logo F1online.sk

Mohol sa Leclerc stať pilotom Haasu? Podľa Steinera sa tím o jeho služby neuchádzal

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 4. 2023

Dnes sa často zabúda, že to bol práve tím Haas, s ktorým Charles Leclerc robil svoje prvé kroky vo Formule 1. V priebehu sezóny 2016 nastúpil osemnásťročný mladíček na štyri voľné tréningy s monopostom VF-16 a v tom čase sa v kuloároch povrávalo, že keď Charles získa titul v juniorskej sérii GP3, nahradí v americkom tíme Estebana Gutiérreza. Nakoniec sa to nestalo a podľa slov Günthera Steinera nevyvíjal Haas ani zvlášť veľké úsilie, aby monackého mladíka získal.

Bolo to v prvom voľnom tréningu na britskú GP v Silverstone, keď do kokpitu monopostu F1 prvýkrát zasadol istý Charles Leclerc. Haas vtedy zažíval svoju premiérovú sezónu vo Formule 1 a o niekoľko rokov neskôr sa stane známym pre svoju neochotu posadiť do svojich kokpitov mladých jazdcov.

Vtedy sa to však zdalo ako ideálne spojenie. Leclerc sa v tom roku stal členom akadémie Ferrari a rázne sa hnal za statusom vychádzajúcej hviezdy. Tú nakoniec aj potvrdil nielen ziskom titulu v sérii GP3 (dnešná Formula 3), ale aj o rok neskôr vo Formule 2.

V roku 2017 však už Leclerc mohol byť pilotom Formuly 1. Počas sezóny 2016 totiž bol Charles  spájaný s Haasom, ale vraj to nakoniec nebolo také horúce, ako sa zdalo.

„Bol jazdcom Ferrari,“ povedal pre Sky šéf Haasu Günther Steiner. „Samozrejme, mohli by sme ho mať len jeden rok a vtedy to pre nás nebolo zaujímavé, keďže ako tím niečo také normálne nechcete.“

„Trénujete jazdca a keď je dobrý, alebo sa zlepší, tak ho posuniete ďalej. Na konci dňa tak nejde o nič viac, než byť tréningovým centrom pre veľký tím.“

„Preto sme to neurobili. Keby chcel, neviem, či by nám ho Ferrari dalo na jeden rok, ale napokon ho umiestnili do Sauberu. Popravde, my sme sa oňho vlastne nikdy ani neuchádzali,“ dodal Steiner.

Fotografie mladého Charlesa v kombinéze Haasu však aj dnes pútajú nemalú pozornosť. Známy je aj záber z Veľkej ceny Brazílie 2016, keď sa Lewis Hamilton pri prerušení pretekov schovával pred dažďom v garáži Haasu, kde všetko pozorne sledoval aj Leclerc, ktorý v ten víkend absolvoval po štvrtýkrát v sezóne prvý voľný tréning s Haasom.

Aj keď sa Steiner neukázal pri práci s mladými talentmi ako ten najcitlivejší šéf, tak ocenil prístup mladého Monačana, ktorý počas štyroch tréningov s Haasom nešliapol vedľa.

„Nikdy nesmieme zabudnúť, že prvýkrát jazdil s monopostom F1 v prvom voľnom tréningu s Haasom,“ hovorí Steiner.

„Pri pohľade na prvý voľný tréning je ťažké niečo odpozorovať. Chytrí jazdci a tí skutočne rýchli sa to snažia neprehnať a nechcú riskovať. Veľmi dobre si uvedomujú, že pre mladého jazdca je najhoršie havarovať hneď v prvom tréningu, pretože ľudia si to budú pamätať.“

„Z vášho životopisu v F1 sa niečo také už nedá vymazať. Keď si do auta sadnete prvý alebo druhýkrát a hneď havarujete, budú si vás pamätať ako likvidátora, hoci chalan sa skrátka iba príliš snažil. Charles bol v tomto veľmi šikovný. Snažil sa len získať cit pre auto a robil iba to, čo robiť mal,“ dodal Steiner.