Komisári v nedeľu zmazali 43 časov. To je vtip, krúti hlavou Verstappen
Medzinárodná automobilová federácia sa v Rakúsku pustila do nekompromisného kontrolovania limitov trate. Podľa tohtoročných pravidiel sú limity trate v každej zákrute určené bielou čiarou, a tak sa riaditelia pretekov rozhodli každý prehrešok potrestať. Maxovi Verstappenovi sa z toho až zatočila hlava, no nebol sám.
Charakter Red Bull Ringu umožňuje jazdcom využívať zóny za traťou viac ako je tomu na niektorých iných okruhoch. Najmä v deviatej a desiatej zákrute sa autá nedokázali udržať medzi dvoma bielymi čiarami.
Dokopy tak komisári zmazali 43 časov. Gasly, Norris, Čou a Vettel dostali päťsekundové penalizácie, ďalší štyria piloti (HAM, SAI, MSC, STR) len varovania v podobe čierno-bielej vlajky, a iba štyria jazdci sa pri limitoch trate neprevinili ani raz. Títo štyria mušketieri sú Bottas, Ocon, Alonso a Russell.
“Debaty o limitoch trate boli tento víkend vtip, nielen v F1, ale aj v F2 a F3,” spustil Max Verstappen na popretekovej tlačovke. “Ľahko sa zvonku povie, že zostaňte medzi bielymi čiarami. Znie to jednoducho, no také to nie je.”
“Keď tak rýchlo prechádzate zákrutou, pričom niektoré sa idú tak trochu naslepo, a auto vám začne nedotáčať, pneumatiky sa ničiť, tak bielu čiaru ľahko prekročíte. Ale získate tým čas? Možno áno, možno nie. A úprimne, tu viete byť o čosi širší len v nejakých dvoch-troch zákrutách. Nemali by sme k tomu pristupovať tak, že prekročil si to o jeden milimeter, tu máš trest. Dajme tam bariéry alebo štrk,” radí úradujúci majster sveta, ktorý má pocit, že takéto tresty a nekonečné mazanie časov “nevrhajú dobré svetlo na náš šport”.
Avšak, kým na týchto miestach nemáme štrk, existuje lepšie riešenie ako nekompromisne mazať všetky časy bez ohľadu na to, či niekto vyjde za trať o milimeter alebo o pol metra? Pravidlá majú byť v technických veciach čierno-biele, Lewis Hamilton by o tom po minuloročnej Brazílii vedel hovoriť.
Problém je tiež v tom, že niektoré okruhy len neradi budujú štrkové zóny priamo za obrubníkmi, keďže sú náročnejšie na údržbu. Riešením by mohli byť obrubníky, ktoré je možné rýchlo odmontovať, a tak vyhovujú aj motorkám, no ani tie nie sú ideálne, ako ukázala nasledujúca víkendová nehoda vo WEC:
V každom prípade na Red Bull Ringu sme mali jednu zákrutu, za ktorou bol obrubník, a časy sa tam mazali aj tak. “Jeden mi zmazali v prvej zákrute. Prebrzdil som prednú pneumatiku, trafil som obrubník a smerom do kopca som stratil asi sekundu,” posťažoval sa Lando Norris. “A potom ma upozornili na limity trate.”
“Ale ja som bol už dostatočne potrestaný, pretože som stratil sekundu. Niektoré limity trate sú trochu hlúpe. Avšak, taký je život, všetci sme na jednej lodi, chceme konzistentnosť a tak ďalej,” pokračoval. “Bavili sme sa o tom a povedali sme si, že po minulom roku chceme, aby to bolo prísnejšie. Chceme, aby všade platili rovnaké limity.”
Zdá sa, že každý chce mať to, čo práve mať nemôže. “My, piloti, vždy chceme niečo iné, niečo lepšie, takže uvidíme. Na tejto trati je to ťažké, keď takto kontrolujete limity trate.”
Mick Schumacher v pretekoch porušil limity trate trikrát. Stačil jeden ďalší prehrešok a bol by z toho trest. “Vyzerá to trochu hlúpo, keď vyjdete o jeden centimeter za a dostanete päťsekundovú penalizáciu. Keď vyjdete za trať, tak väčšinou nezískate čas, a to je ešte horšie. Treba o tom diskutovať a porozmýšľať, či to vieme pred nasledujúcimi pretekmi vylepšiť, pretože obzvlášť na okruhu Paul Ricard to bude veľký problém.”
FIA po pretekoch odkázala, že na takomto kontrolovaní limitov trate sa pred sezónou zhodli jazdci aj tímy, aby boli rozhodnutia konzistentnejšie, a tiež, aby tímy a fanúšikovia mali jasno v tom, prečo ten-ktorý pilot dostal trest.
Po minulé roky bol totiž okolo limitov trate jeden veľký chaos. V jednej zákrute sa nekontrolovali, inde sa kontrolovala biela čiara, koniec červeného obrubníka, koniec bieleho obrubníka… A to všetko sa menilo dokonca v priebehu jedného víkendu. Aktuálne riešenie nie je ideálne, ale rozhodne predstavuje krok vpred.