logo F1online.sk

Súperom pod autami zázračne miznú dosky podlahy, tvrdí Wolff

George Russell a Toto Wolff
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala11. 7. 2022

Zdá sa, že pri zákaze flexibility dosiek pod podvozkom sa táto debata neskončí. Toto Wolff cez víkend v Rakúsku vyhlásil, že podľa jeho informácií niektoré tímy majú ešte prešpekulovanejšie systémy ich upevnenia. Vraj počas jazdy dokážu “zmiznúť”.

Od Veľkej ceny Belgicka začne platiť nová technická direktíva, ktorá sprísňuje testy flexibility dosiek podvozku (skid blocks), ktoré majú tímy odrádzať od toho, aby s monopostom jazdili až príliš nízko. Do istej miery teda chránia jazdcov pred príliš tvrdými nárazmi monopostu na zem — táto doska sa totiž nesmie zbrúsiť o viac ako jeden milimeter, inak autu hrozí diskvalifikácia. Niektoré dosky však majú byť nadmieru flexibilné, a tým pádom pohltia časť energie namiesto toho, aby sa zbrúsili.

Na túto tému sme sa pozreli už v článku z piatka, no teraz Toto Wolff vytiahol ešte ďalší nečakaný trik, ktorý má používať časť konkurencie. “Niektoré tímy majú také dosky, ktoré v skutočnosti zmiznú, keď auto narazí na trať.”

“Tieto dosky máme zavedené z toho dôvodu, že ony stanovujú istú mieru opotrebovania. Ak doska dokáže zázračne zmiznúť v podlahe, tak je to jasne proti pravidlám,” vyhlásil šéf Mercedesu.

Magazín AMuS sa už pred týždňom dopátral k informáciám, že medzi doskou a samotnou podlahou by si tímy vedeli vytvoriť istý priestor, do ktorého by sa mohol stred dosky prehnúť. Bolo by možné vytvoriť tu toľko priestoru, aby sa doň vošla celá, prípadne aspoň jej časť? Tým pádom by sa menej opotrebúvala a inžinieri by si mohli dovoliť znížiť svetlú výšku auta.

Zaujímavosťou je, že doska Mercedesu je tvorená z jedného kusu, no v prípade Red Bullu či Ferrari ju tvoria dve časti. To samo osebe nie je proti pravidlám, tie povoľujú ju rozdeliť až na tri časti, no vyvstáva otázka, či to nemá nejaký súvis s tým, že práve o Red Bulle a Ferrari sa hovorí ako o tímoch, ktoré majú na aute takýto “fígel”.

Image
Doska Mercedesu sa skladá z jedného kusu, Red Bull a Ferrari ju majú rozdelenú na dve časti (Twitter/Sala Stampa Racing)

Ak sú Wolffove informácie pravdivé, technická direktíva, ktorá začne platiť po letnej prestávke, by na výkon takýchto tímov nemusela mať prehnane veľký dopad. To však ukáže až čas, ktorého má Formula 1 očividne dostatok — pôvodne mala totiž direktíva začať platiť už od VC Francúzska. Odklad vraj prešiel preto, že podľa Wolffa “materiál na výrobu dosiek momentálne očividne nie je dostupný”. Tie sa už totiž nevyrábajú z dreva, ale špeciálnych sklolaminátov.

O flexibilite sa ešte treba baviť, zdôrazňuje Wolff. “Druhá vec sú tieto dosky, ktoré sa môžu ohýbať, resp. sa hýbu viac, než by mali. Tolerancia je jeden milimeter a ak sa doska ohne o viac ako milimeter smerom hore dovnútra auta, tak očividne získavate výkon k dobru.”

Všetko bude podľa rakúskeho biznismena “vyjasnené v budúcoročných pravidlách”. “Takže tieto diskusie stále prebiehajú, treba to dať von.”