logo F1online.sk

Boli preteky odmávané správne? Leclerc nakoniec mohol skončiť druhý

Charles Leclerc a Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 10. 2022

Chaos, neporiadok, nekonzistencia a hlavne nedostatok odpovedí. Tak sa dá zhrnúť tohtoročné pôsobenie FIA vo Formule 1. Ani po odchode Michaela Masiho sa riadiacemu orgánu nedarí uspokojiť ani minimálne požiadavky. Popod radary v Japonsku preniklo ďalšie fiasko, ktorého sa riaditeľstvo pretekov dopustilo a ktorému zatiaľ nebola venovaná veľká pozornosť.

Vlastne všetky tímy si v nedeľu mysleli, že sa nebudú udeľovať plné body, ale to nebolo všetko. Viacerí si tiež mysleli, že posledné kolo bolo iba predposledným. Charles Leclerc pokračoval plnou parou ešte pár sekúnd po odmávaní a dopredu ho hnal aj jeho inžinier. Rovnako presvedčený bol aj Sebastian Vettel.

„Myslím, že na konci zmenili dĺžku pretekov, neviem, čo sa tam stalo,“ povedal po pretekoch zmätene Vettel.

My sme sa tejto téme vlastne už venovali. V nedeľu večer sme sa pokúsili v článku vysvetliť, koľko kôl sa vlastne malo odjazdiť. Pravdou však je, že sme si týmto vysvetlením neboli úplne istí a ani na sociálnych sieťach nepanuje zhoda. Je zrejmé, že takto nejako to zamýšľalo vedenie pretekov, ale bolo to správne? To nie je také isté.

Dôvodom je Monako. V tomto roku nám preteky v Monaku taktiež skončili kvôli trojhodinovému časovému limitu, hoci to bolo veľmi tesné. Ako však vidíte aj na videu, absolvovali sme na konci ešte jedno kolo po vypršaní časového limitu. Aj v Monaku totiž preteky začali (hoci nezačali „riadne“, ale za safety carom), prerušili sa a napokon skončili kvôli časovému limitu, rovnako ako v Japonsku.

Tento scenár (zrejme aj na základe skúseností z Monaka) tímy očakávali aj v Japonsku. Posledné kolo v Suzuke však bolo kolo, v ktorom vypršal časový limit. Podľa väčšiny tímov to však nebolo správne. Rovnako ako v Monaku a Singapure sa podľa ich názoru malo jazdiť ešte jedno kolo.

Necháme teda na každého z vás, aby si vyložil pravidlá po svojom a potom došiel k vlastnému záveru. Jedno je však isté, buďto v Monaku alebo v Japonsku boli preteky odmávané nesprávne a FIA rozhodla v týchto dvoch prípadoch celkom nekonzistentne.

„Na časomiere zostávalo ešte päť sekúnd, Verstappen preto mal zajazdiť ešte jedno kolo,“ prehlásil športový riaditeľ Alpinu Alan Permane, ktorý má zo svojej pozície na starosti práve tieto otázky.

„Podľa našich systémov, ktoré sú prepojené so systémami FIA, som si istý, že Max v cieli začínal svoje posledné kolo,“ dodal.

Inými slovami, Verstappenove posledné kolo malo byť v skutočnosti predposledné a v Alpine sú, samozrejme, nespokojní, pretože takto prišli o šieste miesto. Fernando Alonso totiž v úplnom závere zviedol súboj so Sebastianom Vettelom a neuspel. Keby však mal k dispozícii ešte jedno kolo, tak by určite získal o dva body viac vďaka čerstvejším pneumatikám. Pilot Alpinu zastavil v boxoch iba nejakých šesť minút pred koncom a stratégovia celkom očividne kalkulovali s jedným kolom navyše.

„Musíme si to ešte preveriť. Všade sme posielali správy a pýtali sa, či boli preteky odmávané príliš skoro. Všetci sa zhodli na tom, že boli odmávané o kolo skôr, ale FIA s tým očividne nesúhlasí,“ prehlásil Permane.

Úplná „čerešnička“ však ešte len príde. Existuje totiž pravidlo (a jeho výkladom sme si tentokrát stopercentne istí), podľa ktorého mohol byť Max Verstappen predsa len chybne (alebo skôr predčasne) vyhlásený za staronového majstra sveta. Keď je totiž pravdou, že FIA urobila chybu a preteky odmávala priskoro, mali sa podľa pravidiel zmeniť aj celkové výsledky. Eduardo Freitas tak mohol pravidlá porušiť hneď dvakrát, prvýkrát priskorým odmávaním, druhýkrát vyhlásením nesprávnych výsledkov.

„Keď z akéhokoľvek dôvodu padne konečný signál (inými slovami šachovnicová vlajka, pozn. red.) skôr, než vedúci monopost odjazdí stanovený počet kôl, alebo uplynie stanovený čas, za výsledky šprintu alebo pretekov sa považuje poradie z toho kola, v ktorom líder preťal cieľovú čiaru naposledy pred vydaním signálu,“ uvádzajú športové pravidlá.

Inými slovami, platné sú výsledky zo začiatku 27. kola a v tom čase ešte bol na druhom mieste Charles Leclerc a Max Verstappen nebol majstrom sveta. Ak teda urobil Eduardo Freitas v Japonsku chybu, tak bol tiež Verstappen chybne korunovaný za šampióna. Takto by mal totiž náskok „iba“ 111 bodov a na majstrovskú korunováciu potreboval 112.

Samozrejme, nikto nespochybňuje, že Max by sa šampiónom stal v Austine alebo aj neskôr, no je viac než symbolické, že k chybe riaditeľa pretekov nemuselo dôjsť len pri jeho korunovácii v Abú Zabí 2021, ale aj pri jeho korunovácii v Suzuke 2022.

Nech už došlo k akejkoľvek chybe, je jasné, že k náprave nedôjde. Už totiž dávno uplynul časový limit, dokedy je možné odvolať sa voči výsledkom VC Japonska. Žiadny z tímov sa v nedeľu neodvolal, a tak sú tieto výsledky konečné a Max Verstappen šampiónom.

Keby to však niekto urobil, mohol dokonať absolútnu skazu FIA, ktorá by buďto musela zmeniť výsledky alebo sa dopustiť očividnej nekonzistencie pri aplikácii pravidiel medzi Monakom a Japonskom. Zvlášť Ferrari bolo v Suzuke bojovne naladené, Mattiovi Binottovi sa nepáčil trest pre Charlesa Leclerca a tiež pokračoval v kritike Red Bullu za (vtedy ešte stále iba špekulatívne) prekročenie rozpočtového stropu. Švajčiarsky rodák si však „kopol“ aj do FIA.

„Zoznam chýb a kontroverzií je priam nekonečný, safety carom v Monze počnúc, Japonskom končiac. Nechcem zájsť príliš ďaleko a povedať, že všetko sa robí v prospech Red Bullu, ale sú tu nezrovnalosti a chyby pri rozhodovaní. Náš šport sa musí zlepšiť,“ prehlásil Binotto direktívne.

Aj keby napokon Eduardo Freitas (mimochodom, on bol riaditeľom pretekov aj v Monaku) nič zlé neurobil, určite by bolo zaujímavé prečítať si odôvodnenie komisárov, keby niektorý z tímov protestoval proti výsledkom Veľkej ceny Japonska. Minimálne by sme dostali vysvetlenie, aké sú vlastne pravidlá. Takto skutočne nevieme a nemôžeme vám ani povedať, ako ich treba vyložiť.