logo F1online.sk

FIA na pokutách zinkasovala viac než 100-tisíc eur

Sebastian Vettel na skútri
© Twitter/F1
Milan Kubala
Milan Kubala17. 12. 2022

Športové pravidlá umožňujú komisárom ukladať okrem športových penalizácií aj finančné tresty. V uplynulej sezóne to patrične využívali. Od jazdcov a tímov si takto vypýtali viac než 100-tisíc eur.

Pravidlá Formuly 1 sú čoraz komplikovanejšie, a tak tresty padajú čoraz častejšie. Futbalovou terminológiou povedané, v uplynulej sezóne komisári rozdali 140 žltých a červených kariet, čo je o 44 viac než v roku 2021. Zo všetkých týchto kariet až 38 bolo spojených s finančnou pokutou. Dovedna sa prostredníctvom nich podarilo nazbierať 116 800 eur, prezrádza AMuS.

To rozhodne ani zďaleka nie je kompletný výpočet pokút. Napríklad Red Bull za prekročenie rozpočtového stropu musí zaplatiť sedem miliónov dolárov, Aston Martin 450-tisíc a Williams 25-tisíc za procedurálne chyby. Až k týmto takmer 7,5 miliónom môžeme pripočítať uvedených 116 800 eur za prehrešky priamo na trati. Z tejto sumy tímy zaplatili 98-tisíc, jazdci 18 600 eur.

Potenciál na navýšenie tejto sumy tu však stále je. Lewis Hamilton, Charles Leclerc a Max Verstappen dostali podmienečné pokuty 10-tisíc za nepovolenú pomoc tímu v parc fermé. V prípade Sebastiana Vettela je podmienečná pokuta až vo výške 25-tisíc za nepovolenú jazdu na skútri na VC Austrálie. Keďže však z Formuly 1 odchádza, o svoje peniaze sa už báť nemusí. Podmienku nemá ako porušiť.

“Penzista” Vettel sa tak prípadnej pokute vyhne. Mimochodom, do podobnej situácie sa dostal bývalý majster sveta Jenson Button, o ktorom možno neviete zaujímavý fakt. Button na svojej poslednej VC Monaka 2017 kolidoval s Pascalom Wehrleinom a dostal aj trest: Na štarte nasledujúcej veľkej ceny príde o tri priečky. Keďže odvtedy do žiadnej nenastúpil, tento trest stále platí a ak by sa skúsený Brit rozhodol vrátiť do kolotoča čo i len na jednu veľkú cenu, trest si bude musieť odpykať. Hoci aj v roku 2040.

Ale vráťme sa späť k našim tohtoročným pokutám vo výške 116 800 eur. FIA sa v tomto smere drží svojho priemeru, veď v roku 2021 takto zinkasovala veľmi podobnú sumu (113 400 eur). Rozdiel je však v počte prehreškov, ktorý stúpol z 96 na 140 bez toho, aby sa zmenil počet podujatí.

Najmenej disciplinovaný bol tábor AlphaTauri. Pierre Gasly s desiatimi trestnými bodmi sa bojí pretekového dištancu. Francúz potrebuje prežiť do mája 2023 bez zisku dvoch trestných bodov, pretože inak bude sedieť na tribúne. Alebo môže tlačiť na zmenu pravidiel, čo aj veľmi aktívne robí… Gaslyho tímový kolega Júki Cunoda nie je oveľa vzornejší. Už po pätnástich pretekoch stihol nazbierať päť napomenutí, za čo v Monze stratil desať miest na štartovom rošte.

Žiaden jazdec však nevyviazol zo sezóny s čistým štítom. Po Gaslym so štrnástimi previneniami a Cunodom s dvanástimi nasledujú jazdci Aston Martinu Lance Stroll (10) a Sebastian Vettel (9), Alex Albon (7) a Kuan-jü Čou (7). Na druhom konci rebríčka sú Charles Leclerc a Lewis Hamilton, ktorých komisári nachytali na hruškách len dvakrát. Staronový šampión Max Verstappen má tri zápisy.

Najväčším “platičom” v padoku je Lewis Hamilton, ktorý za pírsing v Singapure a chybné vyplnenie predpretekovej správy zaplatil pokutu 10-tisíc, pričom ďalších 25-tisíc musel z rovnakého dôvodu zaplatiť tím.

Najpopulárnejším bičom komisárov však neboli pokuty, ale časové penalizácie, ktoré jazdcov F1 zabolia viac ako pár tisíc z peňaženky. Dokopy 52-krát sa k výsledným časom pripočítavala päť- až desaťsekundová penalizácia, resp. bola odpykaná počas zastávky v boxoch. Okrem toho 22-krát boli jazdci F1 poslaní na chvost štartového poľa (napríklad aj za nepovolené zmeny na aute počas parc fermé).

Komisári mali s rozdávaním trestov najviac práce v Rakúsku. Vtedy napísali až 16 nepríjemných verdiktov. Najmenej vo Veľkej Británii, keď si vystačili s jediným; Júki Cunoda spôsobil nehodu a musel prijať päťsekundový trest.

Najvtipnejšiu penalizáciu dostal Sebastian Vettel, ktorý reálne zaplatil päťtisíc za jazdu na skútri v Melbourne.

Čo FIA bude robiť so všetkými týmito peniazmi? Príjem z pokút si nenecháva, ale využije ho na financovanie Nadácie FIA, ktorá následne investuje do bezpečnosti na cestách či udržateľnej mobility.

Súvisiace články