logo F1online.sk

Duchessa: Leclerc na zmenu šéfa netlačil, Vigna chce väčšiu moc

Charles Leclerc a Mattia Binotto
© Twitter/Scuderia Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík6. 12. 2022

Aká je momentálna situácia vo Ferrari? Po divokom týždni či dvoch, ktoré predchádzali koncu Mattiu Binotta, došlo k miernemu upokojeniu situácie. Hlavne talianske zdroje však nedriemu a naďalej špekulujú. Ozval sa aj jeden z najobľúbenejších talianskych reportérov Giuliano Duchessa, ktorý opäť trochu mení pohľad na vec a prináša ďalšie zákulisné novinky.

Pokiaľ ide o informácie cirkulujúce vo Formule 1, vždy ich treba vnímať trochu nadnesene. Ak niekto prezentuje zákulisné informácie, spravidla ich nemá od úplne objektívneho zdroja. Zvlášť to platí o Ferrari, ktoré bolo v ostatných týždňoch rozdelené. V súčasnosti môžu správy prenikať buďto z okolia odchádzajúceho šéfa Mattiu Binotta alebo z prostredia vrcholového manažmentu okolo Johna Elkanna a Benedetta Vignu.

Hlavne posledný menovaný pán sa zdá byť po osemnástich mesiacoch na čele automobilky dostatočne „oťukaný“ a zahájil internú ofenzívu. Viaceré zdroje sa zhodli na tom, že práve Vigna horlivo bojoval za skončenie Binotta a talianska tlač teraz prináša správy, že tak urobil kvôli upevneniu vlastnej pozície.

„V decembri Binotto pokračuje v plnení svojich povinností a účastní sa na mítingoch v továrni. Oficiálnym dňom odchodu šéfa Ferrari je 31. december,“ napísal Duchessa.

Niektoré zdroje v ostatných týždňoch tvrdili, že Ferrari nemá za odchádzajúceho šéfa náhradu. Už vlani sa vraj Elkann spytoval Christiana Hornera či Andreasa Seidla, no po dobrom začiatku sezóny v podaní Ferrari hľadanie nového šéfa odložil. Na jeseň s tým opäť začal a vraj nebol príliš úspešný. Voľba nakoniec má padnúť na Frédérica Vasseura, ktorého vraj v tíme nechce ani sám Elkann, ale po rezignácii Binotta vraj nemá na výber, pretože nikto iný v Maranelle nechce šéfovať.

Tieto informácie sa však snažia vyvrátiť zdroje blízke Elkannovi a Vignovi. „V rozpore s tým, čo tvrdia obvykle veľmi dobre informované zdroje, okolie najvyššieho vedenia Ferrari hovorí, že Binottov nástupca bol určený už pred nejakým časom. Je viac ako zrejmé, že sa manažment snaží bagatelizovať niektoré špekulácie pochádzajúce z viacerých kruhov (nielen v Taliansku), podľa ktorých Ferrari len ťažko hľadá náhradu za taliansko-švajčiarskeho šéfa,“ píše Duchessa.

Kto to teda bude? Frédéric Vasseur je naďalej hlavným kandidátom, no podľa talianskeho reportéra tiež „najväčším favoritom na päťčlennom zozname kandidátov. Dvaja sa pritom vôbec nepohybujú v oblasti motoršportu, ako kedysi Flavio Briatore pred príchodom do Benettonu, alebo aj Jean Todt, hoci ten mal za sebou veľmi úspešné pôsobenie ako riaditeľ Peugeot Sport,“ napísal taliansky novinár.

Ten si nie je úplne istý ani tým, akú bude mať Ferrari po novom štruktúru. Zo spomínaných „piatich mien“ by sa totiž nemuselo do Maranella presunúť len jedno ako priamy nástupca po Binottovi. A práve tu vstupuje do hry spomínaný šéf automobilky Benedetto Vigna.

