logo F1online.sk

V prvý deň predsezónnych testov bol najrýchlejší Verstappen, v tesnom závese za ním Alonso

Max Verstappen
© Twitter/Red Bull
Milan Kubala
Milan Kubala23. 2. 2023

Prvý deň predsezónnych testov je za nami a môžeme povedať len toľko, že ak sme o niečo múdrejší, tak iba o máličko. Výsledky treba vykladať s rezervou, ale ako vždy, keď vyjdú autá na trať, niečo sa dozvieme. Vo všeobecnosti sa však dá povedať, že prvý deň testov sa niesol v znamení Maxa Verstappena, Fernanda Alonsa a tímu Ferrari.

Dopoludní bol v Bahrajne najrýchlejší Max Verstappen

Prvá polovica prvého dňa priniesla intenzívny začiatok, ale pokojný záver. S výnimkou prvej hodiny sa toho na trati veľa neudialo. Štart predsezónnych testov ako zo zlého sna však zažil tím Aston Martin, keď sa monopost AMR23 pilotovaný Felipem Drugovichom zastavil už vo svojom druhom kole.

Nasledovala pomerne dlhá červená fáza, keď maršali bojovali s nakladaním auta „ozdobenom“ Pitotovými trubicami a najrozličnejšími senzormi. Po asi hodine v garáži sa Brazílčan na trať vrátil s opraveným „elektrickým problémom“, ktorý podľa tímu zapríčinil jeho zastavenie v úvode.

Problémy sa podľa všetkého nevyhli ani McLarenu, keď Oscarovi Piastrimu trvalo takmer dve hodiny, kým zajazdil prvý rýchly čas. Do tej doby na trať vychádzal iba kvôli inštalačným kolám. Sme zvedaví, či to bolo súčasťou plánov tímu alebo skutočne mal monopost MCL60 nejaké technické problémy.

Na opačnej strane škály tu máme tých dopoludnia najúspešnejších. Najrýchlejší čas si vymieňali Max Verstappen a Carlos Sainz, pričom na konci dopoludnia bol najrýchlejší holandský pretekár. Nakrátko sa však ocitol na čele aj Alex Albon, ktorý jazdil konzistentne a spoľahlivo. Britsko-thajský pretekár napokon skončil tretí a patril k najaktívnejším jazdcom dopoludnia.

V najlepšej päťke sa ešte ocitli štvrtý Kuan-jü Čou a George Russell. Zvyšok najlepšej desiatky pilotov vyzeral nasledovne:

Popoludní zahviezdil Alonso

Popoludňajší program prebiehal ešte pokojnejšie a jediné žlté vlajky, ktoré sme videli, prišli počas skúšky svetelných signálov na okruhu.

Zo začiatku to vyzeralo na technické problémy niektorých tímov, čo sa nám následne aj potvrdilo. Problémy Aston Martinu pokračovali, keď došlo k poškodeniu podlahy pri nácviku zastávky v boxoch. Ešte väčšia katastrofa však postihla McLaren, keď Lando Norris zostal zaseknutý v garáži na približne dve hodiny. Ako sa ukázalo, britský celok mal opäť problémy s brzdami.

Aston Martin, tentokrát s Fernandom Alonsom v kokpite, si to však dokonalo vynahradil. Keď sa španielsky matador ujal volantu, boli ho plné kamery. Zajazdil niekoľko pekných kôl a vďaka tomu najrýchlejšiemu sa zaradil na druhé miesto, len tesne za Maxa Verstappena.

Red Bull zažíva veľmi pohodový a bezproblémový štart do novej sezóny. Prvý deň prebehol bez menších problémov a veľkú spokojnosť vyjadril aj Helmut Marko. Verstappen odjazdil 157 kôl, čo je približne 850 kilometrov. Red Bull tak zatiaľ nestratil svoj status hlavného favorita novej sezóny.

