logo F1online.skF1online.sk

Zmeny DRS či dve kvalifikácie? F1 zvažuje niekoľko nápadov na zlepšenie šou

Max Verstappen pred Charlesom Leclercom
© LAT Images/Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 9. 2022

Nebudeme si klamať, napriek rastúcej popularite a mnohým pozitívnym signálom má Formula 1 stále na čom pracovať. Len si spomeňte na Veľkú cenu Talianska, najprv sme boli všetci zmätení z toho, kde má kto vlastne po všetkých penalizáciách štartovať a potom sa v nedeľu preteky dokončili za bezpečnostným vozidlom. Nehovoriac o tom, že táto téma na verejnosti trvá už od osudovej Veľkej ceny Abú Zabí 2021.

Nemecký magazín Auto Motor und Sport nám opäť umožnil nahliadnuť za oponu. Vo svojom poslednom článku chce reportér Michael Schmidt predstaviť fanúšikom, ako by mohla Formula 1 vyzerať niekedy v budúcnosti. Kompetentní vraj „chcú ponúknuť fanúšikom za ich peniaze maximálnu hodnotu“.

Uvažuje sa preto nad niekoľkými zmenami, o ktorých sa aktuálne hovorí a vďaka AMuS-u sme sa o nich dozvedeli.

Penalizácie

Na poradie na štarte Veľkej ceny Talianska sme čakali úmorné štyri hodiny. Experti a renomovaní žurnalisti s dekádami skúseností uvádzali na sociálnych sieťach „svoje“ poradie. Ako sa ukázalo, trafil sa len málokto z nich. A dôvod, prečo zverejnenie konečného poradia na rošte trvalo tak dlho bol zrejme ten, že ani samotná FIA si nebola istá, ako to vlastne je.

Riešenie je jednoduché: „Ktokoľvek prekročí povolený počet komponentov pohonnej jednotky, odštartuje z konca poľa bez ohľadu na to, koľko ich vymení,“ píše Auto Motor und Sport.

„Takto dostanete dve skupiny: jazdci s trestami a jazdci bez trestov. V oboch skupinách poradie v kvalifikácii determinuje poradie na rošte. Ak zmeníte len jeden komponent, ako Verstappen v Monze, nedostanete iba päť miest,“ dodáva AMuS.

VSC ako tŕň v oku?

Nech je virtuálny safety car akokoľvek dobrý nápad, šou príliš neprospieva. Riaditeľstvo pretekov navyše otáľa s jeho aktivovaním v pretekoch, keďže pri jeho aktivácii môže o ich osude rozhodnúť šťastie. Na „veliteľskom mostíku“ si preto počkajú, kým celá vedúca skupina minie vjazd do boxov a až potom ho aktivuje. To sa však trošku odchyľujeme od pôvodného účelu VSC, ktorým je rýchla a krátkodobá neutralizácia štartového poľa.

„Niektorí by radšej mali normálny safety car, ktorý opäť spojí pole dohromady. Fázy VSC jednostranne zvýhodňujú niektorých jazdcov pri zastávke v boxoch, konkrétne tých, ktorí sa nachádzajú pri vjazde do boxovej uličky.“

„To je však dvojsečná zbraň. Napríklad ako v Zandvoorte, keď dostal jazdec na čele darček v podobe ďalšej zastávky, čo ho zachránilo pred prenasledovateľmi, ktorí sa rýchlo približovali. Niečo také šou, naopak, pokazí,“ uvádza AMuS.

Zmeny DRS

Poznáme to veľmi dobre. Povestné „DRS vláčiky“ pôsobia na šou ako antikoncepcia. Keď sa ocitnete v jeho strede, jednoducho s tým nič nenarobíte. Musíte si počkať, kým sa jazdec, ktorý je vo vláčiku hneď za „rušňovodičom“ dostane dopredu. Takže čo s tým, keď si odmyslíme, že Formula 1 sa chce DRS do budúcnosti zbaviť?

„Dočasne sa uvažuje o možnosti používať DRS už od prvého kola alebo od prvého kola po reštarte. Taktiež je tu možnosť meniť aktivačné body, aby sa tým predbiehanie uľahčilo. Prípadne je tu ešte alternatíva, podľa ktorej bude stanovený časový limit na využívanie otvoreného zadného krídla. Tak by si jazdec musel sám rozvrhnúť, kedy bude DRS v priebehu kola používať v nádeji, že brániaci sa pilot svoju pridelenú kvótu vyčerpá skôr,“ uvádza rôzne možnosti AMuS.

Šprinty

Keď šprintový formát nenávidíte, nech vám je útechou aspoň to, že tieto potenciálne zmeny uvidíte (pravdepodobne) až v roku 2024. Celkovo je tu však úsilie čo najviac eliminovať jazdenie, pri ktorom „o nič nejde“. Voľné tréningy sú skrátka verejným nepriateľom číslo jeden v tomto športe.

Nuž, ako by mohol vyzerať formát šprintového víkendu v roku 2024? „Diskutuje sa o upravenom formáte. Formula 1 chce zredukovať počet voľných tréningov, v ktorých sa o nič nehrá. Z tohto dôvodu sa uvažuje o dvoch samostatných kvalifikáciách. Prvá v piatok po prvom tréningu určí poradie pre sobotný šprint, druhá v sobotu ráno určí poradie na štarte nedeľných pretekov,“ uvádza AMuS.

Stále je teoreticky možné, že táto zmena príde už v roku 2023, aj keď šanca je malá. Na druhej strane, druhý voľný tréning počas šprintových podujatí, na ktorý sa vzťahuje pravidlo parc fermé, beztak nechápu ani mnohí odporcovia tohto formátu.

Súvisiace články

Diskusia