Prečo rotujúce podujatia nebudú fungovať?
Aj keď zo súčasných podujatí nemá zmluvu na rok 2024 iba belgické Spa, kalendár F1 je živý a neustále meniaci sa organizmus. Jeho podobu udáva trh a trendy. Už za čias Bernieho Ecclestona vytvárala Formula 1 neustály dojem, že nikto nemá nič isté a treba v prvom rade platiť. To sa nezmenilo ani za vlády Liberty Media, ktorá sa z rastúcej popularity Formuly 1 snaží vyťažiť čo najviac.
Hlad a záujem o Formulu 1 je všade obrovský, ale nikde nie sú ochotní platiť rovnaké peniaze. V takej Saudskej Arábii je kráľovskej rodine úplne jedno, či podujatie vygeneruje stratu rádovo v desiatkach miliónov dolárov. Práve toto (spolu s ďalšími skutočnosťami) zlomilo väz takému Nemecku, ktoré skrátka odmieta organizovať preteky F1, keď nebude mať realistické vyhliadky na zisk.
Stefano Domenicali však hlása, že pri súčasnom záujme by pokojne mohol dať dokopy kalendár o tridsiatich podujatiach. Súčasná Concordská dohoda stanovuje maximálny počet na 24 veľkých cien za rok, pri súhlasnom stanovisku všetkých desiatich tímov sa toto číslo môže zvýšiť na 25, ale aj v najstarších učebniciach o marketingu sa dočítate o jednoduchom triku, podľa ktorého treba vytvoriť dojem väčšieho záujmu, než aký v skutočnosti je.
„Je jasné, že Formula 1 plánuje masívne expandovať mimo Európu. V USA sa tento rok uskutočnia tri Veľké ceny – pred desiatimi rokmi sa tu nekonala ani jedna – a dokonca prebiehajú rozhovory o organizovaní štvrtej; Soul sa usiluje o organizáciu podujatia a rozhovory o pretekoch v Afrike nie a nie utíchnuť,“ napísal vo svojom článku venovanom budúcnosti kalendára F1 uznávaný novinár Dieter Rencken.
Ten to s pretekmi v Afrike nevidí nádejne. Nastáva vraj rovnaký problém s „rádoby promotérom“ ako vlani. Síce ho teraz nahradil nový, ale s peniazmi to zrejme naďalej nie je jednoduché. „Prebehlo veľa rozhovorov, ale nepretavili sa do zmluvnej podoby,“ napísal Rencken. Rozhodnúť sa má vraj do konca apríla, ale takýto termín bol stanovený aj vlani a nakoniec sa postupne posúval až na koniec augusta.
Kyalami by stále mohlo v budúcom roku nahradiť v kalendári Spa, ale africké podujatie je podľa Renckena predovšetkým príkladom toho, akému obrovskému tlaku čelia európske podujatia.
„Mnohé z nich sú financované z dotácií poskytovaných neochotnými miestnymi alebo štátnymi orgánmi – tie sa dostávajú pod stále väčšiu kritiku zo strany ‚zelených‘ –, alebo sú financované zo súkromných zdrojov, čo znamená, že majú malý manévrovací priestor pri stúpajúcich poplatkoch za organizovanie podujatia. Finančným výsledkom musí byť prinajhoršom nula, inak podujatie zanikne. Medzi podujatia dotované zo súkromných rúk pritom patria aj Silverstone a Zandvoort,“ uvádza Rencken.
Riešením by sa mohli stať rotujúce podujatia. Ak by sa preteky spolufinancované z verejných zdrojov konali každý druhý rok, znížilo by sa tým finančné zaťaženie o polovicu – alebo o dve tretiny, ak by sa striedali tri podujatia. V minulosti sme už videli, že sa Veľká cena Nemecka konala striedavo na Hockenheimringu a Nürburgringu, rovnako tak sa hovorilo o rozdelení Veľkej ceny Španielska medzi Barcelonu a Valenciu.
Aj Rencken však pripomína, že rotujúce podujatia vyzerajú dobre skôr na papieri a nie v reálnom svete. S udržiavaním okruhu súvisia prevádzkové náklady, ktorých zdroje by sa takto takisto znížili na polovicu. Nájsť peniaze na rekonštrukciu tribún alebo zariadení by bolo omnoho náročnejšie, keby sa preteky konali iba každý druhý – alebo dokonca tretí – rok. Amortizácia a nevyhnutnosť opráv zostanú rovnaké, kým zdroje sa scvrknú minimálne na polovicu.
Skúsenosti Nemecka by podľa Renckena mali byť varovaním pre všetkých.
„Nemci tiež zistili, že s rotáciou sa vytráca marketingový impulz. Promotéri vo všeobecnosti spúšťajú predaj vstupeniek na nasledujúci rok hneď na druhý deň po skončení podujatia, keď je nadšenie z pretekov na vrchole,“ píše Rencken.
„Predaj vstupeniek na neznámy termín o dva roky neskôr je takmer nemožný. Fanúšikovia pritom môžu počas ročnej pauzy zavítať inam.“
„Sčítané a podčiarknuté, rotujúce podujatia nedávajú zmysel promotérom, miestnym autoritám a hlavne fanúšikom. Ako vyradenie jedného podujatia z kalendára umožní prosperitu druhého, tak historická skúsenosť hovorí, že striedanie nakoniec zničí obe veľké ceny. Dôsledky rotácie troch podujatí by pritom boli ešte horšie,“ uviedol Rencken.