logo F1online.skF1online.sk

Cadillac má pre Coltona Hertu test: Ak chce do F1, svoj talent musí potvrdiť vo Formule 2

Colton Herta
© X/Colton Herta
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 16:35

V Cadillacu síce o rok bude jazdiť skúsená dvojica Sergio Pérez a Valtteri Bottas, no to neznamená, že by stajňa nemyslela na budúcnosť. Pred Veľkou cenou Talianska oznámila príchod Coltona Hertu na post testovacieho jazdca, no to nie je všetko. Aby sa mladý Američan pripravil na kráľovnú motoršportu, Cadillac ho posiela medzi mladíkov vo Formule 2 ukázať, čo je v ňom.

Colton Herta je v IndyCar už veľmi známym pojmom. Za osem sezón v americkom šampionáte získal deväť víťazstiev, devätnásť pódií, titul vicemajstra aj jedno celkové tretie miesto. Jeho snom však zostáva Formula 1, a preto je odhodlaný splniť želanie Cadillacu a podniknúť bezprecedentný krok. Ako skúsený pilot IndyCar sa predstaví medzi juniormi vo Formule 2, kde sa konečne pokúsi získať aj potrebnú superlicenciu.

“Mali sme to šťastie udržať Coltona v Andrettiho tíme v IndyCar. Teraz sa vydá za svojím snom, ktorým je Formula 1,” prezradil Dan Towriss, šéf Cadillacu, v podcaste Off Track with Hinch and Rossi. “Aby to dokázal, podstúpi dosť veľké riziko. Opúšťa IndyCar, no nezamieri rovno do Formuly 1. V nej bude pôsobiť ako testovací a vývojový jazdec. Namiesto toho pôjde do F2.”

“Musí spoznať okruhy, naučiť sa o pneumatikách. Gumy sú dôležitou súčasťou, je to veľký rozdiel v porovnaní s IndyCar,” pripomína americký biznismen. “Nemôžem byť viac pyšný na Coltona, že ide do tohto rizika, aby sa vydal za svojím snom.”

Nasledujúca sezóna Formuly 2 tak bude veľmi zaujímavá. Herta bude musieť podávať špičkové výkony. “Ja som presvedčený, že Colton dostane svoju šancu, ale musí si ju zaslúžiť. Myslím si, že ľudia by mali obdivovať Coltona za jeho odvážny krok. Tá sedačka nie je jeho, nemá nič garantované. Prichádza, aby potvrdil, že patrí do Formuly 1.”

“Najviac však tlieskam jeho ochote vyjsť z komfortnej zóny. Keď prišiel na križovatku, mohol sa rozhodnúť pre tú pohodlnejšiu cestu a povedať: Som tu dobre platený, zostanem preto v IndyCar a pokúsim sa dosiahnuť túto druhú vec. On si však nevybral štandardnú cestu,” pokračoval Towriss. “On si vybral veľmi nekomfortnú situáciu, čaká ho množstvo nových vecí. Ohromne však bude rásť, má pred sebou veľkú príležitosť.”

Nechýbalo veľa a Herta už dávno mohol pretekať vo Formule 1. Ako to však pri pilotoch z IndyCar býva, problémom bola superlicencia. Americká séria totiž v očiach FIA nie je ani tak dobre hodnotená ako Formula 2, ba dokonca piloti F3 od štvrtého miesta nižšie získajú viac superlicenčných bodov ako jazdci IndyCar na rovnakých priečkach v konečnom poradí šampionátu.

Superlicenčné body
Šampionát Umiestnenie
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
Formula 2 40 40 40 30 20 10 8 6 4 3
Formula 3 30 25 20 15 12 9 7 5 3 2
IndyCar 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1

V roku 2021 Herta testoval v Sauberi. “Šiel do Švajčiarska na simulátor a v priebehu jednej hodiny bol rýchlejší ako dvaja piloti, ktorí tam vtedy pôsobili,” naráža Towriss na Räikkönena s Giovinazzim. O rok neskôr stroskotali aj pokusy Red Bullu dostať Hertu do jeho juniorskej stajne.

Stane sa Herta v roku 2027 oficiálnym pilotom Cadillacu? Takýto scenár rozhodne nie je vylúčený. “Colton v rôznych testoch ukázal veľký potenciál v monopostoch typu F1. Je veľmi dobrý v zákrutách, ktoré vyžadujú prejazd s maximálnym odhodlaním, dobre sa mu darí aj na mestských okruhoch.”

“Colton sa vie veľmi rýchlo adaptovať na nové informácie a svoj jazdecký štýl dokáže prispôsobiť množstvu komplexných vecí v monoposte. Toto všetko sú zručnosti, ktoré potrebujete vo Formule 1,” podotkol Towriss.

Súvisiace články

Diskusia