logo F1online.skF1online.sk

Pre „LiCo“ stratilo Ferrari v Mexiku 12 až 15 sekúnd. Dôvodom však nebola doska

Charles Leclerc
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 00:59

Po strastiplných víkendoch v Baku a Singapure sa Ferrari predstavilo v Amerike v lepšej forme. Solídne bodové zisky vrátili Scuderiu na druhé miesto Pohára konštruktérov s najtesnejším náskokom jedného bodu na Mercedes. Aj keď sa chlapcom z Maranella a hlavne Charlesovi Leclercovi podarilo maximalizovať víkendy po výsledkovej stránke, prevádzkové problémy monopostu SF-25 podľa talianskych médií pretrvávajú.

Smutným symbolom tohtoročnej sezóny Ferrari sa stal pokyn „LiCo“ alebo „lift and coast“, čo znamená, že pilot pred brzdením do zákruty zloží nohu z plynu a niekoľko desiatok metrov voľne „plachtí“. To má pozitívne účinky na spotrebu paliva, teploty bŕzd, teploty motora alebo, ako v prípade Ferrari v tejto sezóne, sa dá využiť na ochranu dosky pod podlahou, čo je veľká Achillova päta talianskeho tímu v tejto sezóne.

V Mexiku však nutnosť uberať plyn pred brzdením do zákruty nebola spôsobená obavami o opotrebovanie dosky. Hladký asfalt na tejto trati to vraj nevyžadoval, ale objavil sa iný problém, o ktorom by po skúsenosti zo Singapuru mohol hovoriť Lewis Hamilton.

„Aj na hladkom asfalte zostalo ‚lift and coast‘ skutočnou Achillovou pätou,“ napísal vo svojej analýze mexického víkendu taliansky portál Autoracer. „Na extrémnu nadmorskú výšku reagoval monopost SF-25 dobre a v Mexiku mal tím po práci na simulátore lepšie základné nastavenie.“

„Povrch mexického okruhu autu jednoznačne vyhovoval a neprejavila sa tu známa citlivosť stroja na nastavenie svetlej výšky. Dôvodom zlepšeného tempa bola podlaha, ktorú bolo možné spustiť nižšie,“ uviedol Autoracer.

Napriek tomu museli Charles Leclerc a Lewis Hamilton myslieť na neslávne „LiCo“ aj v Mexiku. Prečo tentoraz? Nuž, piloti nemuseli chrániť dosku, ale šetriť brzdy, s ktorými má Ferrari takisto dlhodobo problém. „Teplotný manažment bol v Mexiku náročnejší než v Austine. LiCo udržiava optimálnu teplotu bŕzd, a preto ho obaja piloti Ferrari museli robiť. Takéto manažovanie bŕzd a pohonnej jednotky stálo Ferrari v pretekoch 12 až 15 sekúnd,“ píšu v Taliansku.

Tento problém vraj v Scuderii riešia už od minulej sezóny. Nedostatočné chladenie bŕzd je „dedičná choroba“ monopostu SF-24. „Pri SF-25 sa z tohto neduhu stal za určitých podmienok chronický problém, ktorý nemožno odstrániť. Dôvodom sú technické rozhodnutia tímu, ale aj neskoré nadobudnutie niektorých poznatkov,“ uviedol Autoracer pravdepodobne odkazujúc na presunutie zdrojov na rok 2026.

Ferrari priviezlo do Mexika vylepšenia chladiaceho systému, ale tie boli šité pre špecifické požiadavky okruhu vo vysokej nadmorskej výške a nesúviseli s chronickými problémami monopostu SF-25. Z toho usudzujeme, že „LiCo“ bude sprevádzať Charlesa Leclerca a Lewisa Hamiltona až do konca sezóny.

Súvisiace články

Diskusia