logo F1online.sk

Podozrieva FIA tímy z podvádzania s ERSom?

Po štarte VC Španielska 2020
© Pirelli Motorsport
Ladislav Király
Ladislav Király18. 8. 2020

Ako sme vás už informovali, FIA podľa všetkého od VC Belgicka zakáže špeciálne motorové režimy, ktoré tímy nasadzujú hlavne v závere kvalifikácie a potom aj v niektorých fázach pretekov. Pohonná jednotka vďaka ním odrazu vyprodukuje obrovské množstvo výkonu a zdá sa, že z toho ťaží hlavne Mercedes.

Auto Motor und Sport vo svojom aktuálnom príspevku píše, že ako to napokon bude vyzerať, v tejto chvíli nevieme. Tímy dostali list, v ktorom stojí, že zákaz by mal vstúpiť do platnosti od pretekov v Spa-Francorchamps, ale vraj to pokojne môže byť až od budúceho roku. Definitíva ešte nepadla.

Kompetentní sa odvolávajú na to, že pri použití motorového režimu jazdec neovláda auto “sám a bez cudzej pomoci”, nuž a zdôvodňujú to aj tým, že takto je veľmi ťažké kontrolovať legálnosť a zabezpečiť neporušovanie pravidiel. Tímy totiž môžu motor prepnúť aj do režimu, ktorý by nekorešpondoval s pravidlami, prípadne by sa dialo niečo, čo nie je v súlade s nimi, ale nikto by to neodhalil.

Nuž a aktuálne informácie naznačujú, že niektoré stajne mohli podvádzať v oblasti systému ERS. Vraj našli spôsoby, ako z neho dostať vyšší výkon, ako povolených 163 koní. A to tak, že na to nikto nepríde.

Teoreticky má ísť o niečo podobné, ako robilo v minulom roku Ferrari: Taliani podľa všetkého obchádzali pravidlá v oblasti prietokového merača a do spaľovania dokázali dostávať viac paliva. Teraz však niekto pravdepodobne obchádza pravidlá v oblasti ERS a využíva viac energie, ako je dovolené. Ide o niečo podobné, len v inej oblasti pohonnej jednotky.

Jedna technická direktíva v tejto súvislosti vyšla už 4. augusta a označená je ako TD/036-20. FIA ňou upravovala, respektíve vysvetľovala „pomocné obvody rekuperačných systémov“. Kvôli tomu je de facto jasné, že niektorá stajňa v tomto smere pravdepodobne robila niečo nelegálne a konkurenti sa na to podľa všetkého pýtali. Takže prišlo ujasnenie.

AMuS píše o tom, že tok energie do batérie a MGU-K, ako aj z nich, monitorujú dva senzory. Tie podľa článku 5.2.5 technických pravidiel zbierajú dáta, vďaka ktorým je možné kontrolovať, že toky energie sú v súlade s pravidlami.

V technickom nariadení však stojí zaujímavá veta hovoriaca o tom, že „všetky opatrenia, prípadne systémy, ktoré majú úmyselne meniť meranie elektrického prúdu slúžiace na kontrolu pravidiel, budú považované za vážne porušenie pravidiel“. Toto opäť naznačuje, že niekto mal tendenciu podvádzať a oficiálne deklarovať len povolené množstvo energie, no neoficiálne ho využívať viac. Prostredníctvom MGU-K by vraj takto bolo možné využiť väčšie množstvo výkonu, ako dovoľujú pravidlá. Teda viac ako 163 koní.

Jednotliví výrobcovia pohonných jednotiek boli požiadaní o to, aby do konca tohto týždňa dodali informácie o architektúre svojich ERS systémov. Má ísť o kresby, ale aj o trojdimenzionálne CAD modely, vďaka ktorým si FIA na všetko posvieti a následne to bude môcť ľahšie kontrolovať. Okrem toho by mali kompetentní dostať aj minimálne a maximálne hodnoty elektrického prúdu, ktoré sú zaznamenané počas pobytu auta na trati, prípadne v garáži.

Všetko nasvedčuje tomu, že kontrola dodržiavania pravidiel je v tomto smere veľmi ťažká, za súčasného nastavenia možno až nemožná. Aj preto pravdepodobne príde k zákazu špeciálnych kvalifikačných motorových režimov. Tým pádom FIA zabezpečí, že motory budú vo všetkých chvíľach kvalifikácie a pretekov fungovať rovnako, takže zmaže priestor pre akékoľvek podvádzanie a zachádzanie za limit pravidiel.

Súvisiace články