logo F1online.sk

Podľa Tombazisa budú monoposty od roku 2026 ľahšie a „o dosť kratšie“

George Russell po štarte VC USA 2022
© LAT Images/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 12. 2022

Rok 2026 je síce ešte dosť ďaleko, ale v tomto termíne sa chystá ďalšia výraznejšia zmena technických pravidiel. Tie súčasné by mali s drobnými úpravami platiť štyri sezóny a potom je na pláne ďalšia rozsiahlejšia zmena. Zrejme nie taká rozsiahla, ako v tomto roku, ale predsa významná. Kompetentní o nej už dávno uvažujú a podľa technického riaditeľa FIA pre monoposty Nikolasa Tombazisa sa už kľúčové body podarilo stanoviť.

Zmenšenie rozmerov monopostov a obmedzenie hmotnosti, to sú hlavné ciele FIA pre rok 2026, a to napriek obavám, že autá budú smerom do budúcnosti ešte rásť a priberať. Treba priznať, že napriek sťažnostiam na príliš veľké rozmery a hmotnosť súčasných áut, nezanedbateľnou mierou sa na aktuálnej váhe podieľa bezpečnosť, ktorú určite neslobodno podceniť.

Tombazis však obavy vyvracia a je pevne presvedčený, že nová generácia áut bude menšia a ľahšia. Autá budú agilnejšie, rýchlejšie, atraktívnejšie a úspornejšie k životnému prostrediu.

„Odľahčiť autá je realistické,“ prehlásil Tombazis pre portál The Race. „Síce nie oveľa; musíme však uvážiť, že váhový rozdiel za nejakých dvadsať rokov, povedzme v porovnaní s monopostami z roku 2000, predstavuje nejakých 200 kilogramov, čo je obrovské číslo.“

„O asi polovicu z týchto 200 kilogramov sa postarala pohonná jednotka, teda elektrické časti, batérie a podobne. To je veľký nárast hmotnosti.“

„Je to však potrebné, aby Formula 1 zodpovedala smerovaniu spoločnosti. Aj keď by benzínoví nadšenci chceli bez diskusie motory V10, my vieme, že sa musíme vydať týmto smerom. Toto teda predstavuje asi polovicu z nárastu hmotnosti monopostov,“ hovorí Tombazis.

„Ďalších približne 50 kilogramov pribudlo kvôli bezpečnosti. Máme svätožiaru, omnoho silnejšie šasi, väčšie ochranné prvky, atď. Opäť, ani toto nechce nikto ohroziť.“

„Potom tu máme určitú príležitosť. Nejakých 15 až 20 kilogramov predstavujú zložité systémy monopostov a o 30 až 35 kilogramov sa postarali ich rozmery. Autá sú dlhšie, širšie, majú väčšie pneumatiky a pod. My veríme, že práve rozmery monopostov pre nás predstavujú príležitosť. Chceli by sme mať v roku 2026 o dosť kratšie a možno aj o niečo užšie autá. Toto zároveň prinesie zmenu celkovej hmotnosti,“ dodal technický riaditeľ FIA, ktorý však priznáva, že tu ešte nejaké to „ale“.

„Na druhej strane však treba uvážiť nárast batérie, pretože prejdeme viac na elektrický pohon, čo zvyšuje hmotnosť. Dúfam teda, že to nebude nič masívne,“ dodal Tombazis.

Súvisiace články