logo F1online.sk

Predsezónne testy nám nemusia stačiť na identifikáciu potenciálnych problémov, obáva sa Mercedes

Mercedes W14
© Mercedes
Tomáš Masár
Tomáš Masár19. 2. 2023

Mercedes predstavil v stredu monopost W14, s ktorým absolvoval ešte v ten deň skúšobnú jazdu, tzv. shakedown. Neprebehla však úplne hladko, hoci Mercedes označil tieto problémy len za „bezvýznamné“. Vo štvrtok si následne tím z Brackley odkrútil jeden zo svojich dvoch filmovacích dní, tentokrát už našťastie všetko klaplo ako švajčiarske hodinky. Tak či onak, jazdci „strieborných šípov“ absolvovali v roku 2023 dovedna zatiaľ len 115 kilometrov. Omnoho viac si ich pripíšu na blížiacich sa trojdňových  predsezónnych testoch, no ani tie nemusia odhaliť všetky potenciálne problémy celku. Uvedomuje si to aj technický riaditeľ Mercedesu Mike Elliott.

Spomedzi tímov štartového poľa postihujú Mercedes technické problémy azda najzriedkavejšie, no v minulom roku sa istým patáliám nevyhli ani Nemci. Nezápasili však s nedostatočnou spoľahlivosťou alebo niečím podobným, vrásky na čele im robilo poskakovanie alebo tzv. porpoising. S týmto problémom sa tím z Brackley potýkal de facto v priebehu celého ročníka a dodnes nie je jasné, či sa mu ho podarilo vyriešiť.

Pokiaľ však monopost W14 v sebe aj nejaké problémy ukrýva, nemusia sa navonok prejaviť v priebehu testov, ktoré trvajú len tri dni, ale napríklad počas úvodnej veľkej ceny, ktorá sa uskutoční v Bahrajne. Presne toho sa obáva Mike Eliott.

„Predsezónne testy trvajú len tri dni, čo bude mať značný vplyv na dve veci,“ uviedol technický riaditeľ Mercedesu Mike Eliott. „V prvom prípade na spoľahlivosť. Ak počas testov doplatíme na zlú spoľahlivosť, najazdíme len veľmi obmedzené množstvo kilometrov. Tak či onak, to, ako na tom po spoľahlivostnej stránke sme v testoch veľmi nezistíme, pretože za tri dni veľa kilometrov jednoducho nenabeháte.“

„Tieto autá sú v súčasnosti také spoľahlivé, že na to, aby sa skutočne začal prejavovať niektorý z problémov, potrebujete najazdiť viac kilometrov, ako dokážete v priebehu troch dní.“

„V druhom prípade sa to odzrkadlí v tom, že budeme musieť využiť náš čas čo najefektívnejšie. Musíme pozbierať čo najväčšie množstvo informácií, aby sme prišli na to, ako z auta vyťažiť maximum a čo môžeme uplatniť pri ďalšom vývoji.“

Hoci sú určité obavy na mieste, Eliott je presvedčený, že Mercedes je na nadchádzajúcu sezónu pripravený najlepšie, ako len môže byť.

„Keď auto vyvíjame počas zimy, testujeme ho na čo najväčšom počte súprav. Robíme všetko, čo je v našich silách, aby sme sa ubezpečili, že auto je spoľahlivé a že bude čo najvýkonnejšie.“

„Na predsezónne testy prichádzame čo najlepšie pripravení, no nič nedokáže nahradiť testy na trati. Vďaka predsezónnym testom sme múdrejší. Hoci do tohtoročných testov vstupujeme čo najlepšie pripravení, bude veľmi náročné urobiť za tri dni všetku prácu, ktorú potrebujeme,” uzavrel Elliott.

Súvisiace články