logo F1online.sk

Formule 1 nezatvárame dvere, znie z Hondy. Japonci si však doprajú čas, ktorý nemajú

Red Bull, Honda, ilustračné, dáždnik
© Twitter/Red Bull
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 7. 2022

Oľutovala Honda svoj odchod z Formuly 1? Rozhodnutie, ktoré urobilo jej predstavenstvo v čase vrcholiacej krízy COVID-19, by možno v Japonsku dnes najradšej neurobili. Situácia sa totiž za ten čas priam zásadne zmenila a návrat v roku 2026 dnes už nevyzerá ako taký zlý nápad. Uvedomuje si to asi aj prezident HRC Kodži Watanabe, ktorý však taktiež dobre vie, že automobilka už nemá s kým spojiť svoje sily.

Na Red Bull Ring už tradične zavítalo aj najvyššie vedenie Hondy. Táto milá tradícia pokračuje aj v dobe, keď už Japonci oficiálne nie sú súčasťou šampionátu ako dodávateľ pohonných jednotiek. Pretekov, ktoré napokon neboli víťazné sa okrem prezidenta HRC Watanabeho zúčastnili aj výkonný riaditeľ Hondy Tošihiro Mibe, predseda predstavenstva Seidži Kuraiši a riaditeľ HRC Jasuaki Asaki, ktorý vedie aj oddelenie výskumu a vývoja Hondy v F1.

Keď sa Honda v roku 2020 rozhodla stiahnuť, hlavnú rolu v jej rozhodovaní hrali úsilie presmerovať zdroje na technológie s nulovými emisiami v cestných vozidlách a tiež snaha zaistiť dlhodobú budúcnosť automobilky.

Následne však došlo k zmrazeniu vývoja pohonných jednotiek a začali sa rokovania o nových, lacnejších a udržateľnejších motoroch, navyše poháňaných plne udržateľnými palivami. Niečo také znie pre uši súčasných automobiliek ako rajská hudba a Watanabe síce trvá na tom, že nedošlo k formálnej zmene názoru na program v F1. Avšak priznal, že Honda pozorne sleduje tvorbu nových pravidiel pre pohonné jednotky na rok 2026.

„Formula 1 je najvyššia motoristická kategória, takže je prirodzené, že sa zakaždým zaujímame o to, čo sa tu aktuálne deje,“ povedal Watanabe v Rakúsku. „Práve sme ukončili a uzavreli naše aktivity, takže vo vnútri spoločnosti sa o sezóne 2026 nijak nediskutovalo. Nemáme teda žiadny plán.“

„Formule 1 však nezatvárame dvere. Rozumiem tomu tak, že F1 diskutuje a rozhoduje o nových pravidlách pre sezónu 2026, pričom rozhodne smeruje za uhlíkovou neutralitou. To je rovnaký smer, akým sa uberáme my,“ prehlásil Watanabe.

„Nemuseli by sme sa teda odkláňať od nášho plánu na uhlíkovú neutralitu. Je to zrejme tiež dobrá príležitosť na skúmanie uhlíkovo neutrálnej F1. Takže nie, nezatvárame pred ňou dvere,“ dodal prezident HRC.

Ten tiež dostal otázku, aké aspekty by v prípadnom návrate Hondy do Formuly 1 hrali kľúčovú rolu. „Myslím, že treba sledovať niekoľko faktorov. Keďže sme sa rozhodli ukončiť naše pôsobenie v F1 kvôli masovej produkcii cestných automobilov a uhlíkovej neutralite, najprv sa musíme sústrediť presne na toto,“ odpovedal Watanabe.

„Keď sa zhodneme, že sa nám to podarilo dosiahnuť, môžeme uvažovať o F1,“ dodal.

Je však jasné, že efjednotka za Hondou nepočká. Audi a Porsche chcú pravidlá poznať čo najskôr a čo najskôr chcú začať pracovať. Zdá sa však, že Japonci majú čas a veľmi rýchlo zabudli, akej chyby sa dopustili v roku 2015, kedy s vývojom začali omnoho neskôr než konkurenti a trvalo dlhé roky, kým sa im podarilo dotiahnuť.

„Konkrétny časový rámec nepoznám. Ak by sme sa však chceli do Formuly 1 vrátiť v roku 2026, pravdepodobne sa potrebujeme rozhodnúť v rozmedzí jedného alebo jeden a pol roka,“ povedal Watanabe.

To znamená, že ak by Honda začala s prácou na konci roka 2023, tak by bola za súčasnými dodávateľmi pohonných jednotiek pozadu o nejakých šestnásť až osemnásť mesiacov. To je skrátka veľmi veľa, najmä ak uvážime, že aj Hondy by sa týkali rozpočtové obmedzenia pri vývoji a Japonci už skrátka nebudú schopní kompenzovať svoje straty investíciami za stovky miliónov dolárov.

Súvisiace články