Čo Vettela tak napálilo? Russell naznačil, že možno nekonzistentné rozhodovanie
Sebastian Vettel v piatok spôsobil celkom dobrý prievan. Pre jeho “nevhodné správanie” na jazdeckom brífingu si ho predvolali komisári a udelili mu podmienečnú pokutu vo výške 25-tisíc eur. Čo presne ho naštvalo tak veľmi, že počas stretnutia jazdcov za sebou len zabuchol dvere, nevieme. George Russell však niečo predsa len prezradil.
Russell sa mal k vyšetrovaniu Sebastiana Vettela vyjadriť v sobotu po šprinte. Napokon sa nevyjadril priamo k nemeckému pretekárovi a jednému zo šéfov GPDA a hovoril skôr všeobecne, ale prezradil, čo vlastne jazdcov vrátane Vettela trápilo.
Medzi riaditeľstvom pretekov a komisármi má narastať napätie pre nekonzistentné rozhodovanie, ktoré sme mohli vidieť napríklad pred týždňom v Silverstone. Niekoľko manévrov, ktoré podľa viacerých pilotov mali byť potrestané, neboli.
Ide napríklad o trojsúboj medzi Charlesom Leclercom, Lewisom Hamiltonom a Sergiom Pérezom, pri ktorom si Mexičan skrátil trať a následne Leclerca vytlačil z trate, ale aj o duel medzi Vettelovým chránencom Mickom Schumacherom a Maxom Verstappenom, ktorý pilota Haasu vytlačil z trate v zákrute Brooklands. Môžeme len špekulovať, či sa Vettel na brífingu zastával svojho krajana a dožadoval sa odpovedí s takým zanietením.
Podľa insiderských zdrojov BBC Sport mal Vettel okrem iného vyhlásiť, že už “pätnásť rokov” sa neustále rieši to isté dokola, a že už má toho “po krk”.
“Je to veľmi náročné pre Medzinárodnú automobilovú federáciu aj pre jazdcov. Objavilo sa množstvo hraničných rozhodnutí a manévrov, či už to bolo ohľadom bránenia sa alebo traťových limitov počas pretekov, ako sme to videli napríklad minulý víkend v Silverstone,” cituje Georgea Russella The Race.
“Nechceme, aby sa od rána do večera len trestalo, ale niekde tu musí byť cítiť istú konzistentnosť. Myslím, že sa potrebujeme pozrieť na hlavnú príčinu týchto problémov, navyše pri týchto traťových limitoch zvykne byť problémom samotný okruh,” vysvetľoval pilot Mercedesu.
Sergio Pérez si napríklad v Silverstone mierne skrátil trať v predposlednej zákrute. Určite by v nej bol opatrnejší, keby na jej vnútrajšku bol štrk. “Kým to nevyriešia okruhy, tak to nevyriešime ani my. Tu v Rakúsku s tým v štvrtej zákrute nemáme problémy, pretože tam je štrk. Porovnajte si to však s prvou zákrutou, alebo so Silverstonom minulý týždeň.”
Zdá sa tiež, že pilotom sa pomaly začína cnieť za jedným riaditeľom pretekov. FIA sa namiesto toho rozhodla rozdeliť tento post medzi dvoch ľudí a podľa svojho prezidenta Mohameda bin Sulajema chce do začiatku sezóny 2023 dokonca nájsť tretieho. To zrejme nebude mať pozitívny vplyv na konzistentnosť rozhodnutí podobne, ako každý týždeň sa meniace zloženie komisárov.
“Súhlasím s tým, že by sme mali zostať pri jednom riaditeľovi pretekov. Potrebujeme väčšiu konzistentnosť pri rozhodovaní. Keď totiž prídeme na ďalšie podujatie, komisári z predchádzajúcich pretekov tam nie sú, a teda nikto nie je za nič zodpovedný, nedočkáme sa vysvetlení ich rozhodnutí,” poukazuje na jeden z problémov Russell.
Na jazdeckých brífingoch by sa piloti radi spýtali, prečo v danom prípade padol taký či onaký verdikt, no teraz sa nemajú koho ani pri komisároch, ani pri riaditeľovi pretekov. “Kladieme otázky, no je ťažké dostať priamu odpoveď. Obviňujeme niekoho, kto tam nie je. Je to náročné, každý má vlastnú interpretáciu.”
Vo Formule 1 nie je žiadnou novinkou, že komisári sa striedajú, no pri riaditeľovi pretekov sme na to zvyknutí neboli. “Všetci sa učia, všetci sa učíme, ako reagujú noví riaditelia pretekov. Oni sa zas učia, čo my ako piloti chceme a potrebujeme.”
“Nezávidím im, určite to nie je ľahká úloha. My však chceme len konzistentnosť. V piatok sme sa na stretnutí bavili o rôznych konkrétnych témach, ale v priebehu sezóny sa už na tieto témy vyjadrilo viacero jazdcov. Keď sme mali jedného riaditeľa pretekov, bolo to konzistentné,” zhodnotil Russell.