„Prvou a klasickou možnosťou je pracovať s jedným tradičným šéfom tímu, napríklad Frédéricom Vasseurom, ktorý nakoniec vykoná potrebné zmeny, možno nie okamžite, ale v strednodobom horizonte. Druhú možnosť tvrdo presadzuje riaditeľ automobilky Benedetto Vigna, ktorý sa zasadzoval aj za odvolanie Binotta, pretože chcel, aby Elkann odovzdal zodpovednosť za Gestione Sportiva priamo jemu. Podľa tejto myšlienky by sa Vignovi priamo zodpovedali šéfovia všetkých oddelení v továrni: motorové, aerodynamické, športové, komunikácia s verejnosťou atď. Táto alternatíva síce nevylučuje možný príchod Vasseura, avšak už nie na pozíciu šéfa tímu, ale ako manažérsku posilu pre traťové oddelenie,“ píše Duchessa.

Ten sa „pozrel“ aj na jednu z ďalších špekulácií, ktorej pôvodcom bol podľa všetkého francúzsky magazín Auto Hebdo. Tam tvrdili, že Charles Leclerc sa už od leta s Binottom nebaví a vzťah pilota so šéfom tímu je na bode mrazu. To však Duchessa vyvracia a tvrdí, že problematický je „iba“ vzťah Binotta s Elkannom. Mattia mal vo Ferrari očividne veľmi silné postavenie za života Sergia Marchionneho a tiež pôsobenia Louisa Camilleriho. Po ich odchode sa kormidla ujal Elkann, ktorý má teraz vo Ferrari určite väčšiu moc než za éry Marchionneho a Camilleriho a podľa všetkého sa s ich chránencom Binottom rozhodol porátať. Vymenovanie „podržtašky“ Vignu do tohto scenára zapadá.

„Je široko známe, že vzťah medzi Elkannom a Binottom bol problematický, hoci šéf stajne často pôsobil ako dáždnik pri takmer neexistujúcej prítomnosti vlastníkov značky. Ich neprítomnosť, či už úmyselná alebo neúmyselná, taliansko-švajčiarskemu inžinierovi určite nepomohla a ten musel osamotene bojovať na viacerých frontoch, obzvlášť na nemenej dôležitom a stále intenzívnejšom politickom poli,“ kritizuje Duchessa slabú aktivitu Elkanna a spol.

„Jean Todt mal tímu pomôcť práve s týmto. Bez ohľadu na postavu Binotta, nech by bol akokoľvek dobrý, jeden človek bez podpory majiteľa niečo také nemôže zvládnuť.“

„Len čas ukáže, čo Ferrari týmto rezom získa a čo stratí, ale je jasné, že autoritatívna a stabilná štruktúra na čele Gestione Sportiva, tá súčasná je vybudovaná na obraz Mattiu Binotta, bude čoskoro potrebná,“ píše Duchessa.

„Niektorí tiež naznačovali, že na Binotta cez vedenie tvrdo tlačil aj Charles Leclerc. To nie je pravda. Síce sa netajil tým, že po chybách tímu na trati nebol spokojný, avšak nikdy nebol a ani nie je v pozícii, z ktorej by mohol žiadať hlavu šéfa tímu. Pritom hovoríme o tom istom šéfovi, ktorý s ním podpísal päťročnú zmluvu. Pripomíname pritom, že keby to malo byť na Arrivabenem, Leclerc by zostal ešte rok v Alfe Romeo a Kimi Räikkönen ešte rok vo Ferrari. Leclerc žiadal Binotta – nie najvyššie vedenie –, aby hľadal spôsoby, ako zlepšiť určité oblasti, napríklad stratégie. Bol pritom uistený, že tento proces sa uskutoční v priebehu zimnej prestávky,“ píše Duchessa.

„Sčítané a podčiarknuté, Leclerc na zmenu šéfa tímu netlačil, hovoril s Binottom a nie o Binottovi a posledné úniky informácií mali s okolím monackého pretekára len pramálo spoločného,“ dodal taliansky novinár.