logo F1online.sk

Aké má FIA dôvody škrtnúť kvalifikačné režimy a kto na tom zarobí?

Na štarte VC Veľkej Británie 2020
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala13. 8. 2020

V utorok FIA rozposlala všetkým tímom list, v ktorom ich informovala o tom, že od roku 2021 chce stopnúť používanie kvalifikačných režimov. Dnes sa ukázalo, že sa tak stane už pred VC Belgicka, čo by mohlo aspoň trochu oživiť tohtoročný šampionát. Prečo sa však ku takému kroku FIA odhodlala a komu tým pomôže?

Kvalifikačné režimy boli neoddeliteľnou súčasťou hybridnej turboéry. Spočiatku v tomto smere dominoval Mercedes, neskôr sa na čelo dostala Scuderia Ferrari, hoci momentálne nie je jasné, či v súlade s pravidlami. V každom prípade po zimnej kontrole v továrni Ferrari sa rýchlosť talianskeho motora vytratila.

Špekuluje sa o tom, že Ferrari využilo šedú zónu v pravidlách, alebo že dokonca zašlo až za hranice platných regulí. Nie je to však jediný tím, ktorého extra výkon vzbudil pochybnosti. Cez zimu sa totižto výrazne zlepšil Mercedes. Konkurencia netuší, ako sa to Brixworthu podarilo.

FIA chce predísť pochybnostiam ohľadom legálnosti pohonných jednotiek, a preto pristúpila ku kroku, ktorým zakazuje nasadenie kvalifikačných režimov. Práve v tomto smere mala Scuderia obchádzať pravidlá, keď nedodržiavala maximálny prietok paliva, či ešte predtým, keď sa špekulovalo o tom, či Ferrari nemá dva vývody z batérie.

Tým, že pohonné jednotky budú musieť operovať na rovnakom výkonnostnom režime, sa odstráni jedna úroveň komplexnosti spojená s rozdielnymi režimami. Pre Medzinárodnú automobilovú federáciu preto bude jednoduchšie skontrolovať, či všetky motory dodržiavajú pravidlá.

Podľa AMuSu sa však objavujú aj také názory, že ide o akúsi “odplatu” za to, ako ďaleko zašli pri spoločnej spolupráci Mercedes a Racing Point. Práve tímy s pohonnou jednotkou Mercedes má nová technická direktíva, ktorej znenie bude zverejnené pred VC Belgicka, pribrzdiť najviac.

Nepôjde tu totižto o zníženie čistého výkonu len v kvalifikácii. Okrem ostrých kvalifikačných kôl by zmena pravidiel mala zasiahnuť aj preteky — konkrétne špeciálne režimy určené na predbiehanie, obranu, na kolá tesne pred zastávkou v boxoch či výjazdové kolá z boxov. V každom momente veľkej ceny a kvalifikácie by pohonná jednotka mala mať rovnaký režim.

Informácie, ku ktorým sa dostal AMuS, hovoria o tom, že kvalifikačný režim Mercedesu dokáže nájsť 0,3 až 0,5 sekundy na kolo. Podobný zisk môžu piloti strieborných šípov a ich zákazníci očakávať napríklad pred zastávkou v boxoch či v iných kľúčových momentoch pretekov.

Nesmú to s ním ale prehnať. Na jednej strane si tím musí vystačiť so 110 kilogramami paliva, na druhej musí brať ohľad aj na opotrebenie pohonnej jednotky. Čím agresívnejší režim, tým skôr sa motor opotrebuje. Nuž a práve šetrenie je druhým dôvodom FIA, prečo zakázať “párty-režimy”.

Toto všetko poteší Red Bull, ktorému Racing Point bez pomoci pohonnej jednotky zrejme nebude robiť také veľké problémy, a tiež súperov ružového tímu zo stredu poľa: Ferrari, McLaren a Renault. Na chvost štartového poľa sa možno vráti Williams, keďže Haasy a Alfy Romeo brzdí aj motor.

Kimi Räikkönen zareagoval na zrušenie špeciálnych motorových režimov jednoznačne: “Žiaden nemáme, takže nás to neovplyvní.”

Súvisiace články