla jeho slabinou býva sobota. V aktuálnom ročníku je to skôr prípad Mercedesu či Aston Martinu.

Šéf tímu Frédéric Vasseur však už týždne so skalopevným presvedčením tvrdí, že Ferrari má páky na to, aby so situáciou niečo spravilo. Francúz vysvetľuje, že ak je auto rýchle v kvalifikácii, tak musí byť rýchle aj v pretekoch. Vraj je potrebné nájsť len správne nastavenia.

A Scuderii sa to začína dariť. “Ja môžem byť len spokojný. Bol to dobrý víkend, získali sme dve pole positions a pódium. Spravili sme krok vpred,” tešil sa po VC Azerbajdžanu Frédéric Vasseur z prvého pódia v sezóne. V skutočnosti pódium nebolo ďaleko už v Melbourne. Výkonnostný vzostup bolo badať. “Rozdiel je v tom, že v Austrálii sme nezískali žiadne body, no práve tie sa počítajú.”

Na popretekovej tlačovej konferencii dostal 54-ročný Francúz otázku, kde sa vzal extra výkon v pretekoch. Vasseur sa však nechystal spraviť reportérom prednášku. Namiesto toho len s úsmevom odvetil: “Myslíte si, že vám na túto otázku odpoviem?” Od Vasseura sme vysvetlenie nedostali, no taliansky insider Ferrari Pierguiseppe Donadoni sa k nemu predsa len dostal.

Scuderia sa po úvodných dvoch veľkých cenách pustila do analyzovania svojich dát. Inžinieri si počas toho všimli, že monopost má počas pretekov významne väčšiu svetlú výšku ako v kvalifikácii. Prečo je to problém? V súčasnej ére prísavného efektu je svetlá výška jedným z najdôležitejších parametrov, ktoré ovplyvňujú množstvo prítlaku. Čím je auto vyššie, tým má menej prítlaku a tým pomalšie prechádza zákrutami.

Začala sa preto pátracia akcia: Čo spôsobovalo tento nárast svetlej výšky v pretekoch? Pripomeňme, že na začiatku veľkej ceny je v monoposte o približne 100 kilogramov paliva viac ako v kvalifikácii. Nemalo by byť auto práveže nižšie?

Na prvý pohľad to sedí, no nesmieme zabudnúť na dôležitý fakt. Plne natankované auto (keď je navyše nutné šetriť gumy) nedokáže prechádzať zákrutami rovnako rýchlo ako monopost pripravený na kvalifikačnú jazdu na plný plyn. V závislosti od typu zákruty ňou prechádza o 10 až 30 km/h pomalšie. Nuž a v nižších rýchlostiach krídla spolu s podlahou generujú menej prítlaku, teda monopost je pritláčaný k zemi menšou silou. Medzi traťou a podlahou je tak v konečnom dôsledku viac priestoru ako počas kvalifikácie, keď je v nádrži len pár kíl paliva.

To má vážne dôsledky. Nielen, že Ferrari tým prichádza o čistý výkon, ale nedostatok prítlaku spôsobuje kĺzanie monopostu po trati. Čím viac sa monopost šmýka, tým rýchlejšie sa prehrievajú pneumatiky, čo má negatívny dopad i na ich degradáciu. Opotrebovanie gúm tak priamo súvisí s prítlakom.

Akonáhle v Maranelle zistili, čo sa v pretekoch deje z hľadiska svetlej výšky, začali skúmať nastavenia závesov a tlmičov, najmä ich tuhosti. Cieľ bol jasný: Nájsť také nastavenia, aby bol monopost v prvej polovici veľkej ceny nižšie. Taliani vraj dokonca uvažovali o tom, že vymenia dodávateľa zadných tlmičov. Nech už spravili čokoľvek, zdá sa, že to pomáha.

Či sa im už podarilo dopracovať k ich cieľu so stopercentnou spokojnosťou, nám však musia prezradiť oni sami. A aj keby, netreba sa nechať uniesť. Nastavenia tlmičov a závesov nie sú liekom na všetko.

Ostatné problémy sa budú riešiť v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch. “Do Miami privezieme vylepšenia,” prezradil Frédéric Vasseur, čo je ďalším krokom na ceste späť na vrchol. “Nie je to však len o vylepšeniach, ale aj o tom, ako efektívne využijete svoj balík. V uplynulých týždňoch sme sa na to koncentrovali a podarilo sa nám to celkom dobre.”

Samozrejme, ani inžinieri v Maranelle nedokážu robiť zázraky na počkanie. Avšak, aj Charles Leclerc po pretekoch skonštatoval, že sa jeho monopost o čosi zlepšil. To je pozitívne. Ďalší výrazný krok by chcelo Ferrari spraviť najmä s balíkom, ktorý má mať premiéru okolo Imoly alebo Barcelony. Verme, že niekto ešte Red Bullu dokáže podkúriť.