logo F1online.sk

FIA chce stopnúť výkonnostné vylepšenia motorov, ktoré sa tvária ako spoľahlivostné

Po štarte VC Španielska 2020
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala26. 8. 2020

Medzinárodná automobilová federácia od Veľkej ceny Talianska zakáže kvalifikačné režimy. Okrem už známych dôvodov sa však dozvedáme aj o jednom ďalšom; FIA chce obmedziť snahy motorárov, ktorí doteraz využívali možnosť vylepšiť spoľahlivosť pohonných jednotiek s cieľom získať viac výkonu, nie odstrániť reálne spoľahlivostné problémy.

Vývoj pohonných jednotiek je až do konca sezóny prakticky zmrazený, ale pravidlá výrobcom povoľujú nasadzovať vylepšenia, ak FIA presvedčia o tom, že sú určené za cieľom zvýšenia, resp. zlepšenia “spoľahlivosti, bezpečnosti, šetrenia nákladov, inštalácie do auta a problémoch s dodávateľmi”. Na druhej strane však nesmú prispievať k zvyšovaniu výkonu pohonnej jednotky.

Nuž a tu má FIA podozrenie, že tímy obchádzajú pravidlá. V technickej direktíve, ktorú už jednotlivé tímy dostali, FIA píše, že cieľom istých vylepšení pohonných jednotiek, ktoré doteraz schvaľovala, nebolo odstránenie skutočných problémov so spoľahlivosťou. Namiesto toho sa len výrobcovia snažili predĺžiť životnosť motorov, čím vlastne aj navyšovali čas, počas ktorého môžu nasadzovať kvalifikačné a ďalšie agresívnejšie motorové režimy.

“V mnohých prípadoch boli problémy so spoľahlivosťou len nevyhnutným dôsledkom toho, že v niektorých častiach víkendu boli pohonné jednotky využívané mimo ich operačných limitov,” píše FIA v direktíve. “Takéto žiadosti o zvýšenie spoľahlivosti sú v skutočnosti nepriamym prostriedkom, ako umožniť počas životného cyklu pohonnej jednotky vo zvýšenej miere používať výkonnejšie režimy.”

“V mnohých prípadoch je tak pre FIA prakticky nemožné uspokojiť sa s tým, že všetky žiadosti sú len za účelmi, ktoré povoľujú pravidlá, a že nemajú žiaden vplyv na výkon,” konštatujú tvorcovia direktívy, ktorí tak kvalifikačné režimy rušia.

Okrem tohto dôvodu už vieme aj o skutočnosti, že FIA sa pri zavedení tejto technickej direktívy opiera o článok 27.1 športových pravidiel, podľa ktorých má pilot ovládať auto “sám a bez pomoci”. Pri toľkých rôznych režimoch, ktoré mali doteraz piloti k dispozícii, to ale nebolo možné.