logo F1online.sk

Prečo najvyššie vedenie Hondy zavítalo na Red Bull Ring?

Honda, ilustračné
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 7. 2022

Diskusie okolo záujmu nových automobiliek o Formulu 1 pokračujú už niekoľko mesiacov. V posledných týždňoch zaujali niektoré médiá správou, že možný návrat do športu zvažuje aj japonská Honda. O to viac je zaujímavé, že do Rakúska pricestovali ako hostia Red Bullu aj najvyšší činovníci automobilky. Potenciálny návrat do Formuly 1 za tým však vraj nie je.

Podľa portálu The Race a ich reportéra Scotta Mitchella nemáme za návštevou najvyššieho vedenia japonskej automobilky hľadať skúmanie možností na návrat v roku 2026. Japonci šport oficiálne opustili v roku 2021 a na tom sa nič meniť nebude, avšak zdá sa, že v Sakure predsa len nie sú so všetkým celkom spokojní.

Honda síce už oficiálne nie je dodávateľom pohonných jednotiek, avšak ich motory naďalej poháňajú tímy Red Bull a AlphaTauri. Podľa dohody je japonská automobilka dodávateľom a spolupracovníkom spoločnosti Red Bull Powertrains, pre ktorú zabezpečuje montáž a údržbu pohonných jednotiek. Je teda jasné, že až do konca roka 2025 bude Honda zastávať hlavnú a kľúčovú úlohu pri poháňaní monopostov oboch tímov.

„Honde sa dostáva len malého uznania za pokračovanie v dodávkach motorov, keďže dohoda uzavretá v minulom roku ponúka len veľmi málo brandingu, ktorý pozostáva iba z loga Honda Racing Corporation (HRC) na monopostoch,“ uvádza The Race.

„Vo Formule 1 si myslia, že Honda oľutovala svoje rozhodnutie stiahnuť sa zo športu, ktorý urobila v čase vrcholiacej pandémie COVID-19 v roku 2020. Automobilka vtedy uviedla, že potrebovala presmerovať finančné a technické zdroje na vývoj udržateľných technológií a zabezpečenie budúcnosti výrobcu automobilov,“ dodáva britský portál.

Honda je však naďalej spájaná s možným návratom do F1. Red Bull však o ničom takom nevie a podľa Christiana Hornera, ak také plány existujú, tak oni neboli oslovení ako potenciálny spolupracovník. Tím z Milton Keynes už má očividne predrokované Porsche a záujem Hondy nemusí byť taký horúci, ako niektorí naznačovali.

Napriek tomu vzbudila veľký záujem skutočnosť, že na Red Bull Ring pricestuje aj výkonný riaditeľ Hondy Tošihiro Mibe, predseda predstavenstva Seidži Kuraiši, prezident HRC Kodži Watanabe a riaditeľ HRC Jasuaki Asaki, ktorý vedie aj oddelenie výskumu a vývoja Hondy v F1.

Dôvodov je zrejme viacero. Tým prvým je piatkové zasadnutie Komisie F1, ktorou témou budú primárne nové technické pravidlá pre motory na rok 2026. „Dá sa predpokladať, že Honda sa týchto rokovaní zúčastní,“ píše The Race.

„Zdá sa však, že ide skôr o zdvorilostnú návštevu s cieľom vyjadriť podporu Red Bullu, ktorého je stále partnerom.“

The Race tiež uvádza, že návšteva najvyššieho vedenia Hondy na podujatiach v Rakúsku a Japonsku bola v minulosti pekným zvykom. Nemali by sme teda za tým hľadať viac, než v skutočnosti je. Spolupráca Hondy a Red Bullu je naďalej veľmi úzka. „Nepredpokladá sa, že by mali prebehnúť nejaké rokovania ohľadom roku 2026,“ uviedol Mitchell.

„Red Bull a Honda však plánujú diskutovať o svojej dohode a rokovania by sa mohli uskutočniť aj tento víkend. Očakáva sa, že partnerstvo Red Bullu a Hondy bude pred rokom 2023 definované nanovo tak, aby Honda získala späť pozornosť reflektorov,“ píše The Race.

Mitchell sa pozastavuje nad tým, že stratégia Hondy bola počas tých rokov vo Formule 1 dosť zvláštna. Automobilka si nenárokovala na žiadnu veľkú reklamu a bola „len“ dodávateľom motorov. Teraz uzavrela s Red Bullom dohodu, podľa ktorej bude pokračovať v modernizácii a dodávkach pohonných jednotiek bez toho, aby motory niesli jej meno. To je z marketingového hľadiska dosť nelogický krok. Honda totiž stále odvedie väčšinu práce na motore, ktorý naďalej vyhráva, avšak nesie logo Red Bull Powertrains.

„To sa na budúci rok takmer určite zmení, ešte však nevieme ako, pretože sa o tom zatiaľ nerozhodlo. Bude záležať od toho, aké prominentné postavenie v šampionáte, v ktorom už oficiálne nesúťaží, bude Honda požadovať,“ uviedol The Race.

Môžeme teda očakávať, že v budúcom roku sa na Red Bully vrátia logá Hondy, jej pôsobenie a práca bude pripomínaná vo väčšom rozsahu, možno dokonca budú motory v budúcom roku opäť niesť meno Honda a nie Red Bull Powertrains.

Red Bullu by niečo také vadiť nemalo. Stajňa sa v prvom rade usiluje o status nového dodávateľa a s tým súvisiacich výhod, čo sa obhajuje ťažšie, keď vás poháňajú motory Red Bull Powertrains.

Nájsť logiku v celej tejto dohode nie je jednoduché, keďže tím z Milton Keynes tvrdí, že napokon neprevzal duševné vlastníctvo Hondy (hoci to pôvodne bolo v pláne), ale má iba povolenie používať motory medzi rokmi 2022 a 2025. Ak teda duševné vlastníctvo neprevzal, prečo sú pohonné jednotky označované ako Red Bull Powertrains? Nuž, pretože to Honda povolila, čo zo strany automobilky zrejme nebol práve prezieravý ťah.

V návrate Hondy do Formuly 1 stojí množstvo prekážok a boli by potrebné miliardové investície. Navyše, s Audi a Porsche blízko k dohode vraj dostali Japonci jasne na známosť, že šport ďalšieho dodávateľa nepotrebuje. Jedinou cestou je tak postaviť na rošt vlastný továrenský tím.

Súvisiace články