Status čierneho koňa by však mohol dostať Aston Martin. Tam majú za sebou deň plný rozporuplných emócií. Dopoludnia mal tím technický problém, popoludní ho spomalilo poškodenie podlahy, ale aj technický šéf Red Bullu Adrian Newey vyjadril tomuto celku veľkú pochvalu, keď na otázku, kto bude podľa neho najväčším konkurentom Red Bullu, odpovedal: „Ferrari, Mercedes a možno Aston Martin.“ Tento tím sa tak oplatí po zvyšok testov sledovať.

Tretie a štvrté miesto obsadili piloti Ferrari. Nemusíme sa pritom báť povedať, že tento tím, rovnako ako Mercedes, nasadil v prvý deň do boja hlavne „vrecia s pieskom“. Charles Leclerc bol popoludní, v omnoho lepších podmienkach, dokonca pomalší než Carlos Sainz predpoludním. Ferrari strávilo deň testovaním, do akcie sa dostali Pitotove trubice, farba flow wiz a dokonca aj GO Pro kamery. Myslíme si, že Scuderia si zatiaľ nechala tromfy schované.

Rovnako tak sa to dá povedať o Mercedese s Lewisom Hamiltonom na šiestom a Georgeom Russellom na deviatom mieste. V akcii však boli hlavne tvrdé zmesi pneumatík a nezachytili sme poriadne kvalifikačné simulácie zo strany tohto tímu. Ako povedali aj zástupcovia stajne, všetko sa podriadilo správnemu pochopeniu auta a zbieraniu dát. Mercedes nechce zažiť to, čo minulý rok a zatiaľ sa mu to darí, keďže poskakovaním auto vôbec netrpí.

Pilota McLarenu Landa Norrisa síce nájdeme na piatom mieste, čo vyzerá nádejne, avšak nemuseli by sme sa báť povedať, že počínanie jeho tímu bolo v prvý deň testov sklamaním. Oscar Piastri jazdil dopoludní v prvých dvoch hodinách prakticky len inštalačné kolá, Lando Norris popoludní stál vyše hodinu v garáži pre problém s brzdami. Piate miesto nevyzerá zle, ale Aston Martin zanechal vo štvrtok rozhodne lepší dojem. McLaren pritom odjazdil iba 92 kôl, čo je najmenej zo všetkých.

Výraznú stopu nezanechal ani Alpine, avšak tam je ťažké odhadovať, aký mal tím program. Musíme však povedať, že poskakovanie A523 sa javilo byť najhoršie spomedzi všetkých tímov. Šestnáste miesto Pierra Gaslyho a sedemnáste Estebana Ocona veľký rešpekt nevzbudili, ale možno na nás Francúzi niečo „šijú“. Ich slabšia aktivita na trati a zaznamenané časy boli veľmi podobné, ako napríklad v prípade tímov Haas alebo AlphaTauri.

Príspevok však zakončíme na pozitívnu nôtu pochválením tímu Williams. Ten patril k najaktívnejším a teda aj k najspoľahlivejším. Alex Albon upútal dopoludnia štvrtým miestom na „zelenej“ trati. Jeho čas pritom bolo problémom zdolať aj popoludní a vo finálnom účtovaní skončil Albon siedmy. Spoľahlivý a bezchybný výkon podal aj desiaty Logan Sargeant, ktorý pozbieral veľmi cenných 75 kôl.

Počet kôl každého tímu v prvý deň testov:

  • Red Bull: 157 kôl,
  • Mercedes: 152 kôl,
  • Williams: 149 kôl,
  • Alfa Romeo: 138 kôl,
  • Ferrari: 136 kôl,
  • AlphaTauri: 131 kôl,
  • Alpine: 113 kôl,
  • Haas: 108 kôl,
  • Aston Martin: 100 kôl,
  • McLaren 92 kôl.

Kompletné výsledky prvého dňa testov:

Súvisiace články