logo F1online.skF1online.sk

Ako je na tom vývoj Hondy? Nezačali sme od nuly, povedal Watanabe

Honda Racing Corporation, ilustračné
© Vladimir Rys / Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 4. 2025

Automobilka Honda si to so svojím pôsobením vo Formule 1 niekoľkokrát rozmyslela. Celá jej história je posiata príchodmi a návratmi. Inak tomu nebolo ani v roku 2020, keď oznámila (opäť) odchod a presun zdrojov do iných projektov. O pár rokov neskôr si to Japonci rozmysleli a uzavreli továrenskú dohodu s Aston Martinom. Ako to však už býva, objavili sa problémy a s nimi i špekulácie.

Red Bullu sa podarilo presvedčiť Hondu, aby si to aspoň sčasti rozmyslela a do konca sezóny 2025 sa podieľala na stavbe, oprave a prevádzke pohonných jednotiek. To bolo veľmi dôležité pre budúci úspech tímu, ktorému hrozilo, že zostane bez motorov.

Po oznámení podoby novej generácie pohonných jednotiek, ktoré počítajú s väčším využitím elektrickej zložky, batérií a biopalív, urobili v Sakure ďalšiu obrátku o 180 stupňov. S Red Bullom sa však opäť nespoja, pretože výrobca energetických nápojov už v spolupráci s Fordom spustil vlastný projekt Red Bull Powertrains. Záujemcov však nebolo málo a napokon vyhral Aston Martin.

Postupne sa objavili správy, že Honda s vývojom zaostáva. Jednak začala neskôr, ale tiež predala nemálo know-how a vybavenia Red Bullu. Tieto pochybnosti pripustil ešte koncom januára sám Kódži Watanabe, ktorý povedal: „Trápime sa. V súčasnosti sa zo seba snažíme vydať maximum a budúci rok predviesť výsledok,“ vyhlásil šéf Honda Racing Corporation.

Počas Veľkej ceny Japonska, o asi dva mesiace neskôr, však tvrdil niečo iné. „V roku 2015 sme neboli pripravení, pretože sme nemali nadväzujúci projekt vo Formule 1 a začínali sme od nuly. Teraz nezačíname od základov, takže vývoj prebieha hladšie,“ povedal Watanabe pre The Japan Times, na ktorý odkazuje portál Motorsport.com.

Z tábora japonskej automobilky cítiť väčšie sebavedomie. Honda podľa slov samotného Watanabeho tvorí opozíciu a je proti návratu motorov V10 do Formuly 1. Biopalivá a batérie boli dôvodom, prečo sa Honda vracala, preto chcú v Sakure pokračovať podľa plánu. V Aston Martine majú mocného partnera a opäť sa spoja aj s Adrianom Neweym.

„Je to pre nás česť znovu pracovať s Adrianom Neweym v Aston Martine. Budeme spolupracovať na vytvorení konkurencieschopného monopostu Formuly 1,“ ubezpečil Watanabe.

V tejto chvíli už kooperácia a vývoj na trase Silverstone – Sakura prebieha na plné obrátky. Takmer všetko je nové. Aston Martin má nové nielen zariadenia, ale aj vedenie stajne. Na čele teraz stojí jeden z najúspešnejších motorových inžinierov všetkých čias Andy Cowell, ktorý si pochvaľuje spoluprácu s japonským partnerom.

„Kooperácia je skvelá a progres pozitívny,“ povedal šéf Aston Martinu novinárom v Suzuke. „Viete, v tomto štádiu vývoja sa vždy objavia problémy, ale pracujeme s príjemnou skupinou ľudí.“

„Ak sa nemýlim, niekoľko inžinierov ponechali pri tohtoročnom projekte, ale nie veľa, a majú veľkú úctu k ceste, na ktorej sú tento rok s Red Bullom, ale tiež s nami smerom do budúcej sezóny. Keď som bol minulý týždeň v testovacom stredisku Hondy, všetko tam mali perfektne oddelené s nápismi: ‚Len pre personál Hondy‘. Rešpektujú teda oba tímy,“ skonštatoval Cowell.

Súvisiace články

Diskusia