Cadillac chce motory Ferrari a v kokpite talentovaného amerického mladíka
V roku 2026 vstúpi do Formuly 1 jedenásty tím. Keby sa niekomu zdalo, že vzrušenia a vzrušujúcich správ nebolo za posledný rok dostatok, Liberty Media po víkende vo Vegas konečne popustila uzdu a otvorí svoje brány novému účastníkovi a ďalšej automobilke. Projekt General Motors už beží naplno a na stole sú konkrétne plány.
Nový tím si na dva roky musí poradiť bez vlastných pohonných jednotiek. V rokoch 2026 a 2027 bude fungovať ako zákazník a vyvíjať vlastný motor. Nový monopost pre sezónu 2026 už vzniká s pomocou veterného tunela Toyoty v Kolíne nad Rýnom a nemalý tím inžinierov už naplno zarezáva v konštrukčnej kancelárii v Silverstone – pomáhajú mu aj ľudia z vývojového strediska GM v americkom Charlotte.
Zdá sa, že projekt sa postupne rozbieha a aj keď sa v súčasnosti svojou veľkosťou nemôže rovnať Ferrari a Mercedesu, v čase udelenia povolenia od FOM bol tím v prevádzke niekoľko dôležitých mesiacov. Na stole však zostávajú mnohé dôležité otázky a my si na ne v tomto článku postupne zodpovieme.
Cadillac chce motory Ferrari
S ktorými pohonnými jednotkami bude tím Cadillac jazdiť v rokoch 2026 a 2027 pred nasadením vlastného motora v sezóne 2028? „Náš cieľ je rok 2028 a podarí sa nám ho splniť,“ povedal Mario Andretti, ktorý v súčasnosti pôsobí ako poradca a neoficiálna tvár nového tímu, pre NBC.
„Hovoríme s Ferrari, aj keď to ešte nie je definitívne, je to náš cieľ a preferujeme práve ich motory,“ uviedol majster sveta z roku 1978.
Ten vo veku 84 rokov dokazuje, že pretekársky dôchodok je preňho neznámy pojem. Mario súťažne jazdil aj po šesťdesiatke, len pred rokom si na exhibícii zajazdil so starým monopostom McLarenu a v poslednom období vytrvalo podporoval projekt svojho syna Michaela.
Pre Ferrari je to určite dobrá správa, keďže v roku 2026 stratí jedného zákazníka. Sauber sa stane továrenským tímom Audi a bude využívať vlastné pohonné jednotky. Scuderii tak zostane len Haas, ale vďaka Cadillacu by minimálne dva roky mohla mať na rošte šesť áut s vlastným motorom.
Ďalšia šanca pre Coltona Hertu?
Fanúšikov zaujíma aj jazdecká otázka. Presne to mnohých najviac láka na novom tíme. Na rošte budeme mať o dvoch pilotov a dve pretekárske sedačky viac. Pred prevzatím projektu General Motors vyjadril Michael Andretti záujem o amerického pretekára a viackrát sa spomínalo jedno meno – jazdecká hviezda Andrettiho v IndyCar Colton Herta.
Veľký záujem o služby tohto amerického pretekára mal v roku 2022 Red Bull, ktorý ho na sezónu 2023 chcel posadiť do AlphaTauri. Herta však nemal superlicenciu a tímu sa nepodarilo vybaviť výnimku. Voľba vtedy napokon padla na Nycka de Vriesa.
Rovnaký problém trápi amerického pretekára aj dnes. Napriek fantastickému celkovému druhému miestu v tejto sezóne IndyCar má za posledné dva roky na konte len 31 bodov, čo znamená, že keď sa v roku 2026 chce objaviť na rošte s Cadillacom, potrebuje v novom ročníku získať aspoň deväť. Herta za posledné roky ukázal, aké trhliny má aktuálny bodový systém FIA.
„Rozhodne patrí ku kandidátom, o ktorých uvažujeme,“ vyhlásil Mario Andretti na margo Hertu. „Myslím si však, že si musíte nechať otvorené možnosti, keďže ešte jednu celú sezónu sa neobjavíme na rošte.“
„V súčasnosti sa tímom ponúkajú viacerí piloti. Desať stajní sa zdá ako vysoké číslo, ale na trhu je oveľa viac jazdcov a oveľa viac talentu. Z nášho pohľadu by podľa mňa bolo rozumné, keby sme mali jedného skúseného jazdca – bez ohľadu na národnosť – a jedného mladého a talentovaného Američana. V súčasnosti však nemáme žiadne konkrétne ciele,“ dodal Andretti.
Za vstup zaplatí GM 450 miliónov dolárov
Každému je jasné, že celý tento „špás“ nevyjde General Motors vôbec lacno. Vybudovanie vlastného tímu od nuly stojí stovky a stovky miliónov – a možno aj miliárd – dolárov, nehovoriac o investíciách do vývoja vlastnej pohonnej jednotky. Aj preto sa Audi rozhodlo, že najrozumnejšie bude kúpiť už existujúcu stajňu a kúpna cena 600 miliónov za finančne i personálne poddimenzovaný Sauber je všeobecne vnímaná ako výhodný obchod.
General Motors však narazil na problém – žiadny tím nie je na predaj. Podľa generálneho riaditeľa stajne RB Petra Bayera im prichádzajú ponuky na predaj tímu vo výške viac ako jednu miliardu dolárov, ale oni ich odmietajú.
Poslednou možnosťou bolo presvedčiť FIA, FOM a ostatné tímy, aby im vytvorili ešte jedno miesto. Vraj to nebolo vôbec lacné. „Vysokopostavené zdroje uviedli pre BBC Sport, že GM a TWG (partner Andrettiho a GM, pozn. red.) zaplatia za svoj vstup poplatok 450 miliónov dolárov,“ uvádza britská televízia.
Podľa pôvodnej Concordskej dohody mal nováčik zaplatiť za vstup 200 miliónov, ale to sa Liberty Media a tímom málilo. Zdá sa, že 450 miliónov predstavuje ideálny kompromis. Do F1 vstupuje ďalšia automobilka a ostatné tímy dostanú ako kompenzáciu za rozdelenie spoločných príjmov jedenástimi dielmi, nie desiatimi, kompenzáciu vo výške 45 miliónov dolárov na hlavu.