Nestíhajú? Honda odkladá homologizáciu motora na poslednú chvíľu

Automobilka Honda začne v budúcej sezóne novú kapitolu svojho pôsobenia vo Formule 1. Japonci spojili sily s Aston Martinom a stajňa zo Silverstone s nimi uzavrela továrenskú dohodu. Váhanie automobilky pri odchode z Formuly 1 a jej opätovnom návrate spôsobili omeškanie vývoja novej pohonnej jednotky. Honda teraz priznala, že v Sakure sa bude pracovať do posledného dňa.
Tieto slová nadväzujú na nedávne priznanie šéfa Honda Racing Corporation Kódžiho Watanabeho, ktorý priznal problémy automobilky pri vývoji novej a nesmierne komplikovanej pohonnej jednotky pre rok 2026. „Nie je to ľahké a trápime sa. V súčasnosti sa zo seba snažíme vydať maximum a budúci rok predviesť výsledok,“ povedal Japonec koncom januára.
„Všetko je nové. Motor s výkonom 355 kilowattov je nový a potrebujeme, aby bol veľmi kompaktný. Okrem toho potrebujeme ľahkú batériu a tú nie je ľahké vyvinúť. Výsledkom má byť malý motor s veľkým výkonom. Všetko je veľmi náročné, ale dávame do toho maximum,“ dodal Watanabe.
Teraz naňho nadviazal Tecuši Kakuda, šéf projektu F1 Honda Racing Corporation (HRC), ktorý priznal, že automobilka plánuje odložiť proces homologizácie na „poslednú chvíľu“, čo naznačuje, že projekt značne mešká. V podstate sa však nemôžeme čudovať, keďže Honde pred pár rokmi ufujazdili mnohí dôležití kolegovia do Red Bullu a vzali so sebou aj nemalé know-how.
Aj keď Kakuda nechcel hovoriť o konkrétnych časových harmonogramoch spojených s implementáciou motora do šasi Aston Martinu, Honda bude musieť vopred určiť rozmery pohonnej jednotky, aby vyhovela vývojovému programu britského tímu pre rok 2026. Napriek tomu môže pokračovať vo vývoji vnútorných komponentov až do homologizácie.
„Naším cieľom je predložiť homologizáciu vo februári budúceho roka. Keďže sme začali o niečo neskôr, chceme pokračovať až do úplne poslednej chvíle,“ povedal Kakuda, ktorého cituje Motorsport.com.
„Je ťažké percentuálne určiť, aký pokrok sme dosiahli, ale verím, že sme v pokročilej fáze. Pokiaľ ide o spaľovací motor, do hry vstupujú aj faktory súvisiace s palivom. Prostredie sa dramaticky mení a veci nebudú fungovať rovnako ako doteraz,“ dodal.
Pokiaľ ide o časový harmonogram, ktorý je najdôležitejší pre posudzovanie pokroku jednotlivých motorových oddelení a konštrukčných kancelárií tímov, už len samotný fakt, že Honda chce počkať s homologizáciou do poslednej chvíle, naznačuje, že potrebuje každý deň. „V časovom harmonograme existujú kľúčové body, do ktorých obe strany musia dokončiť najdôležitejšie komponenty pre homologizáciu. Koordinujeme našu činnosť s tímom a diskutujeme o tom, kedy chceme prijať konečné rozhodnutia a podľa toho upraviť harmonogram,“ povedal Kakuda.
HRC okrem toho znovuotvorilo svoju základňu v britskom Milton Keynes, ktorú Honda využívala v priebehu spolupráce s Red Bullom. Výrobca energetických nápojov obsadil priestory, keď prevzal do svojich rúk prevádzku pohonných jednotiek, ale medzičasom postavil vlastné zariadenia priamo v areáli továrne.
Vývoj pohonnej jednotky Honda prebieha v sídle HRC v japonskej Sakure v spolupráci s HRC USA, ktorá vznikla koncom roka 2023 reštrukturalizáciou Honda Performance Developments (HPD). Novovytvorená HRC UK sa bude primárne zaoberať údržbou pohonnej jednotky a operačnými úlohami. Kódži Watanabe, prezident a generálny riaditeľ HRC, bude zároveň pôsobiť ako prezident HRC UK.