logo F1online.sk

Pirelli v tomto roku hlási 30-percentný nárast počtu predbehnutí

Max Verstappen a Charles Leclerc
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 12. 2022

Od novej generácie monopostov si toho Formula 1 i jej fanúšikovia mnoho sľubovali. Nie všetky snahy a predpoklady sa síce naplnili, ale vo všeobecnosti sa dá povedať, že zmena bola úspešná. Podarilo sa zlepšiť pretekanie a videli sme množstvo krásnych súbojov. To sa odrazilo aj na počte predbiehacích manévrov.

Šou sa nepochybne podarilo zlepšiť, hoci sme v roku 2022 neboli svedkami vyrovnaného boja o titul až dokonca a ani väčšej diverzity na stupňoch víťazov. Okrem pilotov top tímov sa v tomto roku na „bedňu“ postavil len Lando Norris, kým v minulom roku to bolo omnoho pestrejšie.

Čísla však hovoria jasnou rečou. Podľa dodávateľa pneumatík Pirelli sme boli medziročne svedkami 30-percentného nárastu počtu predbiehacích manévrov. Kým v roku 2021 ich štatistici talianskej spoločnosti zaznamenali 599, v tomto roku to stúplo na 785 v rovnakom počte 22 veľkých cien.

Šéf Pirelli Mario Isola vysvetlil, že do štatistiky sa zarátali len „riadne predbehnutia“, čo znamená, že žiadne zastávky v boxoch, vypadnutia alebo prepadnutia poradím sa vo výpočte neocitli.

„Myslím si, že je to veľmi dobré číslo, je to o 30 percent viac, a keďže je to podložené faktami, tak to nie je nijak prehnané. Je to celkom dobré,“ povedal Isola, ktorý vysvetlil aj to, v čom spočívali hlavné dôvody zlepšenia.

„Nie je to len o pneumatikách, ale o dobre fungujúcom kompletnom balíku. Faktom je, že pri tesnom prenasledovaní súpera nestrácajú jazdci toľko prítlaku, čo pneumatikám určite pomáha, pretože sa toľko nekĺžu a menej prehrievajú.“

„Rozhodli sme sa pre zavedenie tejto novej rodiny zmesí pneumatík, ktoré sa menej prehrievajú. Jazdci pritom sú schopní tlačiť aj s určitou termálnou degradáciou. V minulosti sa sťažovali, že keď na to pri prenasledovaní iného monopostu tlačili, začínali strácať priľnavosť a auto sa kĺzalo. Za takých okolností samozrejme nemáte šancu vrhnúť sa do ďalšieho útoku,“ povedal Isola.

Nie nadarmo sa však hovorí, že štatistiky sú ako bikiny, ktoré ukážu veľa, ale neukážu to najdôležitejšie. Je preto vhodné pripomenúť, že v roku 2021 sme neboli svedkami toľkých penalizácií za výmenu komponentov pohonnej jednotky ako v tomto roku, čo istotne pomohlo zvýšiť počet predbiehacích manévrov.

Isola však nárast počtu predbehnutí vníma ako jeden zo znakov dobrej sezóny, pričom podčiarkol, aké vyrovnané boli súboje v strede poľa. „Bojovali dve alebo tri autá, predbiehali sa, snažili sa využiť každú medzierku alebo chybu súpera na predbehnutie. Netlačili na to pritom v jednej zákrute, ale tri, štyri alebo päť kôl za sebou,“ hovorí Isola.

„To je najväčší rozdiel, ktorý som tento rok videl v porovnaní s minulosťou. Nebolo ľahké to dosiahnuť. Podarilo sa to však vďaka novým autám, nie iba vďaka novým pneumatikám. Gumy tomu však tiež pomohli, takže som celkom spokojný,“ dodal šéf Pirelli pre oblasť motoršportu.