logo F1online.sk

Obrovský tlak, plač a obviňovanie. De Vries spomína na kariéru v F2

Nyck de Vries
© Twitter/Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 2. 2023

Kariéra novopečeného pilota AlphaTauri Nycka de Vriesa bola všetko, len nie hladká. Pri pohľade na jeho životopis nájdete množstvo úspechov, ale aj pádov a prehier – dokonca aj v súbojoch s tímovými kolegami, ktorých v juniorských sériách skrátka musíte porážať. Zo spomienok na jeho juniorskú kariéru behá mráz po chrbte.

V roku 2016 pretekal v sérii GP3 v dominantnom tíme ART. Kým si to však Charles Leclerc a Alex Albon vpredu rozdávali v boji o titul, de Vries zakončil ročník 2016 na celkovom šiestom mieste. V roku 2018 prišla vo Formule 2 šanca s tímom Prema, s ktorým Charles Leclerc rok predtým absolútne dominantným spôsobom získal titul. Tri víťazstvá a celkové štvrté miesto neznejú zle, ale de Vries urobil množstvo chýb a prakticky sám sa diskvalifikoval z boja o titul.

A napokon ani jeho pôsobenie vo Formule E neprinieslo žiadny zázrak. Iste, v roku 2021 slávil titul, čo v tomto šampionáte nie je jednoduché dosiahnuť, ale v priebehu troch sezón po boku tímového kolegu Stoffela Vandoorna prehral v mocnom Mercedese hneď dvakrát. Ak by sme de Vriesa posudzovali len na základe jeho výkonov vo Formule E, tak si miesto v F1 jednoznačne viac zaslúžil Vandoorne.

„V roku 2017 mal o mňa Rapax veľký záujem a naozaj mi pomohli. Jazdil som však len s tretinovým rozpočtom a bolo mi jasné, že ma čaká náročný záver sezóny. Dostal som sa však do dostatočne dobrej pozície, aby o rok neskôr prišla šanca s Premou,“ spomína na svoj prvý rok v F2 de Vries v rozhovore so svojím vlastným tímom. Rok 2017 bol v skutočnosti z jeho strany veľmi dobrý. V malom tíme si dokázal vyjazdiť celkové siedme miesto v F2 a raz aj zvíťaziť.

„Prvá sezóna vo Formule 2 nebola ozajstnou sezónou. Nemal som šancu o nič bojovať, snažil som sa len prežiť a udržať svoju kariéru vo formulách pri živote, čo sa nám aj podarilo,“ povedal de Vries, ktorého kariéra v roku 2018, ako sme už spomínali, pokračovala v F2 v mocnom tíme Prema.

„Nebyť niekoľkých mojich chýb, mohli sme skončiť na celkovom druhom alebo treťom mieste. Myslím, že sme mali veľmi dobré tempo, vyhrali sme pár pekných pretekov, ale urobil som príliš veľa drahých chýb. Zvlášť vo Formule 2, kde máte šprint a hlavné preteky, vám to môže zničiť víkend.“

„Dvakrát sme bojovali o víťazstvo a skončilo to haváriou. Takto sme vlastne prišli o dva víkendy. Traja najlepší – George, Lando a Alex – skončili vo Formule 1, kým ja som skončil štvrtý a nedostal sa tam,“ spomína de Vries, ktorý v talianskom tíme čelil enormnému tlaku.

„Keď mám byť celkom úprimný, mám pocit, že to bola moja chyba. Nedokázal som získať viac bodov. Rozhodne sme mali tempo a tiež viac víťazstiev než ľudia pred nami, no skrátka som stratil priveľa bodov v situáciách, keď sme ich mohli získať naozaj mnoho. Nedokázal som sa dostatočne vyrovnať s tlakom zo strany tímu, ktorý práve získal dva tituly po sebe, najprv s Pierrom a potom s Charlesom. Očakávali, že budú len vyhrávať a dominovať,“ priznáva holandský pretekár.

„Spomínam si na moment v Bahrajne, keď sme v kvalifikácii boli na štvrtom mieste, čo je vo Formule 2 vždy dobrý výsledok, pretože potrebujete konzistenciu a v šprinte i hlavných pretekoch sa pohybovať v najlepšej sedmičke. Vrátil som sa k tímu a povedali mi, že keď prídeme o titul kvôli tejto pole position, je to len moja chyba. To ma dostalo. V takom prostredí som sa vtedy nachádzal a nedokázal som sa s tým dostatočne vysporiadať,“ povedal Nyck, ktorý utrpel ďalší psychický šrám v Baku.

„Po reštarte som bojoval s Georgeom o víťazstvo, poslal to pred neho v jednej zo zákrut a obaja sme skončili mimo trate. Miesto prvého alebo druhého miesta som skončil bez bodu. Bál som sa vrátiť do garáže. Doslova som sa vytratil. Išiel som len tak do mesta a uprostred Baku plakal na lavičke. Písal som trénerovi, kedy ma tím potrebuje. Tak hodinu alebo hodinu a pol som bol preč a bál sa vrátiť. Nedokázal som dosť dobre zvládnuť takýto vnútorný tlak,“ dodal.

Tomu to nakoniec vyšlo v roku 2019 s tímom ART o poznanie lepšie, avšak bola to už jeho tretia sezóna v F2 a vlak do cieľovej stanice F1 bol fuč. Aj keď konečne získal titul, na šancu vo Formule 1 musel čakať ďalšie dlhé roky.