logo F1online.sk

V McLarene rozhodnutie o Piastrim očakávali, Alpinu adresujú ostré slová

Andreas Seidl
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl3. 9. 2022

McLaren patrí minimálne v tejto chvíli k víťazom zápletky, ktorá sa rozohrala v posledných mesiacoch. Definitívne získal Oscara Piastriho, ktorého si britský tím zmluvne zaviazal na sezóny 2023 a 2024. Podľa čelných predstaviteľov stajne z Wokingu nemali „papájoví“ obavy, že by Ratifikačný výbor F1 nemal rozhodnúť v ich prospech.

V McLarene uvidíme v budúcej sezóne mladú jazdeckú zostavu – Lando Norris bude mať 23 rokov, Oscar Piastri len o rok menej. „Nesmierne sa tešíme, že Oscar bude od budúceho roka s nami. Chceli sme ho z dvoch dôvodov. V juniorských sériách ukázal obrovský potenciál. Vidíme v ňom niečo špeciálne. Rovnako po osobnostnej stránke by mohol perfektne zapadnúť do tímu,“ povedal šéf tímu Andreas Seidl.

Nadviaže Piastri na Lewisa Hamiltona, ktorý v McLarene vstúpil medzi špičku F1, alebo sa zopakujú nevydarené príbehy z posledných rokov? V britskom tíme doslova pohorel Stoffel Vandoorne, ktorý tiež prichádzal s veľkými očakávaniami. Odjazdil len dve sezóny (2017 a 2018), v tej druhej prehral s Fernandom Alonsom všetky kvalifikácie. Pred ním vo Wokingu neuspeli ani Kevin Magnussen či Sergio Pérez.

Na druhej strane, v F1 sa úspešne etabloval Lando Norris, odchovanec McLarenu. „V minulosti sme v McLarene ukázali, že vieme veľmi dobre pracovať s mladými pilotmi, ktorí vstupujú do športu. Aj preto sa teším na spoluprácu s Oscarom, ktorý je mladý, plný energie a má správnu mieru sebavedomia. Zároveň je však skromný a uvedomuje si, aká výzva ho budúci rok čaká,“ pokračoval Seidl.

V McLarene boli sebavedomí pred rozhodnutím Ratifikačného výboru F1 o tom, s kým má vlastne Piastri platný kontrakt. „Aby som bol úprimný, pre nás to ani nebola téma. Je lepšie, ak sa spýtate druhej strany (Alpine, pozn. red.), prečo si mysleli to, čo prezentovali. Chceli sme Oscara a on chcel byť s nami. Bolo pre nás dôležité oznámiť, že bude za nás pretekať. Zároveň sa však koncentrujeme na súčasnosť, s Landom a Danielom sa chceme v tejto sezóne ešte pobiť s Alpinom, a potom sa budeme koncentrovať na ďalší rok.“

Je zaujímavé, že podľa zverejneného rozhodnutia Ratifikačného výboru F1 bol kontrakt medzi McLarenom a Piastrim uzavretý už 4. júla 2022, deň po pretekoch v Silverstone, kde mimochodom Daniel Ricciardo skončil ďaleko mimo bodov na trinástom mieste. Aj keď Austrálčan následne vyhlasoval, že má pre rok 2023 platnú zmluvu v McLarene, zrejme už musel vedieť, že sa niečo deje.

„Počas posledného mesiaca, resp. v posledných týždňoch, sme mali otvorený a transparentný dialóg s Danielom o tom, kde sa obe strany v našom partnerstve nachádzajú. Nechcem ísť do detailov, k tejto téme nemám čo dodať,“ vyjadril sa šéf britského tímu na adresu Daniela Ricciarda.

Súčasťou bitky o talentovaného austrálskeho pilota a majstra F2 zo sezóny 2021 bola aj mediálna prestrelka. Alpine obviňoval Piastriho z nedostatku lojality po tom, ako do jeho rozvoja investoval čas i prostriedky.

S odstupom času vyznieva oznámenie francúzskeho tímu z 2. augusta 2022 o tom, že v budúcej sezóne bude Oscar Piastri jazdiť za Alpine, priam komicky. „Ak chcete mať v F1 pilota, potrebujete dve veci – zmluvu a jej registráciu na Ratifikačnom výbore. Toto sme vyriešili v júli,“ vyhlásil Andreas Seidl, ktorý krátko zareagoval na kritické komentáre zo strany Alpine. „Som prekvapený z komentárov od ľudí, ktorí ani poriadne nevedia, čo sa presne deje. Viaceré komentáre boli nevhodné a neférové. Ak by som bol v situácii, v ktorej by som poznal celé dianie len z jednej strany, zdržal by som sa takýchto komentárov. Toto treba zdôrazniť v záujme ochrany Oscara.“

McLaren teda musí vyplatiť Danielovi Ricciardovi odškodné za budúci rok zmluvy, na druhej strane, získal mimoriadne talentovaného pretekára s obrovským potenciálom. Na najvyšších miestach tímu panuje spokojnosť. „Oscar a jeho manažment k nám boli veľmi transparentní, preto sme boli presvedčení, že to takto dopadne,“ povedal výkonný riaditeľ Zak Brown.

Ak sa Alpine sťažuje, treba si spomenúť na situáciu z roku 2018. Lando Norris vtedy úspešne jazdil v F2 a o jeho služby mal záujem Helmut Marko, ktorý ho chcel posadiť do vtedajšieho Toro Rosso. Norris bol na trhu tiež mimoriadne žiadaný, na rozdiel od prípadu Alpine – Piastri však mal platnú zmluvu v McLarene. „Marko ho nemohol získať, pretože sme mali s Landom platný kontrakt. Ak chcete mať istotu, potrebujete mať s pilotom kontrakt. Všetky tímy sa snažia získať najlepšie talenty. Ak ich nemáte pod zmluvou, ste zraniteľní,“ uzavrel Zak Brown.