logo F1online.sk

Ford prezradil, prečo nezaložil vlastný tím, hoci o tom uvažoval

Red Bull Ford, ilustračné
© Ford Media
Milan Kubala
Milan Kubala7. 2. 2023

Americká automobilka Ford je späť. Od roku 2026 bude vo Formule 1 pôsobiť ako dodávateľ pohonných jednotiek, ktoré bude pripravovať v spolupráci s motorovým oddelením Red Bullu. Všetko však mohlo byť inak. Keď Ford začal reálne uvažovať o vstupe do kráľovnej motoršportu, zvažoval aj založenie svojej vlastnej továrenskej stajne. Túto myšlienku však zavrhol.

“Určite, že sme preskúmali všetky možnosti,” prikývol riaditeľ motoršportovej sekcie Fordu Mark Rushbrook. “V mnohých uhloch pohľadu sme prešli dlhú cestu od bodu, kde sme vlastne začali.”

Rastúca popularita Formuly 1, zavedenie rozpočtového stropu či zmeny v pravidlách, ktoré tímom znižujú náklady a prospievajú k udržateľnosti celej série, presvedčili Ford, aby sa vrátil späť do kolotoča najprestížnejšej kategórie. Z neho vypadol po sezóne 2004, keď Red Bullu predal svoj tím Jaguar.

Akonáhle začalo byť zrejmé, že Ford to myslí vážne, kontaktovali ho viacerí potenciálni partneri. Zrejme po týchto rozhovoroch sa Ford utvrdil v presvedčení, že výhodnejšie bude spájať sily a nezakladať vlastnú stajňu.

“Dopriali sme si čas na to, aby sme si vypočuli názory rôznych ľudí,” pokračoval Rushbrook. “Akonáhle ostatní vedeli, že Ford chce nad celou vecou aspoň pouvažovať, tak k nám prišlo veľa ľudí — či už existujúce tímy alebo potenciálni kandidáti — spýtať sa, či by bolo možné nadviazať s nimi spoluprácu. My sme tiež oslovili niektoré stajne, ale spočiatku žiadna z nich nevyzerala ako správna voľba.”

Zástupca automobilky potvrdil aj správy o potenciálnom založení svojho tímu podobne, ako to spravil v roku 1999, keď kúpil Stewart a premenoval ho na Jaguar. “Nemali sme pocit, že by bolo správne vrátiť sa ako plnohodnotný továrenský tím a vlastniť ho, ako sme to urobili v minulosti. Chceli sme ísť do toho strategicky a prispieť v oblastiach, v ktorých by nám to dávalo logiku.”

Zostávalo nájsť ešte zvyšok skladačky. Keď rokovania medzi Red Bullom a Porsche stroskotali, Ford konečne našiel svoju spriaznenú dušu. Rokovania sa rozbehli a americká automobilka si rýchlo uvedomila, že našla toho správneho partnera.

“Pri Red Bulle veľmi rýchlo vysvitlo, že v potenciálnom partnerovi hľadajú presne to, čo by sme my vedeli ponúknuť. My sme zas hľadali niečo, čo nám vedia ponúknuť oni. Takže aj keď sme rokovania začali v druhej polovici roka 2022, všetko prebehlo veľmi rýchlo. Od začiatku sme vedeli, že toto bude to správne partnerstvo,” opisuje priebeh jednaní Rushbrook.

“Aby sme sa dostali k detailom, viedli sme ďalšie rokovania a dnes tu stojíme a všetko môžeme predstaviť svetu,” hovoril ešte v piatok v New Yorku. “Pre nás je veľmi dôležité vstúpiť do športu v správny čas a aj správnym spôsobom, s tým pravým partnerom. Veríme, že v oboch smeroch sa nám to darí.”

Ford taktiež prezradil, že bez zmeny motorových pravidiel by o návrate veľmi dlho neuvažoval. Koniec-koncov podľa niektorých zdrojov Ford spojí sily s Red Bullom tak, že nebude pripravovať celú pohonnú jednotku sám, ale koncentruje sa len na vývoj batérie a hybridnej časti. O zvyšok sa postará Red Bull Powertrains.

Podobné rozdelenie úloh by však neprichádzalo do úvahy s iným motorárom, doplnil Rushbrook. “Je správne sa spojiť s niekým ako Red Bull Powertrains, pretože oni nie sú konkurenčnou automobilkou. Nemali by sme z toho dobrý pocit a nebolo by vhodné sa stať pri pohonných jednotkách partnerom inej automobilky. Príležitosti na to rozhodne boli, ale nebola by to tá správna cesta.”