logo F1online.sk

Závery Komisie F1: Strop navýšený, monitorovanie poskakovania opäť odložené

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala8. 7. 2022

Niektoré tímy si môžu vydýchnuť. Na zasadnutí Komisie F1 totiž bolo odsúhlasené odloženie avizovanej metriky poskakovania, ktorá hrozila tímom dokonca diskvalifikáciami. Nový termín je stanovený na VC Belgicka.

Inžinieri tak budú mať k dispozícii extra mesiac a celú letnú prestávku na nájdenie riešenia, ako splniť stanovené limity. Spolu s tým sa odkladajú aj prísnejšie kontroly podláh, ktorých flexibilita má byť v prípade niektorých tímov väčšia, než bolo zamýšľané v pravidlách.

“Po obdržaní spätnej väzby a konzultácii s tímami, technická direktíva, ktorá bola tímom vydaná pred VC Veľkej Británie, vojde do platnosti od VC Belgicka, aby bolo stajniam umožnené vykonať nevyhnutné zmeny na konštrukciách ich podláh, čo zabezpečí férové nasadenie metriky na meranie poskakovania monopostov,” stojí v záverečnej správe zo zasadnutia. FIA však prezradila, že naďalej bude zbierať dáta, ktoré začala zhromažďovať v Kanade.

Okrem toho Komisia F1 rokovala aj o niekoľkých ďalších veciach. Jednou z najpálčivejších tém bol rozpočtový strop, ktorý mal byť podľa názoru viacerých tímov zodvihnutý. A hoci menšie celky spočiatku protestovali, napokon návrh prešiel.

“Dramaticky rastúca inflácia má dopad na tímy Formuly 1. FIA a Formula 1 sú toho názoru, že ak nebude podniknutý žiaden krok, vznikne riziko porušenia finančných pravidiel,” píše ďalej FIA. “Po konzultácii s Finančným poradným výborom FIA predložila Komisii F1 návrh, ktorý bol odsúhlasený požadovanou väčšinou s podporou FIA, Formuly 1 a deviatich tímov.”

“Návrh prihliada na nečakaný nárast nákladov tímov v roku 2022, a preto dáva súhlas na valorizáciu na úrovni 3,1 percenta (ktorá počíta aj s pôvodnou trojpercentnou hranicou, ktorá bola stanovená v pravidlách) a súhlasí so skladaním týchto súm od roku 2023. Toto zachová dlhodobú integritu Finančných pravidiel,” ozrejmil regulačný orgán Formuly 1. Rozpočet sa teda navýši o približne štyri milióny dolárov.

V neposlednom rade komisia odklepla, aby sa štyri dni pred prvým podujatím uskutočnili predsezónne testy mimo Európy, a potvrdila, že motorové pravidlá na rok 2026 sú takmer kompletné.

FIA tiež konštatuje, že úprava víkendového formátu bola “do veľkej miery úspešná”, keďže časti zamestnancov umožnila prísť na okruh neskôr, čím znížila pracovné zaťaženie. Zároveň identifikovala niekoľko oblastí, kde je možné formát ešte vylepšovať, napríklad po stránke načasovania parc fermé po kvalifikácii.

Súvisiace články