S čierno-oranžovými vlajkami sme to prehnali, kajá sa FIA | Magazín F1 - F1online.sk

S čierno-oranžovými vlajkami sme to prehnali, kajá sa FIA

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Haas

Čierno-oranžové vlajky počas pretekov obyčajne ani neregistrujeme, no Haasu sa o nich v tejto sezóne muselo aj snívať. Technický riaditeľ FIA Nikolas Tombazis pripúšťa, že sa s nimi narábalo zbytočne často. Túto prehnanú reakciu vraj zavinilo zalepené zadné krídlo Júkiho Cunodu.

Kevin Magnussen nemohol uveriť svoje smole. V úvodných kolách troch rôznych veľkých cien sa mu nalomila koncová lišta predného krídla, a vo všetkých troch prípadoch dostal čierno-oranžovú vlajku, ktorá mu prikazovala zamieriť do boxov na výmenu predného krídla.

Haas najmä po poslednom prípade nevedel, či FIA nežartuje; zakaždým sa totiž šéf Günther Steiner púšťal do reči s komisármi a snažil sa ich presvedčiť, že predné krídlo Kevina Magnussena nepredstavovalo nebezpečenstvo. Ale to bolo ako hrach na stenu hádzať; FIA ukazovala spomínanú vlajku zas a znova.

Nuž keď na Veľkej cene USA Fernando Alonso jazdil s nalomeným a následne odtrhnutým spätným zrkadlom, Haas si to vychutnal a protestoval. Dokonca by s protestom uspel, keby riaditeľ pretekov Niels Wittich neuviedol nesprávnu lehotu na podanie protestu. Keď sa Alpine voči verdiktu odvolal, uspel. Haas totiž podal protest neskoro.

Tam sa však naťahovačky o čierno-oranžové vlajky skončili. FIA zrejme uznala, že ak sa bude situácia takto stupňovať, tak o pár mesiacov bude možné protestovať proti akémukoľvek škrabancu na tom či onom monoposte. A čierno-oranžové vlajky prestala ukazovať.

“Od Mexika sme prehodnotili naše kritériá ukladania čierno-oranžových vlajok,” vysvetľuje Nikolas Tombazis pre motorsport.com. “Následne sme videli jedno alebo dve autá, ktorým nebola vyvesená čierno-oranžová vlajka. Keď sme totiž zanalyzovali situáciu, vyhodnotili sme, že sme to s reakciou prehnali.”

Tombazis vysvetlil, že táto prehnaná reakcia mala prísť po Veľkej cene Azerbajdžanu, na ktorej Júki Cunoda dostal čierno-oranžovú vlajku za poškodenú DRS klapku zadného krídla. Tím povolal Japonca do boxov, kde mu krídlo zalepil páskou:

“V Baku došlo k situácii, keď autu bolo povolené jazdiť s poškodením, s ktorým jazdiť naozaj nemalo,” vysvetľuje technický šéf FIA. “Bolo to jedno z áut AlphaTauri s poškodeným zadným krídlom, ktoré bolo niečím prelepené. Bolo to smiešne. Jasne sme sa vtedy zmýlili.”

“Myslím si, že po tom nasledovala tak trochu zbrklá reakcia a začali sme hodnotiť autá ako nebezpečné, aj keď boli tak trochu na limite. Takže sme zašli priďaleko jedným smerom. Po USA sme zas prijali korekciu,” opisuje cestu do extrému a späť Tombazis.

Práve predné krídlo Kevina Magnussena a taktiež odlomená lišta na monoposte Sergia Péreza v USA ukázali na nechcený paradox: Je výhodnejšie postaviť také predné krídlo, pri ktorom sa lišta okamžite zlomí a odletí bohviekam, ako sa snažiť navrhnúť ho bezpečne, aby lišta — hoci nahnutá do strany — zostala na mieste.

Tombazis konštatuje, že bolo náročné vyhodnotiť, kedy je poškodenie dostatočne rozsiahle na to, aby pilot musel zamieriť do boxov. Na druhej strane však verí, že “v 99 percentách prípadov” by aj samotný tím prijal správne rozhodnutie a keby to skutočne bolo nebezpečné, vrátil by sa do boxov.

Okrem toho nás čaká novinka: Pri koncových lištách sa už čierno-oranžové vlajky vyťahovať nebudú. “Tímy sú v tomto smere dosť zodpovedné, čo nás zbavuje akejkoľvek nutnosti zasiahnuť. Čierno-oranžovú vlajku tým pádom neukážeme, ak sa koncová lišta chveje.”

“Avšak, za nebezpečné by sme považovali to, keby sme zbadali, že predné krídlo je po kontakte poškodené do takej miery, že rôzne jeho prvky sa začínajú triasť. Tímy však majú 100 milimetrov pred koncovou lištou nastavovací mechanizmus klapky. Keď sa teda tu dostanú do kontaktu, tak vonkajšok sa odlomí, no zvyšok krídla zostane pokope,” prezradil nakoniec Tombazis.