logo F1online.sk

The Race: McLaren a Honda rokujú o obnovení spolupráce

Lando Norris a Daniel Ricciardo
© Motorsport Images/McLaren Media Centre
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 2. 2023

Krátke a divoké manželstvo medzi McLarenom a Hondou v rokoch 2015 až 2017 zostáva v čerstvej pamäti nás všetkých. Napriek vtedajšej kritike a posmeškom na adresu Japoncov história ukázala, že to bola práve Honda, ktorá sa mala cítiť ukrivdene a dva tituly s Red Bullom len podčiarkli význam tohto dnes už historického faktu. Dnes to vyzerá, že dlhá spoločná história týchto dvoch celkov možno nenapísala svoju poslednú kapitolu.

Honda zotrvala po rozchode s McLarenom vo Formule 1 a ďalej investovala do svojho projektu. Vyplatilo sa. Po roku 2018 s Toro Rosso dodávala automobilka pohonné jednotky aj materskému Red Bullu a toto spojenie bolo napokon nesmierne úspešné. Bolo a stále je absolútne zrejmé, prečo sa Red Bull vtedy rozišiel s Renaultom a radšej siahol po Honde napriek pošramotenej reputácii.

Adrian Newey a jeho inžinieri totiž chceli voľnosť. S Hondou získal Red Bull status de facto továrenského tímu a mohol priamo vplývať na architektúru pohonnej jednotky. Táto skutočnosť je v dnešnej Formule 1 nesmierne dôležitá. Panuje totiž všeobecná zhoda, že dnes ako zákazník nemáte šancu poraziť svojho továrenského dodávateľa. Ak to teda McLaren myslí s návratom na víťazné pozície vážne, zrejme sa bude musieť Mercedesu zbaviť a nájsť si nezávislého dodávateľa, príp. postaviť vlastný motor.

A presne to sa podľa renomovaného portálu The Race môže stať. Jeho reportér Scott Mitchell-Malm informuje, že McLaren rokuje s Hondou o dodávke pohonných jednotiek od roku 2026.

„Predpokladá sa, že akékoľvek rozhovory o opätovnom spojení McLarenu a Hondy v roku 2026 sú vo veľmi ranej fáze, pretože Honda zvažuje, či sa vôbec zaviaže k dodávkam pohonných jednotiek v rámci nových pravidiel a s kým nadviaže spoluprácu, kým McLaren uvažuje, či bude pokračovať ako zákazník Mercedesu aj po roku 2025 alebo si nájde nového dodávateľa,“ píše The Race.

Je oficiálne známe, že Honda sa po roku 2026 plánuje do športu opäť vrátiť. S Red Bullom sa však už nedohodne. Aj kvôli odchodu Japoncov z F1 totiž tento tím vybudoval vlastnú motoráreň a vydáva sa na novú cestu. K tej si pribral Ford ako technologického partnera (nie dodávateľa pohonných jednotiek), a tak sa Honda ocitla s platnou prihláškou, ale bez zákazníka. Treba však povedať, že táto prihláška nie je nijak právne záväzná a Japonci sa ju môžu napokon rozhodnúť nevyužiť.

Honda v závere kalendárneho roka 2022, keď podávala svoju prihlášku u FIA, pravdepodobne vedela, že svoju budúcnosť s Red Bullom nespojí. Japonci teda akceptovali, že v prípade opätovného vstupu do F1 si budú musieť nájsť nového zákazníka, ale to ich zase až tak mrzieť nemusí. Nezávislých tímov túžiacich po nezávislých dodávateľoch je totiž na rošte dosť.

„S Hondou sú spájané aj ďalšie nezávislé tímy, ako napríklad Williams. Dohoda s McLarenom by však bola skutočne pozoruhodná vzhľadom na to, ako sa predtým skončila ich vzájomná spolupráca,“ píše The Race. Portál pritom podčiarkuje dôležitú skutočnosť, vedenie oboch spoločností sa od roku 2017, kedy divoké manželstvo skončilo, výrazne zmenilo.

„Prvotné rozhovory pritom negarantujú, že Honda je pre McLaren preferovanou voľbou. Zak Brown pravdepodobne skúma všetky dostupné možnosti vzhľadom na to, že zrejme bude chcieť čo najskôr určiť smerovanie tímu pre rok 2026. Napríklad sa tiež hovorí, že navštívil aj továreň Red Bull Powertrains,“ napísal Mitchell.

Je pritom otázne, či v Sakure na nových motoroch už začali pracovať. To je mimoriadne dôležité, pretože Mercedes, Ferrari, Red Bull, Renault aj Audi už na novej pohonnej jednotke robia. Pre Japoncov tak bude múdrejšie radšej zabudnúť na všetky svoje zlozvyky a začať pracovať hneď, pretože v opačnom prípade im hrozí, že dopadnú ako v roku 2015.

Súvisiace články