logo F1online.sk

Honda potrebuje zotrvať, odkázal odchádzajúci šéf projektu F1

Honda, ilustračné
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík13. 3. 2023

Ako nerozhodný pár pubertiakov, ktorí sa donekonečna dávajú dokopy a potom zas rozchádzajú. Príbeh Hondy vo Formule 1 je príbehom odchodov a príchodov, väčšinou zle načasovaných. Po odchode v roku 2008 vyhralo auto vyvinuté Hondou titul, po ďalšom odchode o dvanásť rokov neskôr začal tím Red Bull s pohonnou jednotkou Honda získavať tituly. Teraz stojí Honda na rázcestí opäť a podľa odchádzajúceho šéfa pre vývoj formulových motorov Jasuakiho Asakiho sa Japonci musia vysloviť v prospech ďalšieho pokračovania projektu F1.

Honda v roku 2020 odhlasovala odchod z Formuly 1 na konci sezóny 2021. Za necelý rok a pol však došlo k zisku titulu aj zmrazeniu vývoja pohonných jednotiek. Japonci si to tak postupne rozmysleli a napokon sľúbili Red Bullu, že budú pokračovať v podpore do konca sezóny 2025.

V roku 2026 vstúpia do platnosti nové technické pravidlá pre motory a aj vďaka nim sa automobilky do Formuly 1 vracajú. Audi príde s vlastným továrenským tímom, Ford spojil sily s Red Bullom a prihlásila sa aj Honda. Japonci však ešte nevedia, či nový motor postavia, a ak áno, tak komu ho budú dodávať.

„Honda bola vždy firmou so zvláštnymi inžiniermi,“ prehlásil v rozhovore pre portál The Race Jasuaki Asaki, ktorý od roku 2015 viedol vývoj motorov Honda pre Formulu 1 a na konci marca vo svojej pozícii skončí.

„Ale v čase, keď som sa pripojil k projektu F1, sa spoločnosť stala veľmi normálnou, s nudnými inžiniermi a veľmi normálnymi rečami. Keď sme však dokráčali až na vrchol a stali sa majstrami sveta, stala sa z nás opäť partička podivínov,“ snaží sa opísať náladu v Sakure Asaki, pričom jeho slová sú peknou metaforou na pôsobenie Hondy vo Formule 1.

„Skrátka chcem, aby sme pokračovali,“ dodal.

Asaki dúfa, že vďaka Formule 1 sa z Hondy stane opäť „partička podivínov“, ktorí budú uvažovať podivne a inak ako ostatní. Motory Honda už v podstate tretí rok pravidelne zbierajú víťazstvá. Motory tejtoautomobilky boli v rokoch 2021, 2022 a aj 2023 veľmi úspešné. Spolu s elektrifikáciou a biopalivami láka Formula 1 Hondu späť do svojich radov, resp. nabáda ju k jej zotrvaniu.

Na úspechoch Red Bullu sa japonský motor podieľal mierou vrchovatou. Honda v rokoch 2020 a 2021 zmenila koncept svojho motora, podľa Asakiho je menší než počas ich začiatkov s McLarenom, a inžinierov k tomuto kroku viedol nekonvenčný spôsob myslenia.

„Práve toto robilo Hondu Hondou za starých čias, víťazstvá vo Formule 1 vrátili do spoločnosti takéto inžinierstvo a takýto spôsob myslenia. Dúfam, že to tak aj zostane a, samozrejme, dúfam, že Honda zostane vo Formule 1,“ prehlásil Asaki.

„Nezávisí to však na mne, ale na členoch predstavenstva a generálnom riaditeľovi, ktorí o tom rozhodnú. Je to na nich,“ dodal.

Súvisiace články