Talianska telenovela vo Ferrari: Elkann a Vigna verzus Binotto | Magazín F1 - F1online.sk

Talianska telenovela vo Ferrari: Elkann a Vigna verzus Binotto

fotka k článku undefined
zdroj: Scuderia Ferrari Press Office

Jedna veľká talianska telenovela, ktorá zrejme čoskoro ukončí jednu dlhú sériu o stovkách epizód a začne písať novú. Tým rozhodujúcim predelom bude odchod šéfa stajne Mattiu Binotta, ktorý je na spadnutie. Na súčasné i minulé dianie vo Ferrari sa v excelentnom článku pozrel reportér portálu RacingNews365.com Dieter Rencken.

Piati šéfovia za deväť rokov, taká zrejme bude čoskoro bilancia talianskej stajne. Ani hlavná postava štvrtej série tejto telenovely, súčasný šéf Mattia Binotto, sa zrejme nestane hrdinom, ktorý zachráni princeznú pred drakom a s ktorým budú fanúšikovia Scuderie žiť šťastne, až kým nepomrú.

Všetci Tifosi dnes neskonalo milujú Jeana Todta či Rossa Brawna, no už akosi pozabúdajú, že drobný Francúz stál na čele Ferrari sedem rokov, keď sa zo svojho prvého titulu s talianskym tímom tešil Michael Schumacher. Binotto je momentálne niekde za polovicou tejto doby a podľa väčšiny fanúšikov Ferrari v tíme už také dva roky nemá čo hľadať.

Mattia teda stojí na jednej strane tejto drámy a momentálne je drvivou väčšinou „červených“ vnímaný ako negatívna postava, ktorú má poraziť a zničiť tá druhá – výkonný riaditeľ spoločnosti John Elkann, ktorý môže rátať s plnou podporou svojho mocného spojenca, ktorým nie je nik iný než prezident automobilky Benedetto Vigna.

Elkann je hrdým následníkom trónu v hrdej talianskej značke, ktorú na vrchol priviedol obrovskými investíciami – ešte desať rokov pred Johnovým narodením – jeho starý otec, priemyselník Gianni Agnelli. Johnova mama Margherita (rodená Agnelliová) sa mimochodom v súčasnosti súdi so svojimi troma deťmi a obviňuje ich z toho, že ju pomocou offshorových machinácií pripravili o obrovské majetky z jej dedičstva.

O Vignovi sa toho v kruhoch F1 veľa nevie. V porovnaní so svojimi predchodcami, Louisom Camillerim, Sergiom Marchionnem či Lucom di Montezemolom je prakticky neviditeľný. Na témy Formuly 1 sa za rok svojho pôsobenia nevyjadril prakticky ani raz a všetko necháva v rukách Elkanna a Binotta. To je trochu zvláštne, ale určite to má svoj dôvod.

V prvom rade sa pretekaniu a motoršportu málo rozumie. Vigna vyštudoval fyziku a kariéru zasvätil práci v oblasti mikromechaniky a vývoja senzorov. Jeho nápady boli nakoniec implementované aj do slávnej hernej konzoly Nintendo Wii.

To je všetko síce veľmi pekné, ale ako sa mohol stať nástupcom Camilleriho, ktorý svoj vzťah s Ferrari budoval dlhé roky ako čelný predstaviteľ spoločnosti Philip Morris, z ktorej vzišiel nejeden veľký šéf tejto značky?

Po Camilleriho odchode z dôvodu ťažkej choroby totiž viedol Ferrari sám Elkann. Osemnásť mesiacov sedel tento veľmi zaneprázdnený muž (taktiež zaneprázdnený súdnym konaním s vlastnou matkou) na tých najdôležitejších stoličkách a potom v polovici roka 2021 vymenoval za šéfa Ferrari Vignu, ktorý odvtedy neukázal, že by ho jeho pretekársky tím vo Formule 1 zvlášť zaujímal. Šesť mesiacov po jeho nástupe začína – ako to nazval Dieter Rencken – „krviprelievanie“. Aj keď sme Vignu „v akcii“ takmer nevideli, vo vedení Ferrari spustil obrovské čistky.

„V krátkom čase odišli traja vysoko postavení šéfovia automobilky, po nich nasledovali ľudia od marketingu, komunikácie a ľudských zdrojov,“ napísal Rencken.

Poďme však späť do Formuly 1, ktorá pri tom všetkom (hlavne v dôsledku globálnej pandémie) zostávala bezpečne bokom záujmu. Tím sa pripravoval na novú éru začiatkom sezóny 2022. Sám Elkann pred štartom nového ročníka stanovil Scuderii jasné ciele a aby sa uistil, že to bude mať „na zázname“, povedal to verejne.

„Od roku 2022 musí byť Scuderia konkurencieschopná a vyhrávať preteky, aby sa tak pripravila na zisk prvého titulu majstra sveta od roku 2008,“ vyťahuje Elkannove slová z archívov Rencken.

Keď je John mužom svojho slova, tak musí uznať, že hrdý taliansky tím túto úlohu splnil. Štyri víťazstvá, desať pole positions a celkové druhé miesto sú v porovnaní s rokmi 2020 a 2021 veľkým krokom vpred.

Možno by sa po rokoch 2020, 2021 a 2022 dal očakávať ďalší krok vpred (a možno nie), čomu má napomôcť fakt, že vývoj Red Bullu bude v budúcom roku obmedzený kvôli rozpočtovej kauze. Netreba tiež zabúdať na skutočnosť, že v Maranelle sa chvália skorším ukončením vývoja v tomto roku a presmerovaním úsilia na sezónu 2023. Keďže je však zmysel pre drámu vo Ferrari na omnoho vyššej úrovni než u konkurencie, rozhodli sa v Taliansku spríjemniť si čakanie na novú sezónu obrovskou lavínou špekulácií.

Kým pretekársky tím bojoval v Brazílii a Abú Zabí o celkové druhé miesto, v Maranelle sa brúsili nože. Obrovskú úlohu v tom zohrávajú médiá na Apeninskom polostrove, ktoré už Binotta v podstate vyprevadili z jeho kancelárie a na dvere tlačia menovku s nápisom „Frédéric Vasseur“.

„Dve veci sú však jasné: Elkann a Vigna sa neunúvali pohnúť ani brvou, aby špekulácie popreli, kým ich do toho nedotlačil Binotto. Tieto správy tiež medzitým napáchali veľké škody,“ napísal Rencken.

To „potvrdenie zotrvania Binotta“, ktoré sa nakoniec objavilo, verejnosť vo finále iba zmiatlo. Obmedzilo sa totiž na jednu vetu na sociálnych sieťach bez citácie Elkanna, Vignu či Binotta. Niečo také toto šialenstvo, ktoré medzitým v talianskych médiách vzniklo, zastaví len ťažko.

Vrátili sme sa teda oblúkom až do súčasnosti a Rencken verí, že Binotto nebude z Ferrari vyhodený, ale rezignuje. „Urobil to, čo robia čestní muži tvárou v tvár nerozhodnosti a pretvárke: ponúkol svoju rezignáciu za vlastných podmienok. Preto sa sága pretiahla o týždeň. Povážte, koľko odvahy vrcholovému manažmentu Ferrari chýba: od Abú Zabí neprišlo od Elkanna a Vignu ani slovo a celý PR tím taktiež nič nekomentoval,“ píše Rencken, ktorý predpovedá, že vo Ferrari sa tento týždeň začnú diať veci.

„Vyhlásenie možno očakávať buďto dnes (v pondelok), ale skôr v utorok po doladení posledných detailov – s pravdepodobnou šesťmesačnou výpovednou lehotou – zatiaľ čo Ferrari hľadá náhradu za človeka, ktorý v tejto sezóne splnil všetky stanovené ciele. Medzitým ho zastúpi Vigna, ktorý údajne neprestajne zasahoval do strategického smerovania tímu, hoci sa v tomto roku zúčastnil len piatich veľkých cien,“ prehlásil Rencken.

Ferrari sa medzitým ocitne na začiatku ďalšieho „trojročného plánu“ – tento skončí na konci sezóny 2025 – pod vedením nového šéfa, pričom Elkann bude za ten čas šéfovať nielen Ferrari, ale aj koncernu Stellantis, ďalšiemu rodinnému biznisu a futbalovému Juventusu. Keď k tomu prirátate súdny spor s vlastnou matkou, divíte sa, že dianie vo Formule 1 vôbec zachytí?

„Binotto je vynikajúci inžinier, ktorý už so svojím tímom vyhral preteky a má rozsiahle skúsenosti s vnútorným fungovaním Ferrari. Po vypršaní šesťmesačnej výpovednej lehoty si ho určite stiahne iný tím, medzitým sa zdá nepravdepodobné, že Scuderia zaňho v dohľadnom čase nájde náhradu,“ prehlásil Rencken.

„Nech už to dopadne akokoľvek, Ferrari bude môcť povedať, že Binotto odstúpil sám. Elkann ho však nepodporil, keď na tom najviac záležalo. Toto je podstata: keď on a Vigna, ktorého najal predovšetkým, aby viedol elektrifikáciu Ferrari, chceli vytlačiť posledného preživšieho Marchionneho éry, prečo potom vydali také polovičaté stanovisko?“

„Hovorí sa, že Ferrari oslovilo množstvo ľudí naprieč padokom – vrátane šéfa Red Bullu Christiana Hornera, ktorému ponúkli celý majetok –, ale pozícia najvyššieho šéfa tohto tímu je otráveným kalichom, ktorého sa nikto nechce ani dotknúť. Teraz je na Vignovi, aby dokázal, že to zvládne aj popri riadení automobilky alebo možno radšej prizval svojich kamarátov od Nintenda,“ dodal Rencken ironicky.