logo F1online.sk

Brown: Ani Räikkönen a Verstappen by nedostali superlicenciu

Kimi Räikkönen
© DPPI/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubala17. 9. 2022

Dostať sa do Formuly 1 je dnes oveľa náročnejšie ako v minulosti, a to nehovoríme len o peniazoch či počte voľných sedačiek. Mladíkom komplikuje cestu do kráľovnej motoršportu aj superlicenčný systém, o čom sa práve presviedča Američan Colton Herta. Podľa Zaka Browna je načase ho aktualizovať.

Na prestupovom trhu sa nám objavilo ďalšie domino. Jeho prvou kockou je udelenie superlicencie Coltonovi Hertovi, ktorý by podľa zákulisných informácií mohol jazdiť v AlphaTauri. Avšak, ak Američan superlicenciu nedostane, ďalšie kamene nespadnú, a teda Pierre Gasly nezamieri do Alpinu. Minimálne nie, pokiaľ sa zaňho nepodarí nájsť inú náhradu; prezraďme, že v piatok sa vraj v Grazi v spoločnosti Helmuta Marka objavil Nyck de Vries.

Herta však superlicenciu nedostane; FIA vyhlásila, že nebude prižmurovať oči nad svojimi vlastnými pravidlami a Colton Herta, ktorý má 32 superlicenčných bodov z potrebných 40, sa tak bude musieť ešte viac snažiť.

Helmuta Marka to poriadne naštvalo a vyhlásil, že je “nepochopiteľné”, že víťaz siedmich pretekov v IndyCar nemá dostatok bodov na zisk superlicencie. Formula 1 by si vraj mala uvedomiť hodnotu amerického jazdca aj vzhľadom na snahy preraziť na americkom trhu.

Colton Herta zmluvne patrí McLarenu, ale jeho výkonný riaditeľ Zak Brown pripustil, že by bol ochotný ho uvoľniť. Bez superlicencie však nie je nad čím špekulovať. Podľa Browna je jasné, že systém nie je dobre nastavený.

“Myslím si, že celý licenčný systém treba prehodnotiť,” uviedol Zak Brown pred poslednými pretekmi série IndyCar na okruhu Laguna Seca. “Chápem, že pravidlá sú pravidlá, a že by sme ich nemali obchádzať, ale pýtam sa, či sú tie pravidlá dobré.”

“Piloti Coltonovho kalibru alebo Patovho kalibru (Pato O’Ward, pozn. red.) a polovica jazdcov štartového poľa v IndyCar má na to jazdiť vo Formule 1. Ak pilot ako Colton, ktorý vyhral množstvo pretekov v IndyCar, nespĺňa podmienky na udelenie superlicencie, tak musíme prehodnotiť celý superlicenčný systém,” odkazuje.

Medzinárodná automobilová federácia zaviedla superlicenčný systém s bodmi v roku 2015. Odvtedy sa o ňom hovorí veľmi často; rôzne šampionáty sú totiž inak bodované a v očiach verejnosti nie je vždy dobre nastavený pomer medzi jednotlivými sériami. Platí napríklad, že kým traja najlepší piloti v F2 rovno získajú potrebných 40 bodov, v IndyCar dostane prvá trojka postupne len 40, 30 a 20 bodov. Podľa Zaka Browna však IndyCar má vyššiu hodnotu a dá sa porovnávať s Formulou 2, ba mohli by sme argumentovať, že pre mladíkov predstavuje ešte väčšiu výzvu, keďže pretekajú proti ostrieľaným harcovníkom.

V neposlednom rade Zak Brown pripomína, že podmienky na udelenie superlicencie môžu brániť v rozlete aj veľkým supertalentom. V minulosti by mali problémy so vstupom do kráľovnej motoršportu aj Kimi Räikkönen a Max Verstappen.

“Myslím, že ani Max Verstappen by nespĺňal podmienky na superlicenciu, a tieto podmienky by zrejme nespĺňal ani Kimi Räikkönen,” pokračoval Brown. “Takže v minulosti sa nájde pár chlapcov, majstrov sveta, ktorí by dnes nedostali superlicenciu.”

Ak by sme si chceli zaspomínať na Räikkönenov vstup do efjednotky, mohli by sme si vybaviť, že Iceman skutočne mal problém získať superlicenciu, hoci nie pre nedostatok bodov. Vedeniu FIA prekážalo, že v juniorských sériách odjazdil len 23 pretekov, a preto malo obavy, či je skutočne pripravený.

Napokon dostal aspoň dočasnú licenciu na štyri veľké ceny, ktorú mu až vďaka vynikajúcim výsledkom vymenili za riadnu. Viac už v minuloročnom článku, v ktorom aj sám Räikkönen priznal, že v roku 2001 nebol pripravený na to, čo ho čakalo za bránami F1.

Colton Herta má v rukáve ešte jedného žolíka. V padoku sa šepká, že by sa mal zúčastniť pripravovaných testov Alpinu na Hungaroringu, no je otázne, či to bude mať nejaký zmysel aj bez superlicencie.