logo F1online.skF1online.sk

Návrat motorov V8? Elektrifikácia je pre nás veľmi dôležitá, znie z Hondy

Pohonná jednotka Honda, útroby monopostu Red Bull RB19
© Pohonná jednotka Red Bullu RB19 (Martin Trenkler)
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 7. 2025

Po špekuláciách o znovuzavedení motorov V10 sa nám po niekoľkomesačnej prestávke vyrojili debaty o návrate motorov V8. Živí ich prezident Medzinárodnej automobilovej federácie Mohamed bin Sulajem. Problém je, že sa nezmenila situácia na automobilovom trhu a nezmenili sa ani dôvody, prečo v poslednom období prejavilo záujem o vstup do Formuly 1 toľko automobiliek. Najlepšie to demonštrovali posledné vyjadrenia šéfa Honda Racing Corporation Kódžiho Watanabeho.

Japonská automobilka hrala dlhé roky s Formulou 1 váhavú hru, striedavo prichádzala a odchádzala v závislosti od smerovania športu, situácie na trhu a vnútorných pomerov vo firme. V roku 2020 oznámila, nie prvýkrát vo svojej existencii, opätovný odchod zo športu, ale keď Japonci o pár rokov neskôr videli nové technické pravidlá pre pohonné jednotky, opäť si to rozmysleli.

Elektrifikácia a ekologicky udržateľné palivá pritiahli Hondu späť a Watanabe upozorňuje, že sú to zároveň podmienky pre jej ďalšie zotrvanie. „Honda chce, aby Formula 1 zostala kráľovnou motoristického športu,“ vyhlásil Watanabe pre AS.

„Budeme pokračovať v diskusiách o tom, aká pohonná jednotka je vhodná pre zachovanie tohto cieľa. Aktuálne stanovisko Hondy znie, že elektrifikácia je pre nás veľmi dôležitý prvok smerom k udržateľnej budúcnosti,“ dodal Watanabe.

Ako sme uviedli, elektrifikácia a udržateľné palivá tvoria jeden z pilierov ďalšej politiky japonskej automobilky. Keď sa Honda rozišla s Red Bullom, tím musel hľadať nové cesty, ako zabezpečiť dodávky pohonných jednotiek. Napokon padlo rozhodnutie, že stajňa sa stane strojcom svojho vlastného šťastia a v kooperácii s Fordom vyrobí vlastný motor.

Honda si tak musela hľadať nového partnera a z pochopiteľných dôvodov ho veľmi rýchlo našla. Tak sa zrodila továrenská dohoda s tímom Aston Martin, ku ktorému sa len nedávno pridal starý známy Hondy, výkonný technický partner Adrian Newey. „Už nám predložili rôzne požiadavky na zlepšenie konkurencieschopnosti,“ priznal Watanabe na margo spolupráce s novým tímom.

„Nevieme, či pochádzajú od Adriana Neweyho, ale šéf tímu Andy Cowell predtým viedol motorové oddelenie Mercedesu, takže veľmi dobre rozumie pohonným jednotkám. Pre nás je výhodné, že sa vývoja zúčastňuje taký odborník, s ktorým môžeme viesť konštruktívne diskusie,“ pokračoval šéf pretekárskych aktivít Hondy.

„Už sme dostali špecifické požiadavky týkajúce sa usporiadania pohonnej jednotky. Skupina okolo Tecušiho Cunodu (generálny riaditeľ pre vývoj pohonných jednotiek F1, pozn. red.) túto činnosť momentálne koordinuje s Aston Martinom,“ dodal Watanabe.

Súvisiace články

Diskusia