logo F1online.sk

Gazzetta: Red Bull Powertrains nebude mať v roku 2026 status nováčika

Sergio Pérez
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík10. 2. 2023

Politický vplyv Ferrari ešte úplne nezanikol. Aj keď tento tím zažil v posledných rokoch na politickej scéne ústup z pozícií, pred štartom novej sezóny hlásia médiá dôležitý úspech talianskeho tímu. Ten síce mal podporu širokej koalície – bol však považovaný za jej najhorlivejšieho člena –, ale dokázal zabrániť, aby Red Bull získal od roku 2026 status nového dodávateľa pohonných jednotiek.

Výhody pre nových dodávateľov pohonných jednotiek boli pri vyjednávaniach o nových technických pravidlách jednou z ťažiskových tém. Etablované tímy chceli rozsah výhod čo najviac obmedziť, kým záujemcovia sa usilovali dosiahnuť ich čo najväčšie rozšírenie. Výsledkom bol – ako to už býva – kompromis.

Najväčšou výhodou garantovanou novými pravidlami je viac testovacích hodín na dynamometroch. Práve o toto mal Red Bull (spolu s Fordom ako novým technologickým partnerom) najväčší záujem. Narazil však na tuhý odpor. Proti bolo hlavne Ferrari, avšak to mohlo počítať s výdatnou podporou Mercedesu, Renaultu a dokonca aj Audi.

Taliansky denník La Gazzetta dello Sport uvádza, že prezident Ferrari John Elkann a generálny riaditeľ Benedetto Vigna viedli kampaň a údajne „presadili politickú vôľu vzpínajúceho sa koníka“.

Tímy sa vraj podarilo FIA presvedčiť, že hoci Red Bull Powertrains vzniklo až v roku 2022, má hromadu skúseností a znalostí, vďaka ktorým sú o krok napred pred úplne novým subjektom. Dokonca sa odvolávali aj na náborový proces, ktorý do Milton Keynes privial takých expertov ako bývalého hlavného strojného inžiniera Mercedesu Bena Hodgkinsona a ďalších päť jeho blízkych kolegov z Brixworthu.

Nezanedbateľný je tiež fakt, že Red Bull Powertrains úzko spolupracuje s Hondou a ich znalosti v oblasti hybridov a elektrifikácie v F1 sú také rozsiahle, že ich možno považovať za rovnocenné s konkurenciou.

Ak by sa Ford rozhodol dodávať pohonnú jednotku samostatne, potom by mal nárok na dodatočné hodiny, ako má Audi.

Táto štvorkoalícia vraj napokon uspela. Ferrari ako jediné odmietlo odsúhlasiť príslušné dokumenty FIA, kým sa status Red Bullu nevyjasní. Tieto protesty vraj začiatkom roka viedli k zákazu Ferrari zúčastniť sa na zasadnutiach Poradného výboru pre motory.