Na každý komponent Mercedesu si posvietia aj finanční analytici | Magazín F1 - F1online.sk

Na každý komponent Mercedesu si posvietia aj finanční analytici

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Mercedes

Od zavedenia rozpočtového stropu vývoj nie je len vecou inžinierov a ich tímov, podlieha i finančným obmedzeniam. A tak sa v Mercedese rozhodli vytvoriť špeciálny tím finančných analytikov, ktorí majú za úlohu hodnotiť každé jedno vylepšenie z hľadiska nákladov. Cieľom je z aktuálne nastaveného stropu vyžmýkať i to posledné euro.

V sezóne 2022 mal mať rozpočtový strop hodnotu 140 miliónov dolárov, ku ktorým sa malo pripočítať extra 1,2 milióna za to, že v kalendári máme viac ako 21 podujatí. Vzápätí však prišla vojna na Ukrajine, inflácia, zdražovanie a tímy začali bojovať za úpravu rozpočtového stropu.

To sa im podarilo a v tejto sezóne môžu minúť o 3,1 percenta viac, než bolo pôvodne naplánované. Tieto peniaze však nebudú slúžiť len na pokrytie inflácie, tímy z nich budú chcieť, samozrejme, vydolovať každú stotinku sekundy v časoch na kolo.

V Mercedese to má na starosti tím finančníkov, prezradil v rozhovore pre motorsport.com Toto Wolff, šéf stajne. “Spolu s finančnými inžiniermi sledujeme každý jeden proces a každú jednu súčiastku, ktorá bude nasadená na monoposte.”

“Keď teda z kamióna vytiahneme nejaký komponent, naši finanční analytici si zapíšu jeho hodnotu. Akonáhle niečo použijete, započítate si to. A teraz postupujeme podľa tohto trendu, ktorý sme si naplánovali. Na začiatku sme nepredstavili veľa vylepšení, ale teraz už priebežne prichádzajú,” hovorí rakúsky biznismen, ktorý sám je zdatný investor.

Mercedes v úvode sezóny nepredstavoval žiadne vylepšenia. Najskôr chcel totiž pochopiť koncept svojho monopostu. Vďaka tomu niečo ušetril, čo teraz môže minúť a aj to plánuje urobiť. Inžinieri z Brackley sa pred letnou prestávkou zastrájali, že na jeseň budeme vidieť príval nových komponentov.

Tie by mali zlepšiť relatívnu výkonnosť monopostov W13 v porovnaní s konkurenciou, no všetko bude stáť a padať na dodržaní rozpočtového stropu. Ak súper minie viac peňazí, než je povolené, šetrenie Mercedesu z úvodu roka neprinesie želané ovocie.

FIA má nastavené tresty aj pre tímy, ktoré porušia rozpočtový strop. Podľa Tota Wolffa je dôležité, aby boli adekvátne. “Platilo to už minulý rok. Čoskoro sa dočkáme výsledkov toho, ako sa každý v minulej sezóne držal pravidiel, čoskoro budú zverejnené súhrnné správy. Tu sa teda nič nemôže pokaziť, pretože ak porušíte pravidlá, je to to isté, ako ich porušiť z hľadiska technických záležitostí.”