FIA Gala 2022: Verstappen korunovaný, Sulajem rozohnený | Magazín F1 - F1online.sk

FIA Gala 2022: Verstappen korunovaný, Sulajem rozohnený

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/FIA

Motoršportová sezóna 2022 sa definitívne skončila. Záverečnú bodku za ňou už tradične dal galavečer, na ktorom boli formálne korunovaní majstri sveta šampionátov pod hlavičkou Medzinárodnej automobilovej federácie. Zlatým klincom večera bolo odovzdávanie jazdeckej trofeje Maxovi Verstappenovi a konštruktérskeho pohára Red Bullu. Medzi ocenenými sa však objavili aj ďalšie mená kráľovnej motoršportu. A nechýbali zaujímavé momenty.

Odovzdávanie cien tentoraz prebehlo v Bologni, kde členov a zástupcov FIA privítal Taliansky automobilový klub. Celý galavečer si opäť mohli pozrieť aj diváci priamo zo svojich domovov, keďže FIA vysielala priamy prenos na sociálnych sieťach.

Hoci treba povedať, že prívlastok “priamy” je dosť zavádzajúci. Max Verstappen si svoju majstrovskú trofej preberal už o 23:06 miestneho času, no v prenose na sociálnych sieťach sme sa dočkali tohto momentu až o 24 minút neskôr. Program bol totiž nahrávaný v predstihu.

FIA spustila priamy prenos až o 21:30, hoci galavečer sa v skutočnosti začínal už o osemnástej hodine. Mala na to pádne dôvody. Odovzdávanie sa totiž koná vo veľkej banketovej sieni a medzi jednotlivými časťami programu sú podávané vyberané jedlá. Aby diváci nestrávili pred obrazovkami celú večnosť, tieto prestávky sú z “priameho” prenosu postupne vystrihované. A tak počiatočný 3,5-hodinový časový rozdiel medzi realitou a prenosom sa postupne zmenšuje a zmenšuje. Na konci programu činil už len 24 minút, no stále sa nešlo “naživo”.

Red Bull mešká, organizátori improvizujú

Piatkový večer neprebehol celkom podľa plánu. Meškali totiž tí najdôležitejší hostia, a síce delegácia Red Bullu. Červení býci sa zdržali na návšteve továrne v Milton Keynes, kde strávili deň oslavou so zamestnancami. Sergio Pérez si napríklad doprial tradičné anglické raňajky so svojimi inžiniermi.

Podvečer sa mali zástupcovia Red Bullu na čele s Hornerom, Verstappenom a Pérezom letecky presunúť do Bologne, no keďže z Milton Keynes neodleteli podľa pôvodného plánu, organizátor musel na tlačovej konferencii improvizovať. Najskôr vyspovedal Charlesa Leclerca, keď informoval divákov o tom, že lietadlo z Milton Keynes práve pristálo, a prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema. Býci dorazili uprostred rozhovoru so Sulajemom, no všetci veľmi dobre naladení a aj patrične vyparádení.

Na galavečeroch FIA totiž už tradične platí prísny dress code: Tmavý oblek, biela košeľa, čierny motýlik. Charles Leclerc si síce zvolil viazanku, no nik ho z galavečera nevyháňal. Sám prezident FIA prezradil, že do budúcna by najradšej prísny dress code zmiernil. “Zabralo mi to jednu hodinu. Najskôr sme im to nevedeli vysvetliť po taliansky, tak sme zašli do iného obchodu, kde povedali, že to nevedia vybaviť. Tak som sa vrátil do prvého obchodu, kúpil som si ďalší [motýlik], no zas sa objavil problém… Nechcem, aby pri tom niekto strávil tak veľa času,” vysvetlil Mohamed bin Sulajem.

Za túto iniciatívu ho okamžite pochválil Max Verstappen: “Keby to bolo na mne, prišiel by som v džínsoch!” nadhodil dvojnásobný šampión. Sulajem však nechce ísť z jedného extrému do druhého: “Nepreháňajme. Aspoň tmavý oblek musí byť.”

Po príjemnom prelomení ľadov program pokračoval vyspovedaním Maxa Verstappena, Sergia Péreza, Christiana Hornera a samotnou večerou spojenou s odovzdávaním trofejí. Max Verstappen sa dostal na pódium už medzi prvými, keď odovzdal poháre motokárovým šampiónom Viktorovi Gustafssonovi, Matheusovi Morgattovi a Enzovi Tarnvanikunovi, ktorý sa nedávno stal členom jazdeckej akadémie Red Bullu. “Chýbajú mi tieto staré časy, užil som si ich,” vybavili sa mu spomienky pri pohľade na trojicu šampiónov, ktorí na pódium dorazili na svojich motokárach.

Charles Leclerc zas odovzdával ocenenie nováčikovi roka, ktoré si po prvýkrát od roku 2014 prevzal pilot Formuly 3. Z víťazstva sa teší Zane Maloney. Pretekár z Barbadosu mal skvelý ročník a v šampionáte nestačil len na Victora Martinsa, ktorý v eftrojke jazdí už druhý rok. “Ak budeš do toho dávať všetko, som si istý, že raz budeš pretekať spolu s nami vo Formule 1,” prihováral sa mu.

Max Verstappen sa medzitým vzdialil duchom a na svojom mobile sledoval futbalový zápas medzi holandskou a argentínskou reprezentáciou, v ktorom napokon rozhodol až penaltový rozstrel. Svoju trofej si tak preberal s vedomím, že videl posledný zápas svojich krajanov v Katare.

Horner vs. Sulajem

Tímový pohár prevzal šéf stajne Christian Horner, z ktorého si najskôr uťahoval aj samotný prezident FIA Sulajem. “Christian, táto trofej nemá nič spoločné s rozpočtovým stropom. Takže buďte opatrní, toto je od FIA a z rozpočtového stropu vám to neodčítame!” Horner sa pokúsil vynájsť sa: “To je veľmi veľkorysé, vďaka!”

“Nič si teraz nepovedal,” učiteľsky zareagoval Sulajem a napomenutý Horner pokorne pritakával: “Nie, nič som nepovedal.”

Horner pokračoval vo svojom príhovore už vážnejším tónom. Majstrovskú trofej venoval zosnulému zakladateľovi Red Bullu Dietrichovi Mateschitzovi. “Dnes som sledoval veľa z týchto videí z rôznych šampionátov, a veľakrát sme na autách videli práve logo Red Bullu. Tento šampionát, túto trofej by som chcel venovať veľmi výnimočnému človeku, ktorý spravil veľmi veľa pre motoršport a pre Formulu 1.”

“V prvom rade bol fanúšikom motoršportu. Mnohým jazdcom, ktorí sú dnes v tejto miestnosti, dal príležitosť, rovnako tisíckam inžinierov, technikov a mechanikov. Pre motoršport spravil azda viac než ktokoľvek iný v histórii, takže dnes by som ju chcel venovať Dietrichovi Mateschitzovi,” zdôraznil dlhoročný šéf červených býkov.

Počas krátkeho prejavu Christiana Hornera sme sa dočkali aj ďalšej rozpačitej slovnej výmeny medzi ním a prezidentom FIA, keď Horner vyjadril potešenie nad tým, že Dietrich Mateschitz sa dožil aspoň spečatenia majstrovského titulu Maxa Verstappena. “Našťastie videl, ako Max v Japonsku vyhral titul, aj keď to sprevádzal menší chaos okolo bodov.”

“Hovoríš, že v Japonsku to bolo kontroverzné,” rozohnil sa Sulajem, ktorého sa poznámka očividne dotkla. Horner od prekvapenia nadvihol obočie, no prezidenta FIA si vypočul. “Nie. FIA bola obvinená za tie body, ale FIA nevytvárala pravidlá. Pravidlá nastavovali tímy. My sme ich len implementovali.”

Črtajúcej sa potýčke sa pokúsil predísť výkonný riaditeľ F1 Stefano Domenicali, ktorý sa sťaby rozhodca postavil medzi dvoch zápasníkov: “Dobre, dobre, chlapci, sústreďme sa [na to podstatné].” Vskutku bizarné scénky, ktoré nájdete v nasledujúcom videu:

Medzi ocenenými aj Hamilton

Z aktívnych jazdcov Formuly 1 boli v Bologni prítomní len Max Verstappen, Charles Leclerc a Sergio Pérez. Lewis Hamilton síce patril k oceneným, ale keďže obyčajne bývajú pozvaní len prví traja jazdci šampionátu, na galavečere chýbal. Deň strávil spolu s Georgeom Russellom a Totom Wolffom v továrni Mercedesu v Brixworthe.

V hlasovaní fanúšikov o Akciu roka FIA však vyhral práve on za dvojitý predbiehací manéver na Sergia Péreza a Charlesa Leclerca zo silverstonskej poslednej zákruty.

Poplatky a pokuty

Christian Horner sa na piatkovej tlačovke pozastavil aj nad tým, koľko bude musieť Red Bull zaplatiť Medzinárodnej automobilovej federácii na štartovnom, aby mohol pretekať v sezóne 2023. “Neuvedomil som si, koľko vlastne budeme musieť zaplatiť FIA za tie body. Pred pár dňami som dostal faktúru a bolo to neuveriteľné.”

Každý tím platí štartovné podľa výsledkov v predchádzajúcej sezóne. K základnej čiastke sa tak v prípade Red Bullu pripočítava 7411 dolárov za každý získaný bod. Inými slovami, Christian Horner musel podpísať šek na viac než 6,2 milióna dolárov za 759 bodov.

A v sobotu by sa k tejto sume ešte niečo mohlo pripočítať, ale nie na poplatkoch, lež na pokutách. Red Bull totiž v piatok večer nepokračoval veľkou párty. Maxa Verstappena a Sergia Péreza v sobotu čakajú oslavné demonštračné jazdy v uliciach Milton Keynes a na ne potrebujú mať čisté hlavy.

V monopostoch RB18 vraj budú jazdiť “striktne dodržiavajúc maximálnu povolenú rýchlosť, keďže v uliciach sú radary”, odľahčil Horner. Červení býci nesmú prekročiť 48 km/h (30 míľ za hodinu), lebo inak príde pokuta.

Sulajem si nenechal ujsť príležitosť zažartovať: “My tie pokuty zajtra platiť nebudeme!” Horner debatu uzavrel slovami: “Spadá to pod marketing, takže mimo rozpočtového stropu